شما اینجا هستید
اجتماعی » آشی که منابع طبیعی چند سال پیش برای سقز پخت

تداخل مالکیت اراضی داخل محدوده یا اطراف شهر سقز، آشی است که چند سال پیش سازمان منابع طبیعی برای این شهرستان پخت و گرفتاری های آن هنوز دست از سر شهروندان و ادارات برنمی دارد.

به گزارش سقزرووداو؛ چند سال پیش سازمان منابع طبیعی اقدام به تهیه نقشه هوایی شهرستان سقز نموده که در آن بسیاری از مناطق حاشیه شهر از جمله صالح آباد، سرچنار و تبه مالان، قسمت هایی از بهارستان و تازآباد، حاجی آباد و… بعنوان زمین منابع طبیعی اعلام شد این در حالی بود که شهروندان نیز سند مالکیت یا زراعی در اختیار داشتند؛ اکنون برخی افراد برای ساخت و ساز و نقل و انتقال زمین ها یا املاک خود دچار مشکل شده اند، هرچند مشکلات برخی محلات مانند صالح آباد تا حدودی مرتفع شده اما غالب معضل به قوت خود باقی است.

این معضل دامن برخی روستاهای اطراف را هم گرفت، برای نمونه تملک زمین های اطراف فرودگاه سقز برای تطویل باند و پرداخت خسارات به ۱۵ مالک زمین ها با مشکل مواجه شده است.

این معضل در ۴-۳ سال گذشته توان و رایزنی بسیاری از مسئولان شهرستانی و استانی را به خود معطوف نموده و وزارتخانه های راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و کشور، نماینده مجلس، شهرداری، رئیس فعلی منابع طبیعی سازمان ثبت را به خود مشغول نموده و در شرایطی که در شهرستان های دیگر نشست ها و رایزنی ها برای جذب امکانات و اعتبارات صورت می گیرد سقز درگیر یک معضل ناخواسته و بوروکراسی پیچیده اداری شده، لذا در قدم اول باید مسئولان وقت سازمان منابع طبیعی و شرکت های مطالعاتی طرف قرارداد آنان، باید مورد پرسش قرار گیرند و پاسخگوی مردم و دستگاه های نظارتی در این رابطه باشند که با وجود مستندات، دلایل عینی و نقشه های قبلی چرا چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شده و مردم و شهرستان را دچار مساله ای فرسایشی نمودند.

وضعیت تداخل اراضی ملی در کوردستان و سقز

با این حال امروز جلسه هم‌اندیشی و بحث و تبادل نظر پیرامون رفع تداخلات اراضی ملی در سقز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کوردستان در این جلسه اظهار داشت: در کل کشور ۳۰۰ هزار اراضی تغییر نوعیت داده شده که از این میزان کوردستان با ۱۴ درصد یعنی ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رتبه اول را در کشور دارد.

خالد جعفری با بیان اینکه در کوردستان ۱۶۹ پلاک با مساحت ۲۱۸ هزار هکتار از اراضی تاکنون رفع تداخل و تعین تکلیف شده است، افزود: ۱۲۳ هزار و ۸۴۲ هکتار اراضی ملی تثبیت شده و ۴۲ هزار و ۵۵۱ هکتار زمین که به اشتباه به عنوان اراضی ملی ثبت شده بود را به نفع مردم خارج کردیم.

وی اضافه کرد: ۴۶۱ هزار هکتار اراضی ملی و غیر ملی در شهرستان سقز وجود دارد که از این میزان ۲۶۳ هزار هکتار آن اراضی ملی و مابقی اراضی غیر ملی هستند.

جعفری به رفع تداخلات و اراضی که در سقز تعین تکلیف می شوند اشاره کرد و افزود: ۷۹ پلاک در سقز در حال بررسی و تعین تکلیف آن در دست اقدام است که تاکنون ۱۵ پلاک آن ثبت نهایی و رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: ۵ دهستان شهرستان سقز با مساحت ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای رفع تداخل برنامه ریزی شده و اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد که امیدواریم هر چه زودتر کار آنها انجام شود.

نماینده سقز و بانه هم با تاکید بر تسریع در روند حل تداخلات اراضی و تعیین نکلیف زمین‌های کشاورزی مردم باید برای ساخت باند فرودگاه سقز، گفت: ارگان‌های مربوطه این اراضی را به صورتی تعین تکلیف کنند که حق مردم پایمال نشود.

محسن بیگلری گفت: تعرضاتی در زمین‌های کشاورزی سقز وجود دارد و امیدواریم در کمیته رفع تداخلات استان، مشکل این اراضی مشخص و تعیین تکلیف شود.

سپس معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کوردستان گفت: برای ۷ پلاک در مناطق مختلف سقز اعم از سکونتگاه‌های غیر مجاز و مجاز و بافت های فرسوده طبق ماده پنج تشکیل پرونده شده تا این اراضی در بازه زمانی مشخص رفع تداخل شود.

شهرام ملکی  اضافه کرد: دولت برای پرداخت خسارت و رفع مشکل ۱۵ زمین دار اطراف فرودگاه سقز در کوتاهترین زمان ممکن برنامه ریزی کرده است.

در ادامه فرماندار سقز نیز در این جلسه با بیان اینکه اراضی پنج روستای کانی نیاز، التون سفلی، کهریزه، دوزه‌خره و کانی کبود در اولویت اول برای رفع تداخل است، افزود: با همکاری ادارت کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، مشکل رفع تداخل و تعین تکلیف این پنج روستا را در ۲ ماه آینده برطرف خواهیم کرد.

کامیل کریمیان با اشاره به رفع تداخل اراضی صالح اباد، بر ادامه این روند در بهارستان، تازآباد سرچنار، ملقرنی و سایر مناطق تاکید نمود.

بنابر آنچه گذشت همت و اراده فراتر از روال عادی اداری در سازمان های مربوطه برای ریشه کن کردن این معضل لازم بوده تا آرامش برای مالکان زمین ها و املاک برگردد؛ امید است این آش ناخواسته و نامیمون در هیچ یک از زمینه ها در کردستان تکرار نشود و رایزنی ها و جلسات معطوف به توسعه و خدمات رسانی باشد نه حل معضلات ناخواسته.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل