شما اینجا هستید
اجتماعی » سخن مشترک معلولان سقزی: برایمان سایه و سقف باشید

براساس آمارهای اعلام شده توسط اداره بهزیستی، در شهرستان سقز ۴ هزار و ۳۳ معلول شناسایی شده وجود دارد که بیشتر آنها معلول جسمی حرکتی و ذهنی بوده، این طیف از جامعه نیازمند حمایت ها، توجه و خدمات ویژه ای هستند.

نگهداری از سالمندان، معلولین، کودکان و فراهم کردن فضایی امن، سالم و شاد برای این اقشار آسیب پذیر توسط افراد خیر و نیکوکار از سنت های حسنه و دارای اجر معنوی بالایی می باشد.

مرکز شبانه روزی توانبخشی، مراقبتی و نگهداری معلولین شفا شهرستان سقز توسط گروهی از افراد خیر و نیکوکار تاسیس و تاکنون تعدادی زیادی از معلولین و بیماران ذهنی و جسمی از خدمات نگهداری و توان‌بخشی این مجتمع بهره‌مند شده‌اند؛ جهت بررسی مسائل و مشکلات این مجتمع مصاحبه ای را با حسین غفاری مدیرعامل آن انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

تشریح فعالیت های مرکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی شفا سقز

مدیرعامل و عضو هیئت امنای مرکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی شفا طی سخنانی ضمن شرح کار مرکز، اعلام کرد: این مرکز در راستای خدمات دهی به معلولین و توانمندسازی آنان توسط خیرین و حمایت سازمان های دولتی و خیرین تاسیس شده و تاکنون تواسته است به ده ها معلول جسمی- حرکتی بصورت شبانه روزی ارائه خدمات بدهد

حسین غفاری افزود: معلولین جسمی و حرکتی برای کارهای روزمره زندگی، نشستن و برخاستن، غذا خوردن و…نیازمند مراقبت، کمک و یاری هستند و انجام همه این کارها و اقدامات در عین حساس بودن، بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و پرسنل مجتمع با صبر و متانت و خویشتنداری این وظایف را انجام می دهند

مجوز نگهداری ۵۰ معلول بصورت شبانه روزی

وی در مورد تعداد معلولین تحت پوشش این موسسه گفت: ما مجوز نگهداری ۵۰ معلول جسمی- حرکتی بصورت شبانه روزی داریم، اما بدلیل کمبود فضا و امکانات، اولویت ما برای نگهداری شبانه روزی با معلولین بی سرپرست و یا دارای مشکل حاد است، اما به سایر معلولین در منازل خودشان، خدمات ارائه می دهیم.

غفاری افزود: ۱۱ نفر بصورت شبانه روزی در مرکز معلولین شفا نگهداری می شوند و بصورت مستمر تحت مراقبت های پزشکی و درمانی و خدمات لازم می باشند و ۳۰ نفر دیگر نیز تحت پوشش داریم که بصورت ماهیانه اکیپی شامل: پزشک، پرستار، روانشناس، کار درمانگر و …از این معلولین و محل نگهداری آنان بازدید نموده و معاینات و مراقبت های لازم را انجام می دهند.

مرکز شفا بامشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند

مدیرعامل مرکز معلولین شفا مهمترین مشکل این مجتمع را مشکلات مالی عنوان و گفت: هزینه ماهیانه آن اعم از اجاره، حقوق پرسنل، غذا، پوشاک، آب، برق و گاز و ….. مبلغی بالغ بر ۲۴۰ میلیون ریال است که یارانه دولتی اختصاص یافته به این مرکز بصورت ماهیانه در حدود ۹۰ میلیون ریال است و بقیه هزینه ها توسط خیرین و هیات امنا تامین می شود.

غفاری با اذعان به مشکلات عدیده معلولین جسمی و حرکتی در سقز خاطرنشان ساخت: تعداد بیشتری از معلولین در سقز نیازمند اینگونه حمایت ها و نگهداری ها می باشند، متاسفانه بعلت کمبود فضا امکان نگهداری زنان معلول (علیرغم همه نیازها) را نداریم و این مشکل بزرگی در سقز می باشد.

ضرورت اقدام دولت و مجلس برای رایگان شدن آب، برق و گاز مراکز خیریه

این فرهنگی بازنشسته قیمت بالای اجاره، هزینه های آب، برق، گاز و…این مراکز (خیریه و خدمات رسان) را از معضلات فرارو اعلام نمود و گفت: دولت و مجلس باید تدبیری در این رابطه بیندیشند و مثل مدارس هزینه های مراکز شبانه روزی خیریه را رایگان یا با تخفیف ویژه ای محاسبه نمایند.

غفاری به نیازهای معلولان اشاره و خاطرنشان ساخت: برای ارتقای سطح سلامتی و رفاه حال معلولین نیاز به امکانات بیشتر همچون فیزیوتراپی وجود دارد تا بتوانند بر سختی ها، رنج ها و مشکلات جسمی و زندگی غلبه نمایند که لازمست مجموعه مسئولان و خیرین این ضرورت را بیشتر مورد توجه قرار بدهند

این خیر ضمن تشکر از حمایت خیرین و نهادهای مختلف گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و افزایش هزینه ها، همچنین برنامه های هیات امنا برای ساخت مجتمع شبانه روزی، انتظار داریم خیران گرامی و ارگان های دولتی و عمومی بیشتر ما را یاری نمایند.

نبود بیمه تامین اجتماعی از مشکلات معلولین است

وی یکی دیگر از مشکلات معلولین جسمی و حرکتی را نداشتن بیمه تامین اجتماعی بیان نمود و گفت: این افراد بیمه درمانی دارند ولی بیمه تامین اجتماعی ندارند، بسیاری از معلولین بی سرپرست و بدسرپرست تنها تحت حضانت بهزیستی هستند و متاسفانه میزان توجه به آنان کم است و اگر حمایت خیرین و دلسوزان نباشد و قوانین و برنامه های جدیدی برای حمایت از آنان درنظر گرفته نشود، مشکلات این طیف افراد معلول در آینده بیشتر می شود.

تلاش برای ساخت مجتمع توانبخشی معلولین در سقز

حسین غفاری از تلاش های هیات امنای مرکز شفا برای ساخت مجتمع توانبخشی معلولین خبر داد و گفت: زمین موردنیاز برای اجرای این طرح در شهرک دانشگاه و نزدیک سرای سالمندان با حمایت بهزیستی و مسئولان با قیمت دولتی از اداره راه و شهرسازی خریداری و نقشه آن تهیه و نهایی شده، مجوز شهرداری اخذ شده و بزودی عملیات ساخت آن را شروع خواهیم نمود.

وی افزود: با ساخت این مجتمع به شیوه ای استاندارد و مناسب امکان خدمات دهی مناسب به معلولین و توانمندسازی و رسیدگی به مشکلات آنان فراهم می شود

برای ساخت مجتمع نیازمند حمایت و مساعدت مردم و مسئولین هستیم

غفاری تصریح نمود: ساخت این مجتمع بسیار ضروری و اساسی است و از عموم مسئولان، شهروندان و خیرین درخواست حمایت و مساعدت های لازم را داریم، خدمت به معلولان، دارای اجر معنوی بالا و بسیار ضروری است و انتظار حمایت و همراهی همگانی مثل همیشه را داریم.

شماره حساب های مرکز معلولین شفا جهت حمایت خیرین

گفتنی است شماره حساب های: بانک ملی شعبه قدس سقز ۰۱۱۰۳۴۸۴۹۰۰۰۹و شماره کارت بانک ملی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۷۳۷۵۶ بنام مرکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی  شفا سقز آماده دریافت کمک های نقدی خیرین می باشد و علاقه مندان نیز می توانند کمک های دیگر را به صورت حضوری به مرکز شفا واقع در بلوار وحدت بالاتر از تقاطع بیمارستان تحویل نمایند. ضمناً شماره تلفن های ۰۸۷۳۶۲۹۴۰۰۰ و ۰۹۱۸۸۷۶۰۱۵۸ آماده پاسخگویی به شهروندان گرامی می باشد.

سخن مشترک معلولان سقزی خطاب به مردم و مسئولین: برایمان سایه و سقف باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل