شما اینجا هستید
اجتماعی » آسیب شناسی رکود حاکم بر بازار سقز

فرهاد قیصریان فعال اجتماعی

سقزرووداو: قبل از پرداختن به بحث رکود بازار سقز و بانه و ریشه یابی و بیان راهکارهای عملی به خروج از ان، در آغاز باید نگاهی به رکود اقتصادی کشور بیندازیم.

گرانی و تورم بالایی که در سطح کشور با آن مواجه شده ایم باعث بالا رفتن هزینه ها، کاهش قدرت خرید مردم و پایین آمدن تقاضا شده است، به طوری که تقاضا برای اقلام غیرخوراکی در بازار به شدت کاهش یافته و باعث انباشته شدن اجناس در انبارها شده است.

عامل ذکر شده را نباید بی تاثیر در بازار سقز و بانه دانست، اما عوامل مهمتر را می توان در جای دیگری جشتجو نمود، بسته شدن مرزها در ابتدای سال ۹۶ بازار سقز و بانه را به طور کامل تحت تاثیر قرار داد. این واقعه به قدری باعث افزایش هزینه حمل و نقل اجناس شد که اغلب واردکنندگان را بیکار و روستاهای مرزنشین را با مشکلات معیشتی مواجه و بسیاری را به واردار به مهاجرت و ترک سکونت در روستاهای مرزی کرده است.

اگر به صورت اعداد و ارقام هزینه های بسته شدن مرزها و حمل و نقل بار را تشریح کنیم به میزان فاجعه پی خواهیم برد. اجناس وارداتی مثل پوشاک و پارچه را بر اساس تن حمل می کنند، به طور مثال هر تن پارچه از ۵ میلیون در سال ۹۶ به ۲۶ میلیون تا ابتدای ۹۸ در مرزهای کردستان افزایش داشته در حالی که همین مقدار را از مرز گناوه به شهر سقز با حدود ۱۴- ۱۵ میلیون تومان حمل می کنند، که البته آنهم مشکلات خاص خود را دارد. افزایش این هزینه ها باعث ناتوان ماندن وارکنندگان از فعالیت در عرصه تجارت مرزی و هدایت سرمایه آنها به سوی شغل های موقت و ناپایدار و گاهاً کاذب مانند خرید و فروش دلار و… شده است، که یکی از آثار این وضعیت افزایش نرخ تورم در استان کردستان به بالا ترین سطح خود، افزایش بیکاری، رکود بازار و… بوده است.

تشریفاتی بودن اتحادیه و اصناف و عدم پیگیری جدی و منتقدانه مطالبات بازاریان، بی برنامگی و ضعف عملکرد برخی مسئولان در سال های گذشته و تن دادن آنان به تعطیلی معابر مرزی و بازارچه مرزی سقز و سکوت آنان در این قضایا، عدم برنامه مناسب و اصولی برای سامان دهی کولبران، ضعف رسانه های استان کردستان برای انعکاس خواسته های مردم و بیان تبعات منفی بسته شدن مرزها و رکود فعلی و… را هم می توان به دلایل دیگر افزود.

به نظر می رسد در شرایط کنونی ایجاد بازارچه مرزی و بازگشای مرزها، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان هایی مثل سقز و بانه می تواند خلاء و مشکلات موجود را جبران کند و با اعمال سیاست های توسعه ای و رونق اقتصادی در شهرهای مرزنشین می توان به ثبات و آسایش بیشتر این شهرها و مرزها یاری رساند

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل