شما اینجا هستید
اجتماعی » آشفته بازار توزیع خوراک طیور در کردستان/ ضرری که مرغدار و مصرف کننده متحمل می شوند

نابسمانی در عرضه خوراک مرغ به یکی از مهم ترین درد دل های این روزهای مرغداران استان کردستان بدل شده است. به گفته برخی از آنها دست مرغداران جزء از یارانه های دولتی کوتاه شده و این یارانه ها به منبعی برای برخی افراد خاص بدل شده است

دست کوتاه مرغداران از نهاده های یارانه ای

تعدادی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی از وضعیت نابسمان توزیع نهاده های مرغ گله مند هستند و می گویند: عمده واحدهای پروش مرغ در استان کردستان نهادهای دامی خود را از شرکت عمده وارد کننده این نهاده به نام «آوا تجارت صبا» و عاملان فروش این شرکت تامین می کنند. مرغداران می گویند: اگر نهادهای دامی با هدف حمایت از تولید مرغ ، با ارز دولتی اختصاصی ۴۲۰۰ وارد می شود،  طبیعتا می بایست در اختیار مرغداران قرار گیرد.

آنها می گویند: بر اساس اعلام رسمی قیمت هر کیلو ذرت با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید ۱۳۰۰ تومان و هر کیلو سویا با این ارز با به قیمت ۲۴۵۰ تومان در اختیار مرغداران قرار بگیرد. شرکت های مذکور برای توزیع این نهاده ها پول نقد را از مرغدار دریافت می کنند و گاها بیش از ۲ ماه بعد این نهاده را در اختیار آنها قرار می دهند. این در حالی است که قبلا با فاصله دو تا ۴ روز تحویل می شد و حال می توان در شرایط فعلی یک فاصله ۱۰ روزه را هم پذیرفت اما نه ۲ ماه. این در حالی است که  در بازار آزاد ذرت با قیمت ۱۶۰۰ تومان (۳۰۰ تومان گرانتر)  و ذرت با قیمت ۳۵۰۰ تومان (۱۱۰۰ تومان گرانتر) به وفور موجود است. برای مرغداران جای سوال است که این تفاوت قیمت ها از کجا ناشی شده و چرا نهاده مورد نظر آنها به آنان با قیمت مصوب تحویل داده نمی شود.

سستی و اهمال در نظارت

مرغداران بر این باورند این روند در بازار نشان دهنده سستی و اهمال کاری در نظارت است چرا که واردات این نهاده ها با مجوز وزرات جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و قرار بر این بوده است که از مرغداران حمایت شود.

یارانه های بی حاصل

یکی از نکات مهم دیگر که مرغداران بر آن تاکید دارند، توزیع نهاده های طیور به عده ای با عنوان زنجیره تولید است. آنها با اشاره به اینکه اولا در استان زنجیره تولید به آن معنی وجود ندارد می گویند: بر فرض بهره مندی این دریافت کنندگان از سیستم توزیع، عرضه مرغ کیلویی ۱۱ هزار تومان به میزان ۶۰ تن در ماه مثلا برای شهرستان سقز که روزی ۲۰ تا ۲۵ تن مصرف دارد، چه دردی از بازار مصرف دوا می کند؟ به باور این مرغداران سیاست های تنظیم بازاری در نظر گرفته شده در این مورد اساسا دارای اشکال است و باید تلاش می شد با تامین به موقع و به میزان نیاز قیمت تمام شده مرغداران به طور کلی کاهش می یافت.

نهاده های امور پشتیبانی هم هنوز به مرغداران نرسیده است

مرغداران با اشاره به اینکه قرار بوده نهاده های طیور از طریق امور پشتیبانی دام در اختیار مرغداران قرار بگیرد، می گویند: این نهاده ها به مقدار کمی که در انبارهای استان موجود بوده توزیع شده اما در حالی که تعهد ۲۰ دی ماه بوده هنوز آنطور که یاید و شاید در اختیار مرغداران قرار نگرفته است.

 پاسخ های معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت و گویی با اشاره به اینکه ارسال دانه های روغنی خوراکی دام از استانی به استان دیگر ممنوعیتی ندارد، گفت: کل مواد اولیه ای  مربوط به دام به ویژه کنجاله سویا و ذرت تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده است .

سید احمد زکریایی نژاد، به روند کار تجار در این راستا اشاره کرد و افزود: وقتی محصول موردنظر تجار وارد کشور می شود و به خریداران عرضه می شود، تاجر موظف است لیست خریداران محصول خود را به وزارت جهاد کشاورزی تحویل دهد. وزارتخانه هم از طریق معاونت بازرگانی به مدیریت بازرگانی سازمان های جهادکشاورزی استان ها مقدار محصول وارد شده و افراد خریدار را اعلام می کند که باید مورد رصد قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پس از رصد توسط جهادکشاورزی در صورت یکسان بودن آمار اعلام شده با آمار رصد شده مورد تایید قرار می گیرد اما در صورت مغایرت وزارتخانه برخورد می کند.

زکریایی نژاد خاطرنشان کرد: نهاده های دامی وارد شده به استان کردستان  از طریق پشتیبانی امور دام توزیع می شود و هریک دستورالعملی جداگانه برای خود دارند.

معاون تولیدات دامی جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه هرگونه توزیعی با هماهنگی اتحادیه مرغداران صورت می گیرد، بیان کرد: امسال تاکنون ۱۹ هزار تن از حدود ۲۵ هزار تن دانه خوراکی دامی که در استان توزیع شده از طریق خود تعاونی ها و اتحادیه ها صورت گرفته است.

او افزود: در مرحله آخر توزیع هم که حدود ۵ هزار تن بود با هماهنگی اتحادیه مرغداران، چهار شرکت به ما معرفی شده که این شرکت ها یا زنجیره ای هستند یا خود هم تولیدکننده هستند و  هم کشتارگاه و سیستم توزیع دارند و از این طریق دانه های روغنی به مرغداران تحویل داده می شود و در ازای آن گوشت تحویل گرفته می شود.

زکریایی نژاد حرف افرادی که اعلام می کنند ما در استان زنجیره نداریم را بی اساس خواند و گفت: برخی افراد از کلمات سوءاستفاده می کنند و تعبیر دیگری از آن ارائه می دهند. در تعریف زنجیره ها باید ارتباط ارگانیک با هم داشته باشند و اگر در یک زنجیره، ارتباطی ارگانیک صورت می گیرد تمام حوزه ها از آن بهره مند می شوند و در صورت زیان دهی هم تمامی حوزه ها به نوعی مسئولیت بخشی از آن ضرر را بر عهده می گیرند.

او افزود: از دیدگاه بنده تعریف زنجیره همین است و ما می خواهیم کل افراد زنجیره مربوطه منافع مشترکی داشته باشند و آن منافع تاثیرگذاری مثبتی بر آنها داشته باشد.

معاون تولیدات دامی جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: در استان ما اگر چند شرکت زنجیره ای وجود دارد و می تواند خدمتی به مردم ارائه دهد با این شیوه آن را به نابودی می کشانند و بدین وسیله به صنعت لطمه می زنند.

وی در ادامه به شیوه های توزیع نهاده ها اشاره کرد و توضیح داد: در یک شیوه هر مرغداری که مایل است گوشت خود را  به قیمت تنظیم بازار تحویل دهد به قیمت تنظیم بازار استان، ۴ کیلو ذرت و ۳ کیلو کنجاله به ازای هر مرغ به قیمت دولتی از طریق بندر تحویل می گیرد و گوشت را تحویل می دهد و هزینه حمل و نقل هم بر عهده خودشان است.

زکریایی نژاد با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار استان با تشکیل جلسه نرخ ۱۱ هزار تومان را برای گوشت مرغ تعیین کرده است که به دست مصرف کننده برسد، تصریح کرد:  این کاهش قیمت به دلیل تحویل دانه های خوراکی به قیمت دولتی به مرغداران است که در استان کردستان اینکار توسط چهار شرکت مرغداری صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه هر یک مرغ به حدود ۵ کیلو دانه نیاز دارد تا حدود ۲ کیلو گوشت تحویل دهد، افزود: سه میلیون و ۶۰۰ هزار جوجه ریزی در استان در دی ماه صورت گرفته است.

آنچه از درد دل های مرغداران و همچنین پاسخ های معاونت تولیدات دامی بر می آید، کمبود عرضه و نبود نظارت کافی بر عرضه کنندگان اصلی و تاخیر در تحویل نهاده های مورد نیاز؛ مرغداران استان را دچار مشکل کرده است. انتظار می رود مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین شخص استاندار با توجه به اشرافیتی که به این موضوع دارد، به صورت جدی چاره ای برای رفع این مشکلات بیاندیشند. کردپرس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل