شما اینجا هستید
اخبار » ازدواج به وقت گرانی/ ضرورت اتخاذ سیاست های حمایتی از جوانان دم بخت

سقزرووداو: مشکلات گسترده اقتصادی و تضعیف احساس امید به آینده موانع و مشکلات زیادی بر سر راه و تصمیمات خانواده ها خصوصاً جوانان ایجاد نموده است.

یکی از مسائلی که شرایط موجود جامعه و مشکلات اقتصادی بر آن تاثیر گذاشته، ازدواج جوانان است. در واقع برای یک ازدواج برخی زمینه های فکری، اجتماعی، آشنایی و… مطرح است اما در کنار آنها مساله اشتغال و اقتصاد نیز مولفه مهمی برای ترغیب جوانان به تصمیم ازدواج و یا ادامه مناسب توام با رضایت از زندگی می باشد.

در سال جاری افزایش جهشی قیمت کالاها خصوصاً وسایل خانگی، طلا، لباس، برگزاری مراسمات، تالار عروسی و غیره آنقدر غیرمنتظره بوده که بسیاری را شوکه کرده است و لذا نوعی اکراه، دو راهی و بی تمایلی را پیش روی جوانان دم بخت قرار داده است.

افزایش قیمت ها در برخی موارد همچون طلا حدود ۲۰۰ درصد بوده، لباس، وسایل آرایشی، لوازم خانگی، تالار، وسایل پذیرایی و تزئینی هم بالای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند این در حالیست که قدرت خرید میزان درآمد شهروندان و فرصت های شغلی در جامعه خصوصاً شهرستان های مرزی کاهش یافته است.

این کاهش ازدواج روی فعالیت و درآمدزایی صنف های مرتبط مانند تالارها، رستوران ها، تیپ های موسیقی، آشپزان، پذیرایی، عکاسان، لوازم خانگی و کادویی، طلافروشی ها و…نیز اثر منفی گذاشته است.

در شرایط فعلی باید بستر و حرکتی اجتماعی برای حل چالش های فراروی ازدواج جوانان صورت بگیرد، در این راستا کاهش سختگیری‌ خانواده ها و دست کشیدن از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی، تدابیر ویژه مسئولان با اقداماتی نظیر اعطای جهیزیه و ملزومات زندگی با قیمت پایین، اجرایی نمودن وام قرض الحسنه ازدواج به میزان ۶۰ میلیون تومان همراه با تهسیل گری در پرداخت آن، اهتمام بیشتر به ازدواج های آسان و کم هزینه نظیر جشن ازدواج دانشجویی، مددجویان نهادهای حمایتی؛ راه اندازی مجمع خیرین ازدواج برای حمایت از زوج های جوان، خودداری از برگزاری مراسمات گسترده و پرهزینه، رونق بخشی و حمایت از مشاغل خانگی و اعطای اعتبارات خرد و… ضروری به نظر می رسد.

کوثر ویس مرادی//

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل