شما اینجا هستید
اجتماعی » استقلال وکلا تضمین کننده عدالت در جامعه

دکتر علیرضا شریفی استاد دانشگاه و وکیل دادگستری

سقزرووداو: احقاق حق و تحقق عدالت هدف تاسیس دادگستری و رسیدگی به دعاوی و اختلافات جهت تامین آسایش عمومی و انتظام بخشی به امورات جامعه می باشد.

فرشته عدالت در دادگستری دو بال دارد: یکی قضات و دیگری وکالت؛ در صورتی عدالت واقعی در دعاوی محقق  می شود که هر دو بال متوازن و متعادل باشد.

بنابراین نقش واقعی قضاوت و وکالت گام بر داشتن در مسیر عدالت می باشد، این امکان وجود دارد که زوایای زیادی از دعاوی از دید قضات پنهان بماند که با کمک وکلا در این قضیه، زوایای پنهان نیز آشکار شده و برای قاضی بستری به وجود می آید که با احاطه و تسلط بر تمام جنبه ها و زوایای دعاوی رای صادر نماید که بیشترین قرابت و نزدیکی با عدالت را داشته باشد.

برای نیل به چنین وضعیتی وکیل باید استقلال داشته باشد و از تضمینات حرفه ای و شغلی مناسبی در دفاع برخوردار باشد. زیرا وکیلی که استقلال نداشته باشد قدرت بیان و دفاع از حقایق را ندارد و تبعا یک بال فرشته عدالت تضعیف شده و بر تحقق عدالت در رای تاثیر می گذارد.

در این راستا یکی از اصول جهانی پذیرفته شده در  وکالت، اصل استقلال وکیل می باشد و در ایران نیز بر اساس لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۳ این مهم حاصل شده و در قوانین بعدی هم ضمن حفظ استقلال وکیل از تضمینات شاغلین قضا بهره مند شده است تا اینکه عدالت واقعی محقق شود.
هرچند در مواردی از قوانین خدشه ای بر استقلال، جایگاه و شان این پیکره وارد شده است.

امید آن را دارد که قوای حاکم در جهت حفظ و ارتقای قوانین و تاسیسات حقوقی تامین کننده در جهت استقلال وکلا گام بردارند و قوانین و تاسیسات ناکارآمد و نقض کننده این  استقلال را تغییر داده و اصلاح نمایند و به اجرای آن تعهد داشته باشند.

کانون وکلا نیز به عنوان یک نهاد خصوصی مستقل شایسته است بهتر از قبل در جهت پذیرش و تربیت وکلای متعهد و متخصص قدم های موثرتری بردارد و سعی بر این باشد ضمن حفظ استقلال  وکیل، در جهت تخصصی نمودن نهاد وکالت در دعاوی مختلف  و کمک به اسقرار عدالت قدم های موثرتری بردارد.

  1. قیمت بنز GLK

    awliii mrc

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل