شما اینجا هستید
سیاسی » اعتبار سیاسی کورد و نگرانی نسبت به آینده سوریه/ محسن صادقی

محسن صادقی فعال سیاسی با ارسال یادداشتی به سقزرووداو به بررسی فعالیت ها و ناکامی های سیاسی کوردها در دوران پساداعش در عراق و سوریه پرداخته است.

سقزرووداو- در معادلات و معاملات سیاسی و نظامی خاورمیانه در دهه‌ی اخیر و به موازات آن در مبارزه با ترور و داعش، کوردها ها بیگمان از مولفه‌های تاثیر گذار آن بوده و نقش آن در دو بخش سوریه و عراق علیه داعش بر همگان آشکار و غیر قابل انکار می‌باشد. برخلاف نقش وتاثیر بسزای کوردها در مقابله با داعش و اذعان جهانی و با در نظرگرفتن هزینه‌های زیاد مالی و انسانی، متاسفانه دستاورد خاص و آنچنانی برای آنان به همراه نداشت.

 اغلب جریانهای و احزاب سیاسی صاحب قدرت و منصب در عراق و سوریه و به طبع آن در تمامی مناطق کوردنشین  فاقد استراتژی مشخص و هدفمند می‌باشند. علل این ضعف بزرگ که در بزنگاه و گذار فکری وسیاسی  نمود عینی و عملی پیدا می‌کند بیگمان متاثر از عدم توسعه یافتگی فکری و سیاسی جامعه و درک ضعیف برخی مسئولان سیاسی و حزبی از واقعیت‌ها و عوامل تاثیرگذار در منطقه می‌باشد.

عصبیت عشیره‌ای و ایدئولوژیک در حوزه مسائل سیاسی کوردها باعث شکل گیری جزیره‌های از هم گسسته و ناتوان سیاسی شده که بدون میانجیگری و وساطت دولت های دیگر و  بدخواه  کُردها امکان هرگونه رابطه سیاسی ارگانیک تقریباً غیرممکن می‌باشد. این عدم پیوستگی و فقدان اتحاد سیاسی احزاب در مقابله با تعرض حکومت‌ها فاشیست و تهدید گروه های تروریستی در مناطق کوردنشین  سوریه و عراق همواره نتایج مخرب و ناگواری به دنبال داشته است.

عمق این فاجعه سیاسی علیرغم دستاوردهای مقطعی نظامی، باعث شده که در معاملات و زد و بندهای سیاسی در منطقه، کوردها از اعتبار و جایگاهی خاص برخوردار نباشد و یا به عبارتی دیگر فاقد وزن و اعتبار سیاسی تاثیرگذار باشد لذا بیشتر به عنوان پارسنگ بنا به خواست و شرایط معارضین و با تأسی از پیشینه‌  درخشان مبارزات کوردها جهت حفظ تعادل و توازن در کفه مبارزات علیه ترور قرارگرفته است.

شکست داعش در منطقه و دوران پسا داعش می‌توانست برای کوردها از برهه‌ های سرنوشت ساز و تاریخی ‌باشد. مغتنم نشمردن این فرصت از سوی احزاب، نوابغ و نوادر کورد در عراق عواقب تأسف باری به همراه داشت اما برخلاف آنچه در اقلیم کوردستان گذشت انسجام سیاسی و همبستگی احزاب سیاسی در سوریه و اتخاذ تاکتیک های صحیح و مطابق با شرایط منطقه‌ای می‌تواند شرایط را به گونه‌ای دیگر و به نفع  کُردها رقم بزند.

اما مساله اساسی و دغدغه اصلی وزن و اعتبار سیاسی کوردها در خاورمیانه است که از سنگ به پارسنگ تنزل یافته و بیشتر ناکامی های سیاسی چند دهه‌ی اخیر معلول این علت است و نپرداختن به آن غافل شدن از آینده سیاسی و اجتماعی میلیون ها  کُرد  است.

*(سنگ در پهلوی به معنی ارزش و قیمت آمده. پارسنگ: سنگ و جز آن که در کپه سبک ترازو نهند تا هردو کپه معادل شوند.(دهخدا)

سەنگ: سنگ، وزن، کنایه از احترام و منزلت  پارسه‌نگ: پارسنگ ترازو، خاطرانه مشتری (هەنبانە بۆرینەی مامۆستا هەژار) )                                                 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل