شما اینجا هستید
اجتماعی » اعتصاب قصابان و عدم توزیع ۳ روزه گوشت در سقز/ قصابان این بار هم دنبال افزایش قیمتند

برای سومین روز پیامی قصابان سطح شهر سقز از کشتار دام و عرضه گوشت خودداری نموده و اعتصاب کردند.

به گزارش سقزرووداو؛ این اقدام در اعتراض به جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز صورت گرفته است.
در آخرین مصوبه کمیته تنظیم بازار، قیمت هر کیلو گوشت قرمز با استخوان ۴۵ هزار و بدون استخوان ‌۵۵ هزار تومان تعیین شده بود که البته این قیمت بیشتر از چند روز طول نکشید و قصابان قیمت گوشت را با استخوان به حدود ۵۵ هزار و بدون استخوان بالای ۶۰ هزار افزایش دادند.

اعتراض مردم نسبت به این افزایش قیمت ها و رشد بیش از ۱۰۰% قیمت گوشت در کمار از،یکسال گذشته باعث شد تا فرمانداری ویژه و دادستانی وارد عمل شوند و اقدام به تذکر و جریمه تعدادی از قصابان نمایند.

در مقابل، این بار نیز قصابان برای به کرسی نشاندن اهداف خود دوباره از عرضه گوشت خودداری نموده تا مثل دفعات قبل به افزایش قیمت موردنظر خود برسند.
توضیحات رئیس اتحادیه مواد پروتئنی سقز

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی سقز در خصوص علل اعتصاب قصابان گفت: این حرکت اعتصاب نبوده، بلکه عدم ذبح دام و فروش گوشت بعلت عدم سودآوری است.
سیدلطیف قادرزاده افزود: قیمت گوشت در شهرهای دیگر مثل سنندج و بیجار (بدون استخوان ۶۵ هزار) بالاتر از سقز است، لذا درخواست ما تعیین قیمت گوشت قرمز بدون استخوان هرکیلو با ۶۲ هزار تومان می باشد.

وی در مورد اینکه چرا قیمت گوشت در بوکان پایین تر از سقز است و بسیاری از شهروندان برای تهیه گوشت به این شهر می روند، گفت: کیفیت گوشت سقز بهتر از بوکان بوده؛ گوشت بوکان درصد چربی زیاد داشته و بیشتر گوشت گاو ماده است.

وی گفت: فردا قرار است چند راس گاو با نظارت نهادهای مرتبط ذبح و مس از آنالیز قیمت نهایی گوشت براساس آن تعیین شود.

عرضه گوشت از انحصار خارج شود

باید یادآوری نمود در شرایطی که رکود تورمی و عدم کنترل جدی قیمت ها بعلت ضعف های نظارتی در جامعه وجود دارد متاسفانه برخی صنف ها بجای ملاحظه اقشار دیگر و درنظر داشتن کاهش قدرت خرید مردم، دنبال کسب سود بیشتر هستند و اگر نه قیمت دام زنده در یکسال گذشته اصلا ۲ برابر نشده و دام ها نیز وارداتی نبوده و با دلار خرید و فروش نمی شوند و یا علوفه آن با دلار تهیه نمی شود، قیمت ذبح و توزیع هم تفاوت چندانی نداشته، بنظر می رسد هر بار اعتصاب قصابان برای افزایش قیمت گوشت برای چندمین بار در یکسال منطقی نیست.

برای توزیع منطقی و عادلانه گوشت براساس قیمت های واقعی به نظر باید مثل شهرهای بزرگ در میادین میوه و تره بار یا فروشگاه های بزرگ مرکز عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط شهرداری ها و ادارات صمت یا شرکت های واجحد شرایط دایر گردد و در کنار آن نیز سهمیه گوشت منجمد شهرستان را افزایش داد تا این کالا از انحصار بیرون بیاید و هر ماه شاهد افزایش قیمت آن نباشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل