شما اینجا هستید
اجتماعی » افت شدید صادرات میوه و تره بار/ ضررهای هنگفت صادرکنندگان

سقزرووداو- در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از کشورهای همسایه مرزها را بستند و صادرات غیر نقتی دچار مشکل شده است. واردات و صادرات محصولات بستگی به طولانی بودن حضور ویروس کرونا دارد، اما قطعا این موضوع تبعاتی در اقتصاد و بازار خواهد داشت.

فرهاد سهرابی از صادرکنندگان سقزی می گوید: پس از ورود کروناویروس به ایران، کشورهای پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مرزهای خود را برروی صادرات کالاهای ایرانی بستند و صادرات میوه به این کشورها ممنوع و همچنین مرزهای جنوبی عراق نیز از هفته های پیش بسته  شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها مرزهای اقلیم کوردستان و آستارا برای روسیه، باز است و این محدودیت ها موجب کاهش شدید صادرات میوه و مرکبات شده و همچنین در این ۲ مرز نیز بخاطر پروتکل های بهداشتی و بحث قرنطینه، فروش محصولات به سختی صورت گرفته و بسیار زمان بر است.

این بازرگان، با بیان اینکه هم اکنون زمان برداشت محصولاتی از جمله: هندوانه، گوجه، خیار و…در مناطق جنوبی است و میزان تولیدات بسیار بیشتر از مصرف داخل می باشد،گفت: بسیاری از این تولیدات روی دست کشاورزان یا صادرکنندگان می ماند.

سهرابی به متضرر شدن بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی اشاره و گفت: برخی صادرکنندگان و سرمایه گذاران محصولات باغی و کشاورزی سال ۹۸ را جهت فروش و صادرات در اوایل سال ۹۹ در سردخانه های شمال و غرب نگهداری می کردند که بعلت توقف صادرات دچار خسارات شدید مالی شده اند.

وی یادآور شد: در ابتدای بحث کرونا، کامیون های زیادی روزها پشت مرزها ماندند یا واگن های ارسال میوه به کشورهای آسیای میانه برگشت داده شدند که هزینه های هنگفتی روی دست صادرکنندگان گذاشت.

سهرابی تاکید کرد: لازمست وزارت صمت، اتاق بازرگانی، وزارت جهادکشاورزی و نهادهای مرتبط برنامه های جامع را در این حوزه تدوین نموده و با برخی تسهیلات و خریدهای تضمینی از ورشکستگی صادرکنندگان و کشاورزان جلوگیری نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل