شما اینجا هستید
اخبار » بازارچه مرزی سیف سقز؛ میدانگاه وعده های بدون عمل

ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۸ میلادی، در رمانی آورده است: «واقعه‌ای را برایتان نقل خواهم کرد که در یکی از روستاهای فلورانس در چهارصد سال پیش اتفاق افتاد، مردم روستای مورد بحث یا در خانه‌هایشان بودند و یا در کشتزارها سرگرم کار؛ که ناگهان صدای ناقوس کلیسا را شنیدند … صدای نابهنگامِ ناقوس مرگ بود، به همین جهت زن‌ها به کوچه ریختند، مردها کار کشتزارها را رها کردند و در زمان کوتاهی در میدان کلیسا جمع شدند تا ببیند چه کسی مرده است و باید برای چه کسی زاری کنند؟ دهقانی از کلیسا بیرون آمد و گفت: کسی نمرده است که نام و ظاهری انسانی داشته باشد. مردم پرسیدند: پس چرا ناقوس را به صدا درآورده‌ای؟ دهقان گفت: من ناقوس مرگِ تعهد را به صدا درآورده‌ام. چون تعهد مرده است».

وعده های بدون عمل در مورد بازارچه سقز

بعد از فرودگاه سقز، عدم بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز و وعده های مکرر بدون عمل در این رابطه، نماد و نمونه عینی عدم عملگرایی، بی تعهدی نسبت به این شهرستان و ضربه به اعتماد عمومی می باشد.
در حالی که مسئولان کشوری و استانی بارها وعده بازگشایی بازارچه مرزی سقز را داده، برای نمونه استاندار کوردستان وعده داده بود که بازارچه مرزی سیف سقز در مهرماه ۹۷ بازگشایی خواهد شد، اما پس از گذشت بیش از یک سال هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.
در مرداد ۹۷ هم نماینده سقز و بانه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفته بود طرح سوال و امضای استیضاح وزیر کشور را به شرط بازگشایی بازارچه مرزی سیف و رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه پس گرفتم.
فرماندار فعلی و سابق سقز، معاونین سیاسی و امور اقتصادی استاندار کوردستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، رئیس سازمان توسعه تجارت خارجی و…، نیز بارها وعده های مشابهی را داده اند
بهمن مرادنیا سال ۹۷ گفته بود: از ابتدای سال تاکنون چندین بار وعده هایی مبنی بر بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، سفر هیاتی از مسئولان و بازرگانان استان به سلیمانیه و هولیر برای پیگیری این مساله و توسعه مبادلات مرزی و… داده است که می توان به گفت و گوی وی با پایگاه اطلاع رسانی استانداری در ۵ مرداد ۹۷ اشاره نمود که از بازگشایی بازارچه مرزی سیف با نظر مساعد مسئولان کشور و همراهی و پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خبر داده و گفته بود: تجار و بازاریان منطقه می‌تواند از مهرماه ۹۷ با توجه به دستورالعمل‌های جدید در خصوص ساماندهی مبادلات مرزی در این بازارچه اقدام به فعالیت های تجاری کنند.
مرادنیا افزوده بود: ایران تمایل زیادی برای بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز دارد و برای این منظور رایزنی های لازم از طریق کنسولی ایران در اقلیم کردستان با مسئولان این منطقه و کشور عراق انجام گرفته است.
همچنین استاندار کوردستان در مراسم تودیع و معارفه فرماندار ویژه سقز (۲۵ مهرماه ۹۷) گفت: دولت همچنان مصمم و پیگیر بازگشایی بازارچه سیف سقز است.
بهمن مرادنیا با بیان این مطلب گفت: طبق قول های داده شده وعده کرده بودیم بازارچه سیف در مهرماه به بهره برداری برسد و برای این کار هم اعتبار مورد نیاز را تامین کردیم و هم پیمانکار پروژه معرفی شد.

وعده های تحقق نیافته

حال پس از گذشت بیش از یک سال از این وعده ها و امیدواری مجدد مردم هنوز خبری از تحقق این مساله، ادامه عملیات عمرانی برای توسعه زیرساخت های بازارچه نیست که این مساله موجب نگرانی مجدد مردم، بازاریان و بازرگانان شده است.

انتظار افکار عمومی از استاندار کوردستان برای تسریع در بازگشایی مرز سقز

در شرایطی فعلی که بیکاری و مشکلات معیشتی، کم رونقی بازار و رکود اقتصادی در شهرستان سقز به وفور دیده می شود، توسعه تجارت مرزی در غیاب واحدهای صنعتی بزرگ و کشاورزی مدرنیزه می تواند در ایجاد تحرک اقتصادی- اجتماعی، کاهش بیکاری، جذب سرمایه گذاری و رونق بازار سقز موثر باشد.
لذا افکار عمومی مجدداً از استاندار کوردستان، نماینده مجلس و مسئولان مرتبط انتظار دارد که از طریق مراجع قانونی و دیپلماتیک پیگیر بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز در اسرع وقت باشند و بیش از این مردم را منتظر نگذارند.
گفتنی است بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال ۱۳۷۳ ایجاد شد و در سال ۷۵ کارهای عمرانی آن از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی انجام و سال ۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را آغاز کرد.
این بازارچه در دهه ۸۰ جزو بازارچه های نمونه کشوری در میزان صادرات و واردات بود، اما متاسفانه از سال ۹۱ تاکنون بطور موقت تعطیل شده است که امید است با شروع بکار مجدد آن بستری برای توسعه شهرستان فراهم شود.
در پایان به ۲ نکته اشاره می کند: تمام شهرستان های مرزی دارای بازارچه های مرزی می باشند اما با تصمیمات تعمدی و یکجانبه، سال هاست شهرستان سقز از ظرفیت های مرزی محروم شده و تبعیضی آشکار علیه این شهرستان بعنوان دومین شهرستان بزرگ استان با ۷ هزار سال سابقه تاریخی، اعمال می شود، لذا انتظار می رود به این تبعیض پایان داده شود.
ـ نکته بعدی دنیای امروز مثل اتاق شیشه ای بوده، تمامی تعهدات و وعده های مسئولان ثبت و ضبط می شود، مسئولان اگر وعده هایی را به مردم می دهند اهتمام و جدیت کافی برای تحقق و اجرایی نمودن وعده ها داشته باشند تا اعتماد مردم را بدنبال داشته باشد، عدم اهتمام جدی باعث سلب اعتماد مردم می شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل