شما اینجا هستید
اجتماعی » باستان‌شناس کوردستانی به مرتبه علمی پروفسوری ارتقا یافت

در تازه‌ترین موفقیت علمی فرزندان کوردستان، دکتر «محمدابراهیم زارعی» باستان‌شناس کوردستانی به مقام علمی «پروفسوری» ارتقا یافت.

به گزارش سقزرووداو؛ وی استاد تمام دانشگاه بوعلی سینای همدان است و در دانشگاه‌های بوعلی سینا و کوردستان تدریس می‌کند. زارعی نخستین کوردستانی است که در رشته باستان‌شناسی توانسته به این مقام معتبر علمی و دانشگاهی دست یابد.

دکتر زارعی متولد سال ۱۳۴۲ قروه و ساکن سنندج و فرماندار این شهرستان است و علاوه بر توفیقات علمی آکادمیک در حوزه مدیریت اجرایی نیز سال‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کوردستان منشأ خدمات ماندگاری برای تاریخ و معماری و فرهنگ این استان شد. راه‌اندازی خانه کورد در سنندج، تملک، احیا، مرمت و بازسازی  آثار و ابنیه و عمارت های تاریخی کوردستان و راه‌اندازی دفتر کوردستان بنیاد ‌شناسی در سنندج ازجمله اقدامات فرهنگی ماندگار این دانشمند باستان پژوه است.

او دانش‌آموخته دانشگاه تهران است و ده‌ها مقاله علمی – پژوهشی را در ژورنال‌های معتبر علمی دانشگاهیِ داخلی و خارجی در حوزه باستان شناسی و تاریخ معماری، شکل‌گیری هنر ارسی، هنر نازک‌کاری، ساختار معماری قلعه حسن‌آباد سنندج، شناخت عوامل زمینه گرا در کالبد خانه‌ها و بافت کهن سنندج، همچنین مقالات متعدد باستان‌شناسی با عناوین متنوع و مختلف دیگر را نیز در گستره دیگر نقاط کشور منتشر کرده است.

پژوهش‌های علمی این پروفسور باستان‌شناسی در نشریات علمی دانشگاه‌های تهران، کاشان، الزهرا، بوعلی سینا، اصفهان، علم و صنعت ایران، پژوهشکده تاریخ اسلام، جهاد دانشگاهی، مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه شاهد و نشریات خارجی ازجمله در دانشگاه‌های آمریکا منتشرشده است.

دکتر زارعی در این مدت، سخنران علمی دست‌کم بیست همایش علمی معتبر ملی و بین‌المللی بوده است. ارائه مقاله علمی چهارباغ قدیم و چهارباغ خسروآباد سنندج، دژ شهرهای مرکز ایلات کردستان از دوره ایلخانی تا دوره صفوی، نیز نقش اجتماعی فرهنگی زنان دوره قاجار مطالعه موردی ماه شرف خانم ازجمله مقالات علمی ارائه‌شده از او در حوزه کوردستان است.

نیز مقاله «مسجد حضرت عبدالله تنگی ور شاخصی از معماری اسلامی کردستان، معرفی پل‌های کُردستان و نقش آن در ایجاد راه‌های این منطقه، معرفی راه‌های ارتباطی شهر سنندج در قرون متأخر اسلامی با تأکید بر پل‌های اطراف شهر به همراه مقالات متعدد باستان‌شناسی و معماری و تاریخی دیگر نقاط کشور مجموعهِ آثار پژوهشی و معتبر علمی بوده است که او در همایش‌های مختلف دارای درجه ملی و بین‌المللی ارائه کرده است.

از دکتر محمدابراهیم زارعی تاکنون شانزده عنوان کتاب منتشرشده است. آثار فرهنگی باستانی و تاریخی استان کوردستان، خانه‌های قدیمی سنندج، معماری ایران از دوره صفویه تا عصر حاضر، خانه‌های قدیمی همدان، آشنایی با معماری جهان (در حال حاضر چاپ هفدم آن در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار دارد) و سازمان چاپارخانه ایران در عصر قاجار ازجمله آثار منتشرشده این استاد دانشگاه است. دانشگاه‌های کردستان، بوعلی سینا و انتشاراتی‌های نشر طلایی، فن‌آوران و دانش مانا ناشر تألیفات وی هستند. او همچنین در این سال‌ها ده‌ها کتاب علمی و مقاله پژوهش را داوری کرده است.

دکتر زارعی در حوزه مدیریت نشریه علمی- پژوهشی نیز فعال و مدیرمسئول و سردبیر نشریه علمی- پژوهشی ؛”پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران “و عضو تحریریه نشریه جستارهای باستان‌شناسی ایران پیش از اسلام و چندین نشریه دیگر است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل