شما اینجا هستید
اجتماعی » برپایی نمایشگاه صنایع دستی و محصولات فرهنگی در شهرستان سقز

سقزرووداو: جهت معرفی معرفی پتانسیل های صنایع دستی شهرستان سقز در حوزه صنایع دستی و سوغات، نمایشگاه محصولات صنایع دستی و سوغات کوردستان در این شهر برپا شده است.

در این نمایشگاه که به همت انجمن مردمی ماناشهر برپا شده، آثار صنایع دستی و خوراکی های محلی منطقه از قبیل: دستمال و لباس کوردی، محصولات نازک کاری چوب و ماکت خودرو، معرق، مشبک چوب، زیورآلات سنتی، سفال و سازهای سنتی، محصولات فرهنگی و کتاب های کوردی باوه ژیره، آش و حلیم سنتی همراه با کلانه، عسل طبیعی، تخمه طلایی، ترشی، ادویه، خشکبار و…برای عرضه به شهروندان، گردشگران و مسافران در عرصه دید عموم گذاشته شده است.

اجرای برنامه های اصیل کوردی

همچنین در کنار نمایشگاه کلبه سنتی اجرای مراسمات سنتی نوروز توسط گروه هه لپه رکی چیا به سرپرستی منصور خسروی برپا شده و هر روزه مراسمات فرهنگی و هه لپرکی برای معرفی بخشی از آیین ها و سنت های اصیل کوردی برگزار می شود.

اهداف برگزاری نمایشگاه

آراس استادی مدیرعامل انجمن مانا شهر و شهریار قاسمی از اعضای هیات مدیره این انجمن در گفتگویی با سقزرووداو، هدف از برگزاری از این نمایشگاه را معرفی پتانسیل های حوزه صنایع دستی، ایجاد اشتغال در این حوزه، شناساندن میراث فرهنگی و آداب و رسوم منطقه، عرضه محصولات مناسب به گردشگران و شهروندان و… اعلام نمودند.

انتقاد برگزارکنندگان از میراث فرهنگی

این افراد با انتقاد شدید از عدم حمایت و همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان سقز برای برگزاری این نمایشگاه، اعلام نمودند: کلیه هزینه های برگزاری نمایشگاه توسط انجمن ماناشهر تامین شده و غرفه ها بصورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته و با وجود اینکه در راستای اهداف میراث فرهنگی می باشد، غیر از صدور مجوز، متاسفانه هیچ حمایتی و هماهنگی را انجام ندادند، برای برپایی غرفه ها و اقدامات تنها فرمانداری و شهرداری ما را یاری نمودند، حتی مشکل برق را داشتیم، اما رئیس اداره میراث فرهنگی اعلام نمود خودتان پیگیری می کنید.

گفتنی است باوه ژیره شخصیت سمبلیک بچه های کورد می باشد که دفتر اصلی آن در مریوان بوده، مجموعه کتاب های این شخصیت در نمایشگاه به ۲ لهجه سورانی و کلهری موجود می باشد.

ـ نمایشگاه صنایع دستی در بلوار سقز- بانه، بالاتر از میدان زندان، برپا شده و  از ۲۶ اسفند ۹۷ الی ۱۲ فروردین ۹۸ دایر می باشد و هر روز در کنار نمایشگاه برنامه های فرهنگی و هنری برگزار می شود.

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل