شما اینجا هستید
اجتماعی » تحلیلی بر مصاحبه اخیر نماینده سقز و بانه با شبکه کوردستان

سقزرووداو- نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس ۲ وظیفه اصلی دارند: الف ـ قانونگذاری ب- نظارت بر دستگاه های اجرایی.
البته بصورت عرفی هم وظیفه اساسی دیگر برعهده نمایندگان گذاشته شده آن هم پیگیری امورات عمرانی و مطالبات مردم در سطوح ملی، منطقه ای و محلی می باشد.
چهارشنبه شب، ساعت ۱۰ سیمای مرکز کوردستان براساس آئین نامه داخلی این رسانه که به هر نماینده مجلس اجازه می دهد در یک بازه زمانی مشخص گزارش عملکردی ارائه دهند، میزبان نماینده سقز و بانه در مجلس بود.
این یادداشت درصدد است نگاهی به این مصاحبه و نقدهای فرارو داشته باشد.
محتوای منتشر شده و گزارش نماینده
محسن بیگلری در این مصاحبه تلویزیونی گزارشی از اقدامات و پیگیری های انجام شده در حوزه راه های بین شهری و روستایی و طرح های زیربنایی، گازرسانی، اشتغال زایی، اقدامات فرهنگی، عمران شهری و بازآفرینی شهری، توسعه ورزش، امورات و بازارچه های مرزی، منطقه ویژه بانه، بیمارستان و فرودگاه سقز، دعوت از مسئولان و وزرا برای بازدید از پروژه های منطقه، مشکلات و مسائل کارگران و کارمندان، سدسازی و… ارائه داده است.
در این مصاحبه نماینده سقز و بانه به پیگیری ها و اقدامات خود برای اجرا یا پیشرفت این طرح ها اشاره و وضعیت این حوزه انتخابیه را رو به رشد و پویا عنوان کرده است.
اشکالات و انتقادات به مصاحبه
پیگیری ها و تلاش های زیادی از سوی نماینده و مسئولان شهرستانی و استانی در حوزه های اجرایی و عمرانی صورت پذیرفته این تلاش ها در حوزه راه برجسته تر می باشد، اما گزارش کار وی حاوی اشکالات و کمبودهایی به شرح زیر بود که باید برای اقناع افکار عمومی بدان توجه می شد.
ـ برخی طرح ها مثل فرودگاه، بیمارستان سقز، منطقه ویژه بانه بیش از ۱۰ سال است شروع شده اند در حالیکه مدت اجرای این طرح ها قاعدتا حدود ۵ سال است، اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند، حال بهتر بود نماینده توضیح می داد غیر از کمبود اعتبارات، چالش و اشکالات کار کجاست؟ آیا ضعف و ناتوانی مسئولان محلی و استانی و تبعیض های ملی در این رکود نقش داشته است یا نه؟ چرا شهرستانی استراتژیک، مرزی و اکونومیک مثل سقز سال هاست از داشتن بازارچه مرزی محروم است و علیرغم موافقت نهادهای اجرایی و نظارتی تاکنون این طلسم شکسته نمی شود؟ و چرا بازارچه مرزی بانه بعنوان یکی از قطب های اقتصادی منطقه رسمی نمی شود؟ چرا برخی طرح های جاده سازی (سقز- بانه، سقز- بوکان و مسیرهای روستایی) علیرغم پیگیری ها پیشرفت مناسبی ندارند؟
ـ بخش عمده ای از مطالبات کوردها و اهل سنت حول محورهایی نظیر عدالت در تقسیم قدرت و سهیم شدن در مدیریت های ملی و منطقه ای، عدالت در منزلت و احترام به حقوق فرهنگی و مذهبی ملیت ها و اقلیت های دینی، آموزش زبان مادری، رفع تبعیض ها، اجرایی نمودن وعده ها و مصوبات دولت از جمله بیانیه شماره ۳ می باشد، اما متاسفانه اکثریت نمایندگان مناطق کوردنشین به طور خاصی در این رابطه سکوت نموده و یا ترجیح می دهند از کنار آن بگذرند.
ـ در این مصاحبه نماینده فعلی با برشمردن اقدامات خود طوری وانمود کرد که ادامه طرح ها و توسعه شهرستان منوط به حضور مجدد وی در مجلس است، که به نظر بهتر بود این حق انتخاب را به شهروندان واگذار می کرد.
ـ بخش دیگری از مطالبات مردم مبارزه قاطع با فساد و تخلفات اداری و اقتصادی و بوروکراسی اداری می باشد، قاعدتا نمایندگان از طریق اهرم های نظارتی و دسترسی مطلوب به مقامات عالی و نظارتی می توانند نقش مهمی در این راستا داشته باشند، اما گزارش کار این بخش در مصاحبه دیده نشد. همچنین ارقام بیکاری، تورم و گرانی، وضعیت نامساعد کسب و کار دقیقا با عملکرد ضعیف مسئولان استانی مرتبط است و می طلبد نمایندگان در این حوزه جدی تر وارد عمل شده و گزارش آن را به مردم بدهند.
ضعف عملکرد صدا و سیما در مصاحبه
دکتر یونس شکرخواه پدر علم روزنامه نگاری نوین در کتاب خبرنویسی می گوید: بکار بردن عناوین دکتر، مهندس، آقا، خانم، حاجی و… در اخبار و گزارشات رسانه های جمعی فاقد وجاهت علمی و حرفه ای می باشد، اما از نکات قابل توجه این برنامه، برجسته کردن واژه دکتر در کل گزارش بوده که به کرات تکرار می شد.
بهرحال به نظر می رسد این رویکرد صدا و سیما استفاده از تاکتیک برجسته سازی برای استفاده تبلیغاتی از برنامه بوده است.
ـ صدا و سیما باید تدابیری اتخاذ می کرد که گزارشات نمایندگان در مقطعی حداقل ۶ ماه قبل از انتخابات و بدور از شبهات منتشر می شد تا با انتقادات مواجه نشود.
در کل باید گفت شهرستان های سقز و بانه نیازمند توجه ویژه، ترسیم نقشه راه توسعه، همدلی و وفاق “نخبگان، معتمدین و سرمایه گذاران” برای ارائه ایده و برنامه به مسئولان، مطالبه گری فعالانه “مردم، رسانه ها و نهادهای مدنی”، نقد جامع امورات، حاکم شدن روابط فراجناحی و فراگروهی در مناسبت های اداری و اجتماعی، برنامه محور بودن نمایندگان و مسئولان ارشد شهرستان، اختصاص اعتبارات جهشی و اعمال تبعیض مثبت برای جبران عقب ماندگی های تاریخی و… می باشد که امید است مورد توجه قرار بگیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل