شما اینجا هستید
اجتماعی » روستای آلتون سفلی زیبا اما محروم

روستای آلتون سفلی در حومه سقز (ابتدای جاده سقز- بوکان) دارای ۱۰۸ خانوار و  ۴۵۸ نفر جمعیت می باشد، اگرچه این روستای زیبا دارای پتانسیل های زیادی در بخش کشاورزی و دامداری بوده و عملاً در دل شهر واقع شده، اما دارای مشکلات عدیده ای می باشد.

بررسی های میدانی، صحبت با ساکنان، اعضای شورا (خصوصاً گلاله دهری ) و دهیار روستا نشان می دهد آلتون سفلی به لحاظ زیرساخت ها و اقدامات زیربنایی برای توسعه با مشکلات جدی مواجه می باشد.

مشکلات روستا

می توان مهمترین این مشکلات را به شرح زیر برشمرد:

ـ قطع تلفن خانگی بخشی از روستا بعلت آسیب دیدن فیبر نوری؛ در این رابطه پیگیری های مکرر اهالی روستا تاکنون نتیجه چندانی نداشته و مخابرات گفته است باید اهالی روستا خود هزینه های لازم را بپردازند تا شبکه بصورت زیرزمینی احداث شود و مشکل فوق حل شود. جالب اینجاست علیرغم قطعی چندماهه تلفن خانگی، برای انان فیش و هزینه آبونمان صادر می شود.

ـ عدم اجرای طرح هادی روستا: اگرچه بنیاد مسکن اعلام نموده در سال ۹۷ بودجه ای برای اجرای این طرح تصویب شده ولی تاکنون اقدامی عملی صورت نگرفته و میزان تخصیص آن مشخص نیست. عدم اجرای طرح هادی موجب مشکل در تردد خودروها در داخل روستا و عدم امکان نوسازی منازل فرسوده شده است.

ـ کمبود آب شرب لوله کشی: بعلت کمبود و کوچکی مخزن ذخیره، آب لوله کشی روستا جیره بندی شده و ساکنان تنها ۲ ساعت در روز اهالی آب لوله کشی سالم دارند و ناچارند از آب چاه استفاده کنند که گفته می شود این آب آهکی بوده و درصد بیماری های فشارخون، قند و… در این روستا بالاست.

ـ نبود خانه بهداشت: آلتون سفلی قبلاً دارای خانه بهداشت بوده که بعداً بدلیل نداشتن جمعیت لازم، آن را به روستای قهرآباد انتقال داده اند، امسال قول راه اندازی مجدد آن را داده بودند علیرغم تامین دفترو تجهیز آن با کمک یک خیر و دهیاری، باز به همان دلیل کمبود جمعیت آن را راه اندازی نکرده اند.

ـ پس از احداث کنارگذر، جاده دسترسی این روستا به شهر و آن طرف بزرگراه به دلایل زیر دچار مشکلات اساسی شده است: ۱ـ ارتفاع پایین زیرگذر که امکان تردد کمباین از آن وجود ندارد ۲ـ عدم تعبیه دوربرگردان و زیرگذر در محل؛ لذا مردم برای آمدن به داخل شهر باید چند کیلومتر دورتر یعنی در قهرآباد دور بزنند و چرای دام ها نیز درطرف مقابل بزرگراه با مشکل مواجه شده است.

ـ گستردگی بافت فرسوده و خانه های ناایمن: بخشی از این مشکل از طریق اجرای طرح هادی و ارائه تسهیلات مناسب توسط بنیاد مسکن قابل حل است و بخشی هم نیازمند همکاری و همراهی مردم روستاست تا اعضای شورا و دهیاری بتواند معابر روستا را توسعه دهد.

ـ نبود دفتر یا ساختمان دهیاری و محلی برای تشکیل جلسات شورا، برگزاری کلاس های اموزشی و فوق برنامه جهت توانمندسازی اهالی روستا

ـ عدم اقدام جدی بهداشت و نهادهای مرتبط جهت تعیین جایگاه جدید زباله و فضولات حیوانی و ملزم کردن اهالی به انتقال این زباله و فضولات حیوانی به خارج از روستا.

ـ استقبال پایین اهالی روستا از بیمه تامین اجتماعی روستائیان

ـ عدم امکان استفاده اهالی روستا از اتاق های پیرامونی مسجد روستا برای کلاس های آموزش زبان کوردی، انگلیسی، فنی و حرفه ای و…؛ در حالیکه این اتاق ها با سرمایه مردم و برای خدمت به خود آنان و کارهای عام المنفعه ساخته شده است.

پیشنهادات

برای حل مشکلات روستای آلتون ضروریست مواردی همچون: تشکیل جلسه ای با حضور بنیاد مسکن و بخشداری مرکزی و نمایندگان روستا جهت قطعی نمودن بحث طرح هادی و حل مشکل فضولات حیوانی، اقدامات اساسی از طریق اداره آب و فضلاب روستایی جهت حل مشکل آب شرب روستا، نظارت بیشتر بهداشت بر وضعیت روستا و درصورت امکان راه اندازی خانه بهداشت، حل مشکل تلفن روستا از سوی اداره مخابرات با توجه به لزوم رعایت حقوق مشتریان، بازنگری وزارت راه و مجری کریدور شمال- جنوب در محدوده ارتباطی روستای آلتون از طریق ایجاد دور برگردان و زیرگذر، همکاری ماموستای مسجد جهت استفاده اهالی روستا از اتاق های جنبی مسجد جهت کارهای آموزشی و عام المنفعه، لزوم اطلاع رسانی موثرتر برای پوشش بیشتر بیمه تامین اجتماعی روستائیان، افزایش اعتبارات دهیاری و…در دستور کار قرار بگیرد.

سقزرووداو؛ صدای مردم

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل