شما اینجا هستید
اخبار » سال ۹۷ تمام شد و بازارچه سیف سقز همچنان چشم انتظار بازگشایی است

در حالی که استاندار کوردستان وعده داده بود که بازارچه مرزی سیف سقز در مهرماه ۹۷ بازگشایی خواهد شد، هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

به گزارش سقزرووداو؛ بهمن مرادنیا از ابتدای سال تاکنون چندین بار وعده هایی مبنی بر بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، سفر هیاتی از مسئولان و بازرگانان استان به سلیمانیه و هولیر برای پیگیری این مساله و توسعه مبادلات مرزی و… داده است. برای نمونه  که می توان به گفت و گوی وی با پایگاه اطلاع رسانی استانداری در ۵ مرداد ۹۷ اشاره کرد که از بازگشایی بازارچه مرزی سیف با نظر مساعد مسئولان کشور و همراهی و پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خبر داده و گفته بود: «تجار و بازاریان منطقه می‌تواند از مهرماه ۹۷ با توجه به دستورالعمل‌های جدید در خصوص ساماندهی مبادلات مرزی در این بازارچه اقدام به فعالیت های تجاری کنند».

مرادنیا افزوده بود: ایران تمایل زیادی برای بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز دارد و برای این منظور رایزنی های لازم از طریق کنسولی ایران در اقلیم کردستان با مسئولان این منطقه و کشور عراق انجام گرفته است.

همچنین استاندار کردستان در مراسم تودیع و معارفه فرماندار ویژه سقز (۲۵ مهرماه ۹۷) گفت: دولت همچنان مصمم و پیگیر بازگشایی بازارچه سیف سقز است.

مرادنیا با بیان این مطلب گفت: طبق قول های داده شده وعده کرده بودیم بازارچه سیف در مهرماه به بهره برداری برسد و برای این کار هم اعتبار مورد نیاز را تامین کردیم و هم پیمانکار پروژه معرفی شد.

همچنین آذرماه ۹۷ استاندار کوردستان و هیات همراه به اقلیم کوردستان سفر نمود که یکی از دستورکارهای این سفر، بازگشایی بازارچه سیف سقز و رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه و تبدیل آن به معبر مسافری بود که خبرهای امیدوارکننده در مورد بانه به گوش می رسد ولی در مورد سقز همچنان چشم انتظار اقدامات مسئولین هستیم.

وعده های ای امیدوارکننده اما تحقق نیافته

حال پس از گذشت چند ماه از این وعده ها و امیدواری مجدد مردم هنوز خبری از تحقق آن و ادامه عملیات عمرانی برای توسعه زیرساخت های بازارچه نیست. این مساله موجب نگرانی مجدد مردم، بازاریان و بازرگانان شده است.

انتظار افکار عمومی از استاندار کردستان برای تسریع در بازگشایی مرز سقز

در شرایطی فعلی که بیکاری و مشکلات معیشتی، کم رونقی بازار و رکود اقتصادی در شهرستان سقز به وفور دیده می شود، توسعه تجارت مرزی در غیاب واحدهای صنعتی بزرگ و کشاورزی مدرنیزه می تواند در ایجاد تحرک اقتصادی- اجتماعی، کاهش بیکاری، جذب سرمایه گذاری و رونق بازار سقز موثر باشد.

لذا افکار عمومی مجدداً از استاندار کردستان، وزارت کشور، رئیس جمهور، نماینده مجلس و مسئولان مرتبط انتظار دارد که از طریق مراجع قانونی و دیپلماتیک پیگیر بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز در اسرع وقت باشند.

گفتنی است بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال ۱۳۷۳ ایجاد شد و در سال ۷۵ کارهای عمرانی آن از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی انجام و سال ۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را آغاز کرد

این بازارچه در دهه ۸۰ جزو بازارچه های نمونه کشوری در میزان صادرات و واردات بود، اما متاسفانه از سال ۹۱ تاکنون بطور موقت تعطیل شده است که امید است با شروه بکار مجدد آن بستری برای توسعه شهرستان فراهم شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل