شما اینجا هستید
اجتماعی » سقز؛ زرخیر اما بی بهره از سود معادن

سقزرووداو: اخیراً معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کوردستان گفته است: با پایان مطالعات زمین شناسی و اکتشافی در کوردستان ۷ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در سقز کشف شد، از این ۷ محدوده ۳ نقطه قلقله، قبغلوجه و کرویان به طور قطعی دارای معادن طلا هستند.
به گفته این مقام مسئول پیش بینی می‌شود از این سه معدن بیش از ۱۷ تن طلای خالص کشف شود و با بهره گیری از این معادن بیش از هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
شنیدن این خبرها همواره موجی از تاسف را بدنبال دارد. زیرا شهرستان تاریخی، استراتژیک و زرخیر اما مظلوم، بی پناه و بی حامی سقز دارای پتانسیل های عظیمی برای توسعه همه جانبه می باشد که یکی از این پتانسیل ها وجود معادن غنی و گسترده طلا، آهن، سیلیس، سنگ های تزئینی و… است اما متاسفانه هیچ کدام از این ثروت های عظیم نتوانسته جهش و تحرک توسعه ای خاصی در سقز ایجاد نماید و متاسفانه بدلیل کم توجهی تعمدی یا غیرتعمدی و بی برنامگی مسئولان استانی و کشوری با توسعه نیافتگی، بی توجهی، محروم شدن از پتانسیل های تجارت مرزی و ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، کمبودها در ابعاد مختلف، بیکاری و غیره دست و پنجه نرم می کند.
یکی از مسائلی که می توانست سقز را به مرکز ثقل اشتغال مولد، منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی، تجارت مرزی، سرمایه گذاری کلان و… تبدیل کند معادن این شهرستان است.
در واقع معادن زمانی برای یک منطقه دارای ارزش اقتصادی و محرک توسعه خواهد بود که کارخانه تولید و فرآوری آن تاسیس شود، اما متاسفانه انچه تاکنون شاهد بوده ایم فروش و بهره برداری خام از معادن بوده و غیر از انتقال خام معادن، ضربه به محیط زیست و منابع خدادی، خراب شدن جاده ها، نهایتاً بکارگیری چند کارگر ساده و موقت، تحول و پیامد دیگری را شاهد نبوده ایم.
لذا شنیدن این خبرها نه تنها امید و خوشحالی در بین افکار عمومی ایجاد نمی کند، بلکه به مثابه زخمی عمیق بر پیکر جامعه باقی می ماند.
خوشحالی و مسرت مردم زمانی خواهد بود که قبل از برداشت ها و انتقال کلان معادن منطقه، با جذب سرمایه گذاری و ساخت کارخانجات فراوری، بستری را برای استفاده بهینه از آن در منطقه را فراهم ساخت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل