شما اینجا هستید
اجتماعی » شمال سوریه (ڕۆژئاوا) سمبل تحولات جهانی

دکتر احمد چوپانی دانش آموخته ی تاریخ

از ۲۰۱۱ ببعد و با شروع جنگ سوریه و پدیده ی داعش، کوردهای سوریه وارد جرگه ی تحولات نظامی و سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی شدند به شکلی که در کنار غربی ها خصوصا آمریکا و بطور جدی داخل در منازعات چند لایه در راس همه مبارزه با داعش گردیدند.

دفاع از کوبانی و شکست دادن داعش در آنجا و بدنبال آن آزادسازی بقیه ی نقاط سوریه و دیگر شهرهای کوردنشین، مظهر توانایی، نظم و مدیریت در بعدهایی همچون سیاسی، اداری و نظامی آنان در مقابل چشم جهانیان قلمداد شد. دولت شهرهای ڕۆژئاوا (کانتون) فورمی از خودمدیریتی را پایه ریزی کرده بود که خیلی زود ترس و حساسیت ترکیه، سوریه و دیگر کشورهای منطقه را برانگیخت که با پایان یافتن تهدید داعش، دسته بندی و یارگیریهای منطقه ای و بین المللی جهت مداخله در سوریه و کسب منافع سر باز کرده و از لاک احتیاط درآمدند.
روسیه، ایران و ترکیه طی جلسات و نشست های متعدد دنبال تشکیل یک بلوک واحد جهت چانه زنی های بعدی، حفظ مواضع مشترک و دستیابی به اهداف خاص خود بودند. اما انشقاق های عیان در ناتو و در اتحادیه ی اروپا و یکه تازی آمریکا در رقابت با اروپای غربی، اوضاع سوریه را پیچیده، لاینحل و زمینه را برای عرض اندام بیشتر روسیه، ترکیه و ایران مهیا کرده بود.

در نظام بین الملل بغرنج، بی ثبات  نامطمئن، نامعلوم و بینابین جهانی بعد از جنگ سرد که ناشی از تلاش تک قطبی گرایانه ی آمریکا و مقاومت قدرت های میانه بویژه اتحادیه ی اروپا بود، آمریکا در پی ایجاد موازنه بین اولویت های سیاست خارجی، استفاده از الگوی گزینشی در برخورد با بحران های منطقه ای، حضور فزاینده – سد نفوذ، عمل یکطرفه برای منافع آمریکا بدون مطابقت با منافع دوستان و متحدانش  و در نهایت توسل به نظریه ی آلبرت ولستتر موسوم به ” ضربه ی دوم ” ( تجهیز آمریکا به سلاح های هوشمند و ابزارهای الکترونیک با کمترین دخالت نیروی انسانی) با هدف بی نیازی از متحدان سابق خود گردید. روی این اصل در کنار نیروهای دمکراتیک سوریه علیه داعش تا شکست نهایی آنان و کشتن ابوبکر بغدادی وارد عمل شد.

روسیه که بعد از فروپاشی شوروی در قالب فدراتیو روسیه از مرتبه ی ابرقدرتی به قدرت منطقه ای تنزل یافت، در قالب های دیگری مثل جامعه ی مشترک المنافع، دولت ملی و با تکیه بر سلاح های اتمی و تکنولوژی آن در صدد بازگشت قیمومت روسیه و جمع کردن ایالات سابق خود در آسیای مرکزی و حتی در اروپای شرقی به دور خود و تشکیل یک بلوک قدرت به همراه چین، ایران و سوریه می باشد که در این راستا یکی از اعضای ناتو یعنی ترکیه را نیز بخود نزدیک کرده است. با این پتانسیل روسیه سعی در ماندگاری در سوریه و ایفای نقش در تدوین قانون اساسی جدید این کشور و گنجاندن حقوق کوردها در آن را دارد.

چین و روسیه رقیب نظامی و ژاپن و اروپای غربی هم  رقبای سرسخت اقتصادی آمریکا به شمار می روند. اتحادیه ی اروپا از سال ۱۹۶۱م تاکنون در رقابت اقتصادی با آمریکاست هر چند پاشنه آشیل آن بعد نظامی و بحران هویت است و به همین دلیل هم تاکنون نتوانسته خود را از ناتو بی نیاز سازد. در میان این کشورها فرانسه از سایکس- پیکو ببعد دارای حق قیمومت و منافعی درازمدت در سوریه و در میان کوردهای آنجا بوده است.

اروپای ناتو خواهان جداسری از بدنه ی مادر خود است و چون محور اصلی کشمکش پس از فروپاشی شوروی تعارض اروپا – آمریکاست لذا کارشکنی این دو در حوزه ی منافع یکدیگر یعنی اروپا علیه آمریکا در قضیه ی برجام و آمریکا علیه طرح اروپا ( آلمان و فرانسه) در مساله ی ڕۆژئاوا ( کوردهای سوریە) بیش از پیش عیان شده است.

اما سویی دیگر و این روزها طرح برگزیت و سیاست انگلستان مبنی بر انفکاک از اتحادیه ی اروپا به چالشی عمده تبدیل شده و قدرت میدانداری را از اتحادیه ربوده است که آمریکا بخوبی از این انشقاق و به نفع اهداف خود در مسائل مهم جهانی از جمله در شمال سوریه  بهره برداری کرده است

عقدها و تاکتیک های بینابینی ترکیه بعنوان عضو ناتو با قطب های متضادی همچون روسیه، آمریکا، اتحادیه ی اروپا و کشورهای خاورمیانه؛ روابط بین الملل و سیاست جهانی را با حمله ی غیر متعارف خود به ڕۆژئاوا دچار شرایطی بغرنج کرده است

ڕۆژئاوا ( شمال سوریه) در ۲۰۱۹ به مثال کوزووی ۲۰۰۰ به عنوان سمبل اوضاع جهانی و صحنه ی کشاکش آمریکا و قدرتهای میانه و منطقه ای تبدیل شده است.

با این حال سخنرانی الهام احمد عضو شورای رهبری کوردهای سوریه درکنگره آمریکا، کشتن ابوبکر بغدادی توسط آمریکا و با استفاده از طرح ضربه ی دوم و با همکاری اطلاعاتی کوردهای سوریه، بازگشت دوباره ی نیروهای نظامی آمریکا به شمال سوریه با ادعای حفاظت از چاههای نفت و واگذاری درآمد آن به کوردها و همچنین دعوت از اتحادیه ی اروپا جهت مشارکت در کمک به کوردهای ڕۆژئاوا، این سمبل جهانی را وارد تحولات و نقاط حساس و عطفی از تاریخ نموده است که می تواند برای کوردهای سوریه سرنوشت ساز باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل