شما اینجا هستید
اجتماعی » شهر صاحب و انبوهی از مشکلات/ برنامه های شهردار و شورا برای توسعه صاحب

سقزرووداو: الزامات شهر صاحب یکی از شهرهای جدید استان کوردستان از توابع شهرستان سقز در ۱۵ کیلومتری مسیر سقز- سنندج قرار دارد. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار، این شهر ۳۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

با وجود اینکه نزدیک به ۲ دهه از تبدیل صاحب به شهر می گذرد، اما همچنان با کمبودها و مشکلات زیادی در بخش زیرساخت ها، خدمات رسانی توسط نهادهای اداری، بهره مندی مردم از امکانات مناسب شهری و… مواجه است. برای بررسی مشکلات موجود و برنامه های مسئولان مرتبط برای حل این مشکلات مصاحبه هایی را با یحیی اذرپور شهردار صاحب و محمد مصونی عضو شورای شهر انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

نوپا بودن شهر صاحب و لزوم برنامه ریزی هدفمند

شهردار صاحب با اشاره به نوپا بودن این شهر و لزوم برنامه ریزی هدفمند برای حل مشکلات آن و حرکت به سوی توسعه پایدار و توام با رفاه برای شهروندان گفت: با تلاش شهرداری و شورای شهر اقداماتی برای توسعه شهر صاحب در دست انجام است که می توان به پیاده روسازی، تامین روشنایی و ایجاد فضای سبز بلوار مولوی کرد و فضای سبز بلوار امام، تلاش برای احداث بوستان های محلی و توسعه پارک ها و شهربازی روباز و ست های ورزشی، خرید یکدستگاه آمبولانس برای خدمت رسانی به مردم و… اشاره نمود.

برنامه های شهردار و شورای شهر برای ایجاد درآمد پایدار

یحیی آذرپور با اشاره به کمبود منابع مالی شهرهای کوچک، خواستار حمایت بیشتری استانداری کردستان و فرمانداری سقز از این شهر و اختصاص اعتبارات جهت توسعه زیرساخت های شهری شد و ادامه داد: اقدامات و برنامه هایی را برای ایجاد منابع مالی پایدار در صاحب طراحی نموده ایم

وی در تشریح این برنامه ها گفت: احداث کارگاه قطعات بتنی در ۳ فاز، احداث جایگاه چندمنظوره CNG و بنزین با مشارکت سرمایه گذاران، ایجاد بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی خصوصاً در مسیر بزرگراه، ساماندهی ماشین آلات عمرانی و مشارکت در اجرای طرح ها، احداث گلخانه با اخذ تسهیلات ارزان قیمت، تکمیل چرخه ماشین آلات عمرانی، جذب سرمایه گذاری برای ایجاد مجتمع های تجاری و طرح های خدماتی و استخر سرپوشیده و… از برنامه های طراحی شده می باشد که امیدواریم پس از طی مراحل قانونی وارد فاز اجرایی شوند.

راه اندازی یکشنبه بازار

شهردار صاحب همچنین به فضای کسب و کار این شهر اشاره و گفت: صاحب می تواند به محلی برای عرضه کالاها و محصولات محلی تبدیل شود که در این راستا ایده برگزاری یکشنبه بازار در صاحب مطرح شده و امیدواریم با کمک شوراش شهر، بخشداری و مردم آن را اجرایی کنیم.

گله مندی شهروندان به حق است/ شب فرهنگی صاحب برگزار می شود

آذرپور درخصوص برخی گله مندی های شهروندان در حوزه فرهنگی، نبود سالن و زیرساخت های فرهنگی در صاحب گفت: گله مندی های شهروندان کاملاً برحق بوده و متاسفانه در گذشته توجهی به این حوزه نشده و نهادهای دیگر نیز در این حوزه اقدامی انجام نداده اند.

وی افزود: با همکاری و همفکری شورای شهر، انجمن ها و فعالان فرهنگی و مدنی برنامه هایی از جمله: شب های فرهنگی صاحب (اجرای موسیقی، تئاتر، نمایش و اکران فیلم، شب شعر، تقدیر از چهره های موفق) با هدف ایجاد فضای نشاط برای شهروندان، تلاش برای ساخت خانه فرهنگ با همکاری اداره کل ارشاد و…پیگیری کرده ایم و امیدواریم امسال فعالیت های خوبی در این حوزه ها داشته باشیم.

قلعه تاریخی صاحب کاوش شود

آذرپور به برخی مشکلات و کمبودهای صاحب همچون: قلعه تاریخی و نبود کلانتری اشاره و گفت: قلعه تاریخی صاحب قبلا بعنوان پایگاه نظامی مورداستفاده قرار گرفته، اگر چه پاکسازی شده، اما همچنان بعلت نوع خاک و رانش آن مین هایی در اطراف آن دیده شده، بخشی از دیوار آن آسیب دیده و احتمال ریزش آن وجود دارد

وی خواستار مین روبی دوباره قلعه و کاوش آن توسط اداره میراث فرهنگی شد، تا تکلیف قلعه مشخص و بعنوان مکانی تاریخی احیا و بازسازی شود.

ساخت المان زیویه و تندیس ماموستا هیبت

شهردار صاحب ساخت المان های فرهنگی و تاریخی متناسب با بافت فرهنگی و تاریخی منطقه را از دیگر برنامه های شهرداری و شورای شهر عنوان نمود و گفت: ساخت المان زیویه و تندیس ماموستا هیبت از علمای نامدار سقز و کوردستان از جمله برنامه های ماست.

استقرار کلانتری در صاحب ضروریست

شهردار صاحب با اشاره به افزایش جمعیت شهر، ساماندهی مسافربرها، ترافیک جاده اصلی و نیاز به استقرار شعبات بانک ها و ادارات در این شهر، یکی از مشکلات موجود را نبود کلانتری دانست و گفت: مساعدت فرمانداری ویژه و نیروی انتظامی برای ایجاد کلانتری در صاحب امری ضروری است.

وی گفت: توسعه شهر صاحب نیازمند حمایت کلیه ادارات شهرستان و اختصاص اعتبارات مناسب جهت توسعه زیرساخت هاست.

پیگیری اختصاص سهمیه قیر توسط وزارت راه

شهردار صاحب با اشاره به بار ترافیکی ناشی از عبور بزرگراه سقز- سنندج از شهر صاحب، خواستار اختصاص سهمیه قیر توسط وزارت راه به این شهرداری شد.

پرداخت به روز حقوق پرسنل/ بازپرداخت ۴۵۶ میلیون بدهی گذشته

وی در مورد بدهی ها و وضعیت پرداختی حقوق پرسنل شهرداری صاحب گفت: حقوق و مزایای پرسنل بطور کامل پرداخت شده، در ۳ ماه گذشته حدود ۴۵۶ میلیون تومان بدهی شهرداری پرداخت شده و رقم کنونی بدهی شهرداری صاحب ۲۵۰ میلیون تومان است.

بی توجهی برخی ادارات به شهر صاحب

محمد مصونی عضو شورای شهر صاحب هم با اشاره به لزوم خدمات رسانی برخی ادارات در سطح شهر و استقرار نمایندگی آنها در این شهر، گفت: متاسفانه علیرغم درخواست های متعدد ما هنوز ادارات بهزیستی، ابفای شهری، فنی و حرفه ای، نیروی انتظامی و… در صاحب شروع بکار نکرده اند. برخی ادارات مثل ثبت احوال، دادگستری، کمیته امداد هم که قبلا نمایندگی داشتند چند سال پیش تعطیل نمودند.

وی گفت: توانمندسازی و حرفه آموزی جوانان یکی از الزامات ایجاد اشتغال مولد در جامعه امروز است که در این راستا وجود مرکز آموزش فنی و حرفه ای برای این شهر و هزاران نفر از جمعیت روستاهای اطراف امری ضروریست، اما متاسفانه مرکز فنی و حرفه ای این شهر چند سال پیش تعطیل شده و اخیرا به مزایده گذاشته شده تا ان را بفروشند. اداره بهزیستی هم بنام صاحب نیرو گرفته اما هنوز یک پایگاه را در این شهر، مثل محلات سقز، راه اندازی نکرده است. ساختمان اداره آبفا متروکه و در حال تخریب است، اگر واقعا نیازی به آن ندارند در اختیار انجمن های مردمی قرار گیرد.

لزوم تقویت ساخت خانه فرهنگ

مصونی ضمن تاکید بر تحقق عده ساخت خانه فرهنگ از سوی اداره کل ارشاد، راه اندازی درمانگاه شبانه روزی با همکاری بخش خصوصی و شهرداری در صاحب، به پتانسیل های فیلم سازی در این شهر اشاره و گفت: تاکنون چندین مستند ساخت گروه فیلم سازی هه نگاو صاحب در جشنواره های داخلی و خارجی موفق به کسب مقام برتر شده، اما کمترین حمایتی از این فعالیت ها نشده است.

پیشرفت سالن سرپوشیده بسیار کند است

وی به مشکلات و کمبودهای زیادی حوزه ورزش اشاره و گفت: شهر صاحب در رشته های ورزشی جودو، کشتی، تکواندو، ژیمناستیک و…استعدادهای زیادی دارد، اما فاقد سالن سرپوشیده است و زمین فوتبال مناسب و چمن ندارد. در این راستا ساخت یک سالن سرپوشیده توسط اداره ورزش شروع شده، اما پیشرفت آن مناسب نیست و لازمست اعتبارات بیشتری به آن اختصاص یابد.

تعامل پویای شهردار با شورای شهر و مردم

مصونی تعامل بین شورای شهر و شهردار را تعاملی مناسب و پویا خواند و گفت: علیرغم مشکلات مالی و کمبودها، بدلیل آشنایی شهردار با مشکلات موجود و تعامل مناسب وی با مسئولان و مردم، فعالیت ها مناسب پیش می رود و امیدواریم این تعاملات پیامدهای مثبتی برای شهر صاحب بدنبال داشته باشد.

 

یحیی اذرپور شهردار صاحب

محمد مصونی عضو شورای شهر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل