شما اینجا هستید
اخبار » ضرورت های احداث میدان عرضه دام در شهرستان سقز

احداث میدان بهداشتی عرضه دام زنده یکی از مهم ترین نیازهای  شهرستان سقز برای خرید و فروش دام، تامین دام مورد نیاز واحدهای دامداری و نیز کشتارگاه های سقز و اطراف است.

با وجود مساحت و چراگاه های مناسب و تعداد بالای دام  در بخش های سرشیو، خورخوره، مسیرهای سقز- بانه، زیویه و…شهرستان سقز چندین سال است که میدان عرضه دام زنده نداشته این در حالیست که از گذشته دور سقز تا چند سال پیش دارای میدان دام بوده و صدها نفر چوبدار در این حوزه فعالیت می کنند.

چوبداران برای خرید و فروش دام به شهرهای مجاور می روند

یکی از چوبداران سقز در این رابطه می گوید: هم اکنون به دلیل نبود میدان عرضه دام، دامداران و چوبدران سقز به ناچار برای خرید و فروش دام های مورد نیاز خود وقت زیادی را صرف و حتی به استان های مجاور عزیمت می کنند.

کاک عطا افزود: کسانی که دام زیاد دارند برای فروش آن به بازار شهرهای بزرگ مانند قم و یا یزد می روند، سایر خرید و فروش ها هم عمدتاً در میدان دام بوکان و بعد از آن در شهرهای بانه، نساره دیواندره، بناب و…صورت می گیرد.

بازار دام بوکان هزاران شغل ایجاد نموده است

مامه باقی یکی دیگر از چوبدران سقزی با بیان اینکه هر روز شنبه مجبورند برای خرید و فروش دام به بوکان بروند، گفت: ۲۰ سال پیش بازار دام بوکان تفاوت چندانی با بازار سقز نداشت، اما سقز بعداَ بدون بازار دام شد، ولی بازار دام بوکان به یکی از بزرگ ترین میادین منطقه تبدیل شده و از سلماس و تبریز گرفته تا سنندج، چوبدران برای معامله به میدان دام بوکان می آیند و هزاران نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول بکار شده اند و درآمد بالایی هم برای شهرداری دارد.

ضرورت ساماندهی دامداران سقز و انتقال آن به خارج از شهر

یکی دیگر از دامداران سقزی گفت: در حال حاضر دام‌ فروش‌ها در سطح شهر از جمله تازآباد فعالیت دارند و فعالیت این صنف با وضعیت فعلی در سطح شهر، بهداشت مردم شهر را در معرض تهدید قرار داده است، بنابراین لازم است این صنف در اسرع وقت ساماندهی و از سطح شهر جمع‌آوری شوند، اما این کار نیازمند ساخت میدان دام مناسب در جاده سقز- دیواندره است.

گام ناکام شرکت تعاون روستایی و عدم استقبال چویداران

در سال ۹۴ شرکت تعاون روستایی اقدام به ساخت میدان عرضه دام‌های سنگین و سبک در روستای قشلاق صالح بیگ در جاده سقز- بانه نمود، این طرح در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع احداث شده که این میدان، ظرفیت هزار راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را دارد، اما علیرغم هزینه زیاد، تجهیزات و انبار و طویله های بهداشتی و مناسب به دلایلی نظیر دسترسی نامناسب متاسفانه مورداستقبال قرار نگرفت و عملاً تعطیل شد.

۵۱۴ هزار واحد دام در سقز وجود دارد/ ضرورت های احداث میدان دام

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سقز درخصوص تعداد دام های این شهرستان گفت: براساس آخرین آمارها ۱۹۴۴۰۳ راس دام سبک و ۶۹۷۹۰ راس دام سنگین در شهرستان سقز (جمعاً و با درنظر گرفتن ضریب های تخصصی ۵۱۴ هزار واحد دام) وجود دارد، پتانسیل سقز بیشتر از این تعداد نیز می باشد.

نافع علائی نیا درخصوص ضرورت احداث میدان عرضه دام زنده در سقز خاطرنشان ساخت: از مهم ترین مزایای احداث میدان عرضه دام، تامین دام مورد نیاز واحدهای دامداری و کشتارگاه سقز، نظارت بهداشتی بر عرضه دام، شناسایی دام های بیمار و جلوگیری از انتقال آنها به کشتارگاه و تهدید سلامت مردم، جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک دام، قرنطینه و درمان دام های بیمار، جلوگیری از انتقال بیماری به سایر واحدهای دامداری، کنترل ورود و خروج دام به شهرستان و استان، کمک به حفظ ذخایر ژنتیکی دام منطقه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و… می توان اشاره نمود.

وی خاطرنشان ساخت: ساخت این مرکز نیازمند هماهنگی های بین بخشی، سرمایه گذاری مناسب، فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه برای جذب دامداران و چوبداران جهت معامله و نگهداری دام خود در این محل است.

اقدامات شهرداری برای ساخت میدان عرضه و نگهداری دام

شهردار سقز هم با یادآوری ضرورت احداث میدان دام گفت: با توجه به ضرورت احداث میدان عرضه دام در سقز و عدم استقبال از جایگاه قشلاق پل تاکنون، کارشناسان ما قطعه زمینی را در نزدیکی کشتارگاه فعلی و آدینان برای احداث میدان عرضه دام زنده و نیز انتقال برخی دامداری های سنتی نظیر تازآباد به این محل مناسب تشخیص داده اند و پیگیری های زیادی برای حل برخی مشکلات و موافقت نهادهای مرتبط از جمله سازمان جهادکشاورزی استان کردستان صورت گرفته که امید است این نهادها در اسرع وقت نظر کارشناسی خود را به شهرداری اعلام نمایند تا ما بتوانیم وارد فاز اجرایی شویم.

چیا صالحی بابامیری یادآور شد: با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین فوق، هم اکنون بهترین مکان برای احداث میدان عرضه دام در این شهرستان است و حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله چوبدران و دامداران تازآباد حاضر به مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت این میدان و انتقال دام ها هستند.

وی خاطرنشان ساخت: این طرح شامل میدان عرضه دام زنده (سبک و سنگین)، اصطبل و طویله نگهداری و پرورش دام، محل کشتار اضطراری، مرکز خدمات دامپزشکی و دامپروری، سکوی تخلیه و بارگیری دام، حمام ضد کنه، حوضچه‌های ضد عفونی، کوره لاشه سوز، انبار علوفه و مواد کنسانتره، محل جمع آوری و دپوی کود حیوانی، پشم چینی، باسکول، قهوه خانه و پارکینگ خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل