شما اینجا هستید
اجتماعی » ضعف فرهنگ کارآفرینی و خلق ثروت از دلایل بیکاری در منطقه ماست

سقزرووداو:  اولین نشست علمی کارآفرینی با عنوان “کارآفرینی با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی شهرستان سقز” در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور برگزار شد.

در این نشست خانم آرزو عبدی کارآفرین و دانشجوی دکتری مهندسی اقتصاد دانشگاه تبریز گفت: کارآفرینی به فرآیند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می‌شود. کارآفرین فرد خلاقی است که از توانایی های فکری و مادی خود برای ایجاد اشتغال مولد و خلق فرصت های جدید استفاده می نماید.

وی افزود: ریسک پذیری، خلاقیت، پشتکار، انعطاف پذیری و…از ویژگی های یک کارآفرین موفق می باشد.

عبدی با بیان اینکه شهرستان سقز دارای ظرفیت های متعدد در عرصه های اقتصادی، تجاری، گردشگری، کشاورزی و… است، گفت: نبود تفکر و فرهنگ کارآفرینی و خلق فرصت و ثروت از دلایل بیکاری در منطقه ماست.

این کارآفرین به کم توجهی به برخی ظرفیت های شهرستان سقز از جمله: برندسازی در زمینه بازار پارچه و پوشاک این شهر، تخمه آفتابگردان و محصولات کشاورزی اشاره و گفت: همین چند محور می تواند برای کارآفرینی و جذب سرمایه و گردشگری، پتانسیل بالقوه ای باشد.

عبدی سپس به معرفی ظرفیت ها و محورهای اشتغال و کارآفرین در سقز اشاره و گفت: راه اندازی بانک ظرفیت ها و کارآفرینی در سقز با محوریت انجمن های مردمی و صاحبنظران، اهتمام به رونق بخشی به مشاغل خانگی و کارگاه های کوچک، توسعه فرهنگ بازاریابی، ایجاد دهکده های گردشگری در سقز با مشارکت مردم روستاها، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سقز با محوریت ایجاد صنایع تبدیلی و مونتاژ وسایل خانگی، تقویت ارتباط بین دانشگاه ها و بخش صنعت و اقتصاد و…از جمله راهکارهایی است که می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

سپس شرکت کنندگان در نشست نیز به بیان نظرات خود از جمله: بوروکراسی اداری و بانک ها برای حمایت از اشتغال، عدم شناساندن ظرفیت های و پتانسیل های گردشگری سقز، کمبود منابع آبی برای مدرنیزه کردن کشاورزی، کمبود منابع مالی و سرمایه گذاری، عدم استفاده بهینه از ظرفیت های مرزی شهرستان، عدم تمایل سرمایه گذاران به احداث واحدهای تولیدی و صنعتی در منطقه و… پرداختند و خواستار تقویت آموزش های کاربردی، حمایت بیبشتر دولت و شرکت های بیمه و بانک از سرمایه گذاران، برگزاری دوره های بازاریابی و کارآفرینی، توجه به مشاغل اینترنتی و تولیدات نرم افزار و….شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل