شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم حل مشکلات و چالش های فراروی ساخت کلینیک فوق تخصصی قلب سقز

سقزرووداو: دسترسی مناسب و عادلانه شهروندان به خدمات درمانی و پزشکی و ارتقای وضعیت سلامت جامعه یکی از مولفه های مهم زیست اجتماعی و تحقق حقوق شهروندی است.
وجود امکانات مناسب و پیشرفته درمانی همراه با وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص و باتجربه، به ارتقای سطح سلامت جامعه، بهبود و افزایش کارآمدی خدمات حوزه درمان، کاهش مشکلات مردم در یک منطقه و…کمک می کند.
در حال حاضر بسیاری از شهروندان این منطقه برای پیگیری امورات درمانی خود بدلیل کمبود امکانات پزشکی و نیروی انسانی متخصص، مجبورند به بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی در شهرهای بزرگ همچون: تهران، تبریز، ارومیه، زنجان، سنندج، کرمانشاه و…مراجعه نمایند که این امر با مشکلات و موانع متعدد، فشارهای مالی، خطرات جاده ای، گرفتاری های شخصی و خانوادگی، هزینه های بالا و… همراه می باشد.
با توجه به شرایط فوق، برای تحول در بخش درمان و بهداشت شهرستان سقز و شهرستان های اطراف مانند بانه، بوکان، مریوان، تکاب، دیواندره، مهاباد، سردشت و…، در کنار توسعه بیمارستان ها و زیرساخت های دولتی، نیاز جدی و اساسی به حضور بخش خصوصی توانمند و متخصص در این حوزه وجود دارد.
از سوی دیگر امروزه مقوله توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، بسیاری از بیماران و شهروندان اقلیم کوردستان برای خدمات درمانی و پزشکی مجبورند به شهرهای بزرگ مانند تهران و تبریز مراجعه نمایند، این در حالیست اگر امکانات مناسب در شهرستان های مرزی استان کوردستان وجود داشت می توانست نیازهای آنان را مرتفع نماید و این شهرستان ها از این طریق کسب درآمد و جذب سرمایه بنمایند.
در شهرستان سقز چندین طرح و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در سال های گذشته کلنگ زنی شده، اما با ابهامات و وضعیت نامشخصی روبرو شده اند و سرمایه های و فرصت های موجود در این حوزه در حال تحلیل رفتن و سوختن می باشد، که می توان به کلینیک فوق تخصصی قلب دکتر فیروزی در خیابان شهدا و مجتمع تخصصی پزشکان شهرداری سقز اشاره نمود.
کلینک فوق تخصصی قلب دکتر فیروزی که از سال ۹۵ در خیابان شهدا، بالاتر از درمانگاه تخصصی شروع شده، سرمایه گذاری آن توسط نامبرده انجام می شود که دارای فوق تخصص قلب و یکی از مشهورترین پزشکان این حوزه در داخل و حتی خارج می باشد.
قرار بود این مجتمع در ۲ ساختمان مجزا (۳ و ۷ طبقه همراه با پارکینگ) احداث و با امکانات روز مجهز و از پزشکان متخصص و فوق متخصص قلب و عروق برای خدمات رسانی استفاده و به یک قطب پزشکی در شمال غرب تبدیل شود تا ضمن خدمات دهی به ساکنین منطقه، به توسعه مقوله توریسم درمانی نیز کمک نماید.
در حال حاضر ساخت این کلینیک با موانع و مشکلات اداری متعددی همراه شده از دادن مجوز تا مجوز ساخت، تعیین میزان عقب نشینی و…
بنابه اخبار رسیده به سقزرووداو، در زمان معاونت اسبق شهرسازی شهرداری سقز در سال ۹۶ ضمن اعلام عقب نشینی ۱۵۰ متری پروژه، برای ساخت آن حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عوارض تعیین شده بود که بعد از پیگیری های متعددی حدود ۳۰۰ میلیون تومان تخفیف داده شده و در نهایت برای پروژه فوق مبلغ یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان (در آن سال) عوارض تعیین نموده اند.
سرمایه گذار عقب نشینی را انجام داده، اما برخی مشکلات و موانع اداری و نیز بالابودن عوارض تعیین شده (که احتمالا در سال جاری چندصد میلیون تومان دیگر به آن اضافه شده) موجب کم انگیزگی و تمایل نداشتن سرمایه گذار به ادامه کار شده است.
بنابه تجارب موجود در شهرهای متعدد و توریست پذیر، معمولاً مدیریت شهری از چنین طرح هایی استقبال نموده و تسهیلاتی تشویقی و تخفیفات ویژه را درنظر می گیرند، زیرا ایجاد رفاه برای شهروندان، تقویت اقتصاد شهری، ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری، توسعه امکانات و خدمات شهری از طریق سیاست های توسعه ای، مشارکت و همراهی مردم و سرمایه گذاران، جذب توریست و مسافر به دلایل مختلف و… امکان پذیر می باشد، لذا برخی محدودیت ها و فشارها فراروی سرمایه گذاران آنهم افراد متخصص و نخبه، می تواند تبعات منفی داشته و موجب بی انگیزگی و فرار سرمایه گذار شود.
انتظار می رفت که شورای شهر بعنوان منتخب مردم به این مساله ورود و تا حد امکان نسبت به رفع موانع فرارو و تخفیف عوارض این کلینیک فوق تخصصی اقدام می کرد که همین الان نیز تا دیر نشده می توانند با برگزاری نشست هایی با سرمایه گذار به توافق مناسبی برسند و بستری را برای تسریع در انجام کار فراهم نمایند.
گفتنی است در سال های گذشته ما مواردی را سراغ داریم که برای صدور جواز ساخت هتل یا ساختمان اداری یک نهاد عمومی تخفیف های بالای ۷۰ درصدی (بالای ۴۰۰ میلیون تومان تخفیف) در ازای برخی اقدامات جزئی داده شده بود که اهمیت ساخت مجتمع های فوق تخصصی درمانی و آثار مثبت آن بسیار بالاتر از پروژه های فوق می باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل