شما اینجا هستید
اجتماعی » ممنوعیت ها و محدودیت های انتخاباتی

رئیس دادگستری شهرستان سقز در نشستی با خبرنگاران به اعلام تخلفات و جرایم انتخاباتی پرداخت و خواستار اهتمام همگان برای برگزاری انتخاباتی سالم شد.
کیوان جهانی با اشاره به نقش دستگاه قضایی در پیشگیری از جرم و اجرای عدالت، گفت: رسانه های جمعی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در جامعه بوده، لذا می توانند در حوزه پیشگیری از جرایم و تخلفات اجتماعی و انتخاباتی نقش مهمی داشته باشند.
وی به تشریح تخلفات و جرایم انتخاباتی پرداخت و گفت: هتک حیثیت و تخریب در فضای مجازی، پخش اقلام خوراکی و پول، استفاده از تریبون های عمومی و دولتی، تخریب و ضدتبلیغ کاندیداها و هواداران آنها علیه یکدیگر، ایجاد مزاحمت صوتی، تصویری و ترافیک در محیط های عمومی، استفاده از امکانات و اموال دولتی و نهادهای عمومی و نظامی برای تبلیغ به نفع یا له کاندیداها ممنوع است و در صورت مشاهده برای آن پرونده تشکیل و برخورد می کنیم.
ممنوعیت فعالیت تبلیغاتی روسا و معاونین ادارات به نفع یا علیه کاندیداها
جهانی افزود: براساس قانون، کارمندان دولت در وقت و فضای اداری حق فعالیت تبلیغاتی و موضوع گیری به نفع هیچ کاندیدایی را ندارند، اما در مورد روسا و معاونین ادارات و نهادهای عمومی و حمایتی وضعیت متفاوت است و فعالیت آنان در ستادهای انتخاباتی در افکار عمومی بعنوان فعالیت سیستم و شخصیت حقوقی آنان برای کاندیداها قلمداد می شود که ممکن است موجب لطمه به سیستم اداری و انتخابات، جهت دهی آرا و بی اعتمادی شود، لذا کوچک ترین تخلف را در این حوزه با جدیت پیگیری و برخورد می کنیم.
وی همچنین گفت: استفاده از تریبون نمازجمعه و کانال های ارتباطی ادارات (سایت، کانال خبری ادارات، سیستم پیامکی اداری و…) برای مباحث تبلیغاتی به نفع یا علیه کاندیداها نیز ممنوع است.
رئیس دادگستری سقز با بیان اینکه قلم و مطالب خبرنگاران باید براساس مستندات، نقد منصفانه، طرفداری از حق و حقیقت باشد، گفت: رسانه موارد مستند تخلفات و جرایم انتخاباتی را به اطلاع مردم و نهادهای مرتبط برسانند.
وی از ستاد انتخابات، هیات های اجرایی، بازرسی و نظارت و ضابطین خواست در جهت ایجاد فضای سالم و شور انتخاباتی و جلوگیری از تخلفات تلاش جدی نمایند.
اقدامات انجام شده برای کاهش اطاله دادرسی
جهانی به اقدامات انجام گرفته برای کاهش اطاله دادرسی در دادگستری سقز اشاره و گفت: تا اخر اسفند امسال ساعت کار دادگستری از صبح تا ۱۷ افزایش یافته تا به مشکلات و پرونده های مسن رسیدگی شود و اطاله دادرسی کاهش یابد.
در این جلسه خبرنگاران نیز مواردی از تخلفات انتخاباتی و برخی پرونده های مهم شهرستان را مطرح و خواستار تعامل بیشتر بین دستگاه قضایی و رسانه ها شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل