شما اینجا هستید
اخبار » میدان دام قشلاق آماده فعالیت است/ نیازمند همکاری مسئولان و چوبدران هستیم

در پی انتشار گزارش “ضرورت های احداث میدان عرضه دام در شهرستان سقز” توسط سقزرووداو، مدیرعامل شرکت تعاونی تموغه شهرستان سقز ضمن صحه گذاشتن بر موضوع، عده ای از خبرنگاران و کارشناسان مرتبط با موضوع را دعوت کرد تا ضمن معرفی امکانات و ظرفیت میدان دام احداث شده توسط شرکت های تعاونی این شهرستان؛ از مردم، مسئولین، دامداران و چوبداران برای کمک به فعالیت و رونق این بازار  یاری بطلبد.

ظرفیت ها و امکانات میدان دام قشلاق صالح بیگ

مدیرعامل شرکت تعاونی تموغه شهرستان سقز در این بازدید با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان سقز در عرصه دام از یک طرف و نبود میدان عرضه دام از سوی دیگر، گفت: لذا اتحادیه شرکت های تعاونی شهرستان برای حل این مشکل وارد عمل شد و پس از مکان یابی و کارهای اداری، ساخت میدان دام روستای قشلاق پل را شروع و در شهریور ماه ۹۴ به بهره برداری رساند.

محمدصالح عبدالهی افزود: این طرح در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع احداث شده است که ظرفیت هزار راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را دارد.

وی افزود: برای ایجاد این طرح از منابع داخلی شرکت تعاونی روستایی بهار تموغه و تسهیلات بانک توسعه تعاون نزدیک یک میلیارد تومان تاکنون هزینه صرف شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تموغه یکی از اهداف این طرح را حمایت از تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها در زنجیره تولید دام، تامین بهداشت عمومی و تضمین سلامت دام‌ها با محوریت اشتغالزایی عنوان کرد.

عبدالهی گفت: این طرح شامل ۲۹ اصطبل نگهداری و پرورش دام سبک و سنگین، پست دامپزشکی، محل کشتار اضطراری، سکوی تخلیه و بارگیری دام، حمام ضدکنه، حوضچه‌های ضد عفونی، کوره لاشه سوز، انبار علوفه و مواد کنسانتره، محل جمع آوری و دپوی کود حیوانی، پشم چینی، باسکول، کارواش و پارکینگ است.

وی از مسئولان، چوبداران و دامداران خواست برای فعالیت مجدد و رونق این بازار تلاش نمایند، زیرا سرمایه آن متعلق به مردم می باشد.

عبدالهی گفت: برای تردد مردم و چوبدران  امکانات و تسهیلاتی درنظر گرفته خواهد شد.

پتانسیل های دامی سقز

با وجود مساحت و چراگاه های مناسب و تعداد بالای دام در بخش های سرشیو، خورخوره، مسیرهای سقز- بانه، زیویه و…شهرستان سقز (حدود ۱۹۴۴۰۳ راس دام سبک و ۶۹۷۹۰ راس دام سنگین؛ جمعاً و با درنظر گرفتن ضریب های تخصصی ۵۱۴ هزار واحد دام)  چندین سال است که میدان عرضه دام زنده نداشته این در حالیست که از گذشته دور سقز تا چند سال پیش دارای میدان دام بوده و صدها نفر چوبدار در این حوزه فعالیت می کنند.

ضرورت فعالیت میدان دام

از مهم ترین مزایای احداث میدان عرضه دام، تامین دام مورد نیاز واحدهای دامداری و کشتارگاه سقز، نظارت بهداشتی بر عرضه دام، شناسایی دام های بیمار و جلوگیری از انتقال آنها به کشتارگاه و تهدید سلامت مردم، جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک دام، قرنطینه و درمان دام های بیمار، جلوگیری از انتقال بیماری به سایر واحدهای دامداری، کنترل ورود و خروج دام به شهرستان و استان، کمک به حفظ ذخایر ژنتیکی دام منطقه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و… می توان اشاره نمود.

با عنایت به اینکه در شرایط فعلی سقز میدان دام فعال ندارد و اگر ساخت میدان دام جدید نیز در سقز شروع شود حداقل چند سال طول می کشد، لازمست فکری برای حل این مشکل بشود، که راهکار ممکن در حال حاضر استفاده از میدان دام قشلاق پل است.

برای احداث میدان دام قشلاق صالح بیگ هزینه های زیادی شده و نسبت به میادین مشابه در بانه و دیواندره امکانات بسیار مناسب تری دارد، اما متاسفانه جانمایی و دسترسی نامناسب بدلیل دوری مسیر، توپوگرافی محل، عدم اقدامات اساسی در ۳ سال گذشته برای فعال سازی آن و… مشکلات این میدان است که متولیان امر می توانند با ارائه تسهیلات و امکانات این مشکل را حل کنند و یا اگر امکان این مساله وجود ندارد نباید این سرمایه بیش از این نیمه فعال رها شود و لازمست نسبت به تغییر کاربری و استفاده بهینه از این میدان اقدام کنند.

باید گفت رونق این مرکز نیازمند هماهنگی های بین بخشی، فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه برای جذب دامداران و چوبداران جهت معامله و نگهداری دام خود در آن می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل