شما اینجا هستید
اجتماعی » نقدی بر مراسم اختتامیه نمایشگاه مشارکت های اجتماعی در کوردستان

کامل سوسنی مدیر عامل انجمن ئاسوی ژیار صاحب

روز گذشته مراسم اختتامیه “نمایشگاه مشارکت اجتماعی و سمن های کوردستان” در تالار فجر سنندج برگزار شد کە دارای نکات ضعف زیادی بود.

اگرچه برگزاری این نمایشگاه برای اولین بار در استان کوردستان اتفاقی قابل تقدیر بوده چە بسا که نقش و جایگاه سمن ها در ظرفیت سازی، توانمندسازی جامعە و همچنین ایجاد تعامل و همدلی و پر کردن خلاءها بر کسی پوشیدە نیست. به همین دلیل اهتمام دفتر امور اجتماعی استانداری در برپایی این همایش ستودنی است.

اما وجود برخی ایرادات و بی عدالتی ها در مراسم اختتامیه اصل مساله را تا حدودی زیر سوال برده که در زیر بدان اشاره می شود:

ـ ضعف در اطلاع رسانی برای مراسم اختتامیه و خالی بودن ۷۰ درصد ظرفیت سالن به گونه ای که اکثر صندلی ها خالی بوده و حس ناخوشایندی را برای سمن های مدعو ایجاد می کرد. انگار کسی غیر از تجلیل شوندگان و عوامل برگزاری در سالن حضور نداشتند. که در این میان التماس خارج از عرف مجری از مسئولین برای عدم ترک مراسم و تقدیم لوح های تقدیر lموجب دلسردی حاضرین شده و حتی موجبات اعتراض یکی از نمایندگان سمن ها را فراهم آورد.

ـ دومین ایرادی که جلب توجه می نمود تمرکز بر مرکز استان و حاکم شدن دیدگاه مرکز- حاشیه بود، که همیشه گلایه شهرستان ها را به دنبال داشته و متاسفانه در این همایش هم بسیار مشهود بود. به گونه ای که از میان ۴۰-۵۰  نفری که تجلیل شدند سهمیه شهرستان ها به یک نفر محدود شده که توسط فرمانداری معرفی شده بودند و بیش از ۷۰ درصد تجلیل شوندگان از شهر سنندج بودند. اقدامی که برای همایشی که عنوان استانی بودن را یدک میوکشد مناسب نیست.

ـ نکته سوم کە جلب توجە نمود تجلیل از مسئولان سنندج نشین در این مراسم بود که معلوم نبود براساس کدام ضابطه و معیار صورت گرفته بود،  به گونه ای که همه مسئولانی که در جایگاه حضور داشتند از دست همدیگر لوح تقدیر گرفتند و این کار موجب شگفتی حاضرین و مجری برنامه شد.

فرانک قدسی مدیرکل امور اجتماعی در مقام توجیه این اقدام به مرتبط بودن وظایف کاری این دستگاه ها با سمن ها اشاره نمود. در حالیکه این ادارات وظایف قانونی خود را انجام داده و اقدام قابل توجهی برای تقویت انجمن ها و واگذاری امور به آنان انجام نداده اند. شایسته تر آن بود که معیار مشخصی برای اهدای لوح تقدیر به مسئولان در نظر می گرفتند و همچنین در انتخابشان از مسئولین شهرستانی نیز متناسب با عملکردشان تقدیر می کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل