شما اینجا هستید
اجتماعی » نقدی بر کنگره مشاهیر کورد و بی توجهی به شهرستان ها

شهروند منتقد
کنگره مشاهیر کورد در حالی برگزار و از ۳۰ نفر نامدار تجلیل شد که توجهی چندانی به شخصیت ها و نویسندگان شهرستان ها نشده و مشخصاً شهرستان سقز مورد کم توجهی قرار گرفت.
در خصوص ضرورت و اهمیت برگزاری این نوع برنامه های فرهنگی- اجتماعی شکی نیست، به شرطی که دیدگاه توسعه ای و فرهنگی- علمی بر نگاه های فرسوده جناحی و انتخاباتی- سیاسی اولویت داشته باشد.
از قرار معلوم استانداری، اداره کل ارشاد و دانشگاه کوردستان متولیان و تصمیم گیران اصلی کنگره بودند، اما شواهد نشان می دهد که گروه ها و افراد دیگر و برخی چهره های سیاسی نیز از بانیان و دعوت کنندگان مراسم بوده اند. دانشگاه کوردستان که باید دانشگاه مادر استان و مرکز تبادل علمی و فرهنگی در منطقه باشد، در سال های اخیر جایگاه علمی آن بشدت تنزل و در حد یک باشگاه سیاسی و ادبی ظاهر شده است و اگر نه چرا در چنین کنگره ای نتوانستند ۴ شخصیت علمی کورد در رشته های علوم انسانی و فنی- مهندسی را بعنوان نامدار معرفی و آنان را مورد تجلیل قرار دهند. آیا فعالیت علمی و اجتماعی یک پزشک فوق تخصص و مشهور کشوری و جهانی یا یک ریاضیدان و فیزیکدان با ده ها مقاله و کتاب علمی- پژوهشی به اندازه فعالیت یک هنرمند و یا شاعر ارزش و بازتاب اجتماعی ندارد؟ یا اینکه تبعیضی ناروا در کمیته علمی این کنگره بین رشته ها و شخصیت های مختلف اعمال شده و قصد آنان صرفاً بهره برداری احساسی بوده است؟
به نظر حرکت استاندار کوردستان در برگزاری کنگره قابل تقدیر است ولی نحوه انتخاب و برنامه ریزی دانشگاه کوردستان و تا حدودی اداره کل ارشاد ضعیف و جناحی بوده و بیشتر روی مقوله هنر و ادبیات تمرکز نموده و سایر علوم را نادیده گرفته اند.
سوال دیگری که از متولیان کنگره وجود دارد چرا در هیچ کدام از برنامه ریزی ها و نشست های قبل از برگزاری از صاحبنظران و مسئولان شهرستانی دعوت نکرده و آنها را نادیده گرفتند؟ چرا کلیه برنامه های فرهنگی همچون: کنگره مشاهیر، جشنواره رسانه ها و … در سنندج متمرکز باشد؟ علیرغم اینکه دستاورد ویژه ای هم نداشته اند. سطح و تنوع افراد شرکت کننده در این کنگره ها را اگر با کنگره دهه ۷۰ مولوی کورد در سقز مقایسه کنیم می بینم که مسئولان کنگره مشاهیر توفیق چندان نداشتند.
حال به نادیده گرفتن شهرستان سقز و بسنده کردن به دعوت از چند نفر جهت شرکت در کنگره برمی گردیم، چرا در میان ۳۰ نفر نامدار، یک نفر از سقز حضور نداشت؟ در حالیکه افرادی همچون: پرفسور ابراهیم کریمی (فیزیکدان)، چندین پزشک فوق متخصص و متخصص مشهور سقزی (دکتر جلیل وثوقی، دکتر دارام مهربان (کلیه)، دکتر فیروزی (قلب)، دکتر عباسی (مغز) و…)، عمر فاروقی نویسنده، صالح سوزنی شاعر و نویسنده، ماموستا صالحی صاحب مترجم و نویسنده، رسول میرزاپور هنرمند و نویسنده، رشید فیض نژاد هنرمند و ده ها نفر دیگر در سطوح منطقه ای، ملی و حتی جهانی هم مطرحند و در سایر شهرستان های استان و مناطق کوردنشین افراد مشابهی وجود دارد، اما به نظر می رسد سیاست گذاری ها در مرکز استان عدتاً بر مبنای متن- حاشیه صورت می گیرد و اصولاً دانشگاه کوردستان و سایر مسئولان کنگره علاقه ای به شهرستان های استان و توسعه آنها و تجلیل از شخصیت های شهرستانی نداشته اند.
ـ این یاداشت نظر نویسنده بوده، انتشار آن به معنای تایید یا رد آن توسط سقزرووداو نیست.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل