شما اینجا هستید
اجتماعی » نقد عملکرد آموزش و پرورش سقز توسط خبرنگاران و پاسخگویی مسئولان

سقزرووداو: نشست خبری مدیر و معاونین آموزش و پرورش شهرستان سقز با خبرنگاران با هدف بررسی مسائل و مشکلات این حوزه، شفاف سازی برخی ابهامات، نقد امورات و… برگزار شد.

در این نشست خبرنگاران به طرح مسائل و مشکلاتی از جمله: دلایل کاهش رتبه های برتر کنکور، مشکلات طرح های خرید و استمرار خدمت و طرح معلم تمام وقت و نقش آن در کاهش کیفیت خدمات آموزشی و ورود نیروهای جدید به بدنه آموزش و پرورش، شکاف و بی عدالتی در مقوله بومی گزینی کنکور، کمبود نیرو، آسیب شناسی ترک تحصیل دانش آموزان روستایی، پول گرفتن اجباری مدارس از اولیای دانش آموزان، شهریه بالای مدارس خاص و غیرانتفاعی، نظارت بر مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه های آزاد، مشکلات تعاونی مسکن فرهنگیان، معیارهای پذیرش و مشکلات مدارس خاص (نمونه، استعدادهای درخشان و شاهد) و نقش آن در بی عدالتی آموزشی، استعداد یابی ورزشی، مدارس مخروبه، تعیین تکلیف پروژه های ورزشی نیمه کاره، مشکلات ثبت نام براساس محدوده جغرافیایی، لباس و مانتوی فرم، توجه به دانش آموزان بی بضاعت و حاشیه ها و روستاها، معضلات هدایت تحصیلی و محدودیت در ثبت نام رشته علوم انسانی، کم توجهی به بحث خلاقیت در مدارس و… پرداختند.

تعامل با انجمن های صنفی و مدنی از جمله انجمن صنفی معلمان، شایعه کنار گذاشتن برخی مدیران و سرپرستان مدارس و کارگاه ها بدلیل فعالیت در این انجمن ها، مولفه های انتخاب مدیران و معاونین و شایعه جناحی و جریانی عمل نمودن در عزل و نصب ها، اختلاف حساب ۱۰۴ میلیون تومانی در حساب صندوق تعاون اداره آموزش و پرورش، شایعه ابلاغ های صوری برای چند نفر، عدم توزیع متناسب اختیارات و جایگاه برخی واحدهای اداری، لزوم توجه به آموزش زبان مادری در مدارس و… از دیگر مواردی بود که اصحاب رسانه مطرح و خواستار شفاف سازی شدند.

خبرنگاران همچنین خواستار توجه جدی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس، مقابله جدی با ورود احتمالی موادمخدر یا سیگار به مدارس، افزایش سواد رسانه ای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و دانش آموزان، اشتراک نشریات برای مدارس، توجه به ادبیات کودکان و هنر مدارس، برگزاری نشست های پرسش و پاسخ بین مدیران آموزش و پرورش با فرهنگیان و انجمن های صنفی و…شدند.

مشکلات مالی، انسانی و فضای فیزیکی داریم

در این نشست مدیر آموزش و پرورش سقز با برشمردن برخی از مشکلات و مسائل مطرح شده و تقسیم آن به ۳ بخش ملی، استانی و شهرستانی گفت:  مشکلات زیادی در حوزه های مالی و اعتبارات، نیروی انسانی و مدارس تخریبی داریم اما حل آن از اختیارات شهرستان خارج است و عزمی ملی، استانی و شهرستانی برای حل آنها نیاز است.

رحمان سیدیان افزود: بیشترین کمبود نیرو انسانی در کوردستان مربوط به این شهرستان است و مشکلات فراوانی در بحث کمبود فضای آموزشی، مدارس دوشیفته، استفاده از ظرفیت بیش از حد کلاس ها، کمبود اعتبار و نبود مدارس در بعضی از محدوده های شهر سقز از جمله مجتمع های مسکن مهر و حاشیه هاوجود دارد.

موافق طرح های خرید و استمرار خدمت و معلم تمام وقت نیستیم

وی خاطرنشان ساخت: استمرار خدمت، خرید خدمات و تدریس تمام وقت از طرح هایی است که به هیچ عنوان تمایلی به اجرای آن نداریم، اما در عین حال نمی توان پروسه آموزش را تعطیل نگه داشت و فعلاً این طرح ها به عنوان یک راه حل موقت برای جبران بخشی از کمبود ساعت آموزشی انجام شده است.

سیدیان اعلام کرد: سهم سقز از خرید خدمات ۳۳ نفر بوده و ۴۰ همکار بازنشسته نیز درخواست استمرار خدمت داده اند، همچنین در بحث استخدام  ۱۷ نفر سال گذشته که در آزمون مربوطه قبول شده اند امسال شروع بکار می کنند و ۸۰ نفر نیز که پیشتر بعنوان سرباز معلم یا نهضتی و مربی با این اداره همکاری داشته (سال های ۷۹ تا ۹۱) و از منابع دولتی حقوق گرفته اند جهت جذب معرفی شده اند تا برخی کمبودها مرتفع گردد.

وی اضافه کرد: شهریه ای که برای مدارس هیئت امنایی در تمام کشور پرداخت می شود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است اما شهرستان سقز از معدود شهرها در کشور است که دانش آموزان این مدارس کمترین مبلغ یعنی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را پرداخت می‌کنند.

وجود ۵۰ مدرسه تخریبی

سیدیان به وجود بیش از ۵۰ مدرسه تخریبی در سقز اشاره و افزود: علاوه بر اعتبارات دولتی، خیرین نیز نقش مهمی در مدرسه سازی داشته و در کوردستان بعد از شهرستان بانه، بیشترین مدارسی که توسط خیرین ساخته شده مربوط به سقز است و تا اوایل مهر ۱۰ مدرسه جدید به بهره برداری می رسند.

مشارکت اولیا اختیاری است

مدیر آموزش و پرورش سقز در بخش دیگری از پاسخ هایش گفت: بدلیل نبود اعتبارات، مشارکت اولیا در اداره مدرسه و حل برخی نیازها گریزناپذیر است، اما این مشارکت و پول گرفتن ها اختیاری است نه اجباری. در مدارس خاص هم براساس دستورالعمل کشوری شهریه اخذ می شود.

در انتخاب مدیران اعمال سلیقه نداریم/ نحوه تعامل با انجمن صنفی معلمان

سیدیان گفت: انتخاب مدیران براساس ثبت نام در سامانه کشوری و اخذ امتیاز صورت می گیرد و ما دخالتی نداریم و اگر افراد مشکل گزینشی نداشته باشند براساس امتیازات کسب شده، منصوب می شوند لذا اعمال سلیقه در این مساله تکذیب می شود.

وی به فعالیت انجمن صنفی معلمان اشاره و گفت: تا زمانی که این انجمن در جهت دفاع از مطالبات صنفی معلمان و بهبود وضعیت فعالیت نمایند ما هم از فعالیت آنان حمایت می کنیم و مشکلی براس برگزاری نشست های مشترک نداریم. همچنین در بحث اختلاف حساب ۱۰۴ میلیونی، هیچ تخلفی انجام نشده و بیشتر عدم نظم کاری بوده که بزودی نتیجه بررسی ها اعلام می گردد.

حذف بخاری نفتی از سیستم گرمایشی مدارس

در ادامه معاون توسعه مدیریت اداره آموزش و پروش سقز اظهار داشت: ما نیز علاقه ای به طرح های خرید خدمت و استمرار نداریم ولی براساس دستورالعمل ها آن را اجرا تا کمبود نیروی انسانی مرتفع شود.

توفیق دستان افزود: در این شهرستان ۵۰ مدرسه تخریبی وجود دارد، لذا نوسازی و تجهیز  این مدارس نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.

وی گفت: ۸۰ درصد مدارس روستایی و شهری سقز هوشمندسازی شده، همچنین در هیچ کدام از مدارس سقز از بخاری نفتی برای سیستم گرمایشی استفاده نمی‌شود و از این لحاظ رتبه اول را در کشور داریم.

دعوت از خیرین و رسانه ها برای کمک به حل مشکلات مدارس

سپس عباس قادری معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه ۱۹۴۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی این شهرستان مشغول تحصیلند، کمبود فضا را مشکلی جدی خواند و خواستار اهتمام مسئولان و خیرین برای حل این کمبود شد.

در ادامه رحمان حکیمی معاون پرورشی و تربیت بدنی نیز به برنامه ها و اقدامات این اداره برای توسعه ورزش و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی اشاره و گفت: آگاه سازی دانش آموزان برای پیگیری از اعتیاد و آسیب های فضای مجازی از اولویت کاری ماست.

تشریح مشکلات هدایت تحصیلی دانش آموزان

محمد نوری معاون آموزش متوسطه نیز برگزاری کلاس های تقویتی کنکور و مشاوره انتخاب رشته، ضابطه مند کردن ساماندهی معلمان را تشریح و گفت: سرانه پرداختی به مدارس به ازای هر دانش آموز ۲ هزار تومان است و برخی هزینه ها را خود مدیران و معلمان برعهده می گیرند.

وی به مشکلات بحث هدایت تحصیلی اشاره و گفت: هدایت تحصیلی براساس سوابق دانش آموزان، نظرات مشاور، معلم، دانش آموز و اولیا صورت می گیرد، تمایل زیاد به رشته تجربی از  مشکلات این حوزه است و از طرف دیگر ظرفیت رشته های دیگر نظیر انسانی نیز محدود است. از سوی دیگر سامانه نیز کشوری است و ما دخالتی در آن نداریم، لذا در رشته علوم انسانی نیز براساس امتیازات و ظرفیت و امکانات، افراد پذیرش می شوند.

محمود رضا وکیلی کارشناس مsئول مشارکت های مردمی و مدارس غیرانتفاعی هم درخصوص مشکلات آموزشگاه های آزاد گفت: یکی از مشکلات این حوزه تداخل وظایف بین آموزشگاه های آزاد با کانون های وابسته به سازمان تبلیغات است، این کانون ها فرهنگی- تبلیغی و دینی هستند اما در برگزاری کلاس های آموزشی نیز فعالیت دارند که قرار است در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش این مشکل مطرح و تعیین تکلیف شود.

وی یکی از مشکلات مدارس غیرانتفاعی را فضای نامناسب عنوان و گفت: در تعیین شهریه آنها ما دخالتی نداریم و کشوری تعیین شده که در مواردی به آن اعتراض نموده ایم، همچنین ۶۳ مرکز پیش دبستانی در مدارس مشغول فعالیتند که شهریه آنان ۵۵۰ هزار بوده که پایین تر از شهریه استانی است.

در پایان با دادن بسته فرهنگی از فعالیت خبرنگاران تجلیل شد.

  1. بهنام نیک سرشت

    هنر مدیریتی را نباید مرهون دانش زیاد تصور کرد چرا که مدیریت یک هنر است نه فقط یک دانش..
    مشکل اساسی نهادهای مدیرینی نبود مؤلفه های مدیریت است و عدم خلاقیت و‌توانایی و لیاقت و تخصص از عمده مشکلات اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز است، داشتن اقتدار مدیریتی تنها مؤلفه ای است که در مدیریت کنونی غریبانه تصور می شود، اقتدار ستون و عمود مدیریت آموزشی است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل