شما اینجا هستید
اجتماعی » نگاهی به فعالیت های مطبوعاتی سلیمان انوشیروانی از تحصیلکردگان و افراد نامی سقز

توفیق رفیعی روزنامه نگار و محقق

سلیمان انوشیروانی از طایفه‌ی فیض‌الله بیگی سقز فرزند قادر در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در خانواده‌ای ملاک به دنیا آمد.

وی تحصیلات ابتدایی را در سقز و متوسطه را در تبریز به‌پایان رساند. پس از اخذ لیسانس اقتصاد موفق به اخذ درجه‌ی دکترا در رشته‌ی علوم سیاسی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. سال ۱۳۲۴ در وزارت دادگستری استخدام شد. نیز، استاد دانشکده‌ی افسری بود. او،  فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۲۳ آغاز نمود. در سال ۱۳۲۶ که حزب وحدت ایران در تهران تشکیل شد، به آن حزب پیوست و امتیاز روزنامه‌ی “کوه نور” را گرفت و ارگان حزب وحدت شد. بعد از انتخابات دوره پانزدهم، حزب و روزنامه هر دو از بین رفتند. در سال ۱۳۲۹ هفته‌نامه‌ای به نام “سحر” را در تهران دایر کرد. این هفته‌نامه دارای مقالات مهم سیاسی و اخبار درجه اول از محافل سیاسی و دیپلماتیک تهران بود. سال‌ها آن هفته‌نامه را انتشار داد و در کانون روزنامه‌نگاران و جبهه مطبوعات متفق عضویت داشت و مدیر نشریات باستان و مطبوعات نیز بوده است. مرحوم نوشیروانی، فعالیت‌های مطبوعاتی‌اش در گستره‌ی ملی بوده و در کُردستان و برای این استان فعالیت مطبوعاتی نکرده است.

سال۱۳۴۶ با استخدامش در وزارت اصلاحات ارضی موافقت شد و در سال ۱۳۴۷ با دستور مستقیم محمدرضا پهلوی به همکاری با سازمان بازرسی شاهنشاهی دعوت گردید.

در سال۱۳۵۰، در دوره بیست و سوم قانون‌گذاری با کسب۶۷۴۱ رأی از مجموع ۶۷۹۷ رأی از بوکان به نمایندگی مجلسِ شورایِ ملی انتخاب گردید. او مشاغلی همچون دادیاری، بازرسی و عضویتِ دیوان عالی قضایی و معاونت دادسرای استان تهران را احراز کرد. ازلحاظ سیاسی، طرفدار سیاستِ غرب بود و در تشکیلات فراماسونری عضو لژهای لایت ایران، کرمان و ژاندارک (۱۳۵۲-۱۳۵۳) بود و در فروردین‌ماه ۱۳۴۸، مدال اصلاحات ارضی و تاج‌گذاری دریافت نمود. او در سال ۱۳۵۶ براثر سرطان در تهران درگذشت و در روستای کریم‌آباد سقز به خاک سپرده شد.

نفر اول سمت چپ- مرحوم انوشیروانی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل