شما اینجا هستید
اجتماعی » واکاوی مسائل و مشکلات حوزه درمان سقز در نشست خبرنگاران و مسئولان/ اعلام حکم اولیه پرونده فوت مادر باردار سقزی

نشست خبری مسئولان حوزه بهداشت و درمان شهرستان سقز یعنی: دکتر انور بهرامی مدیر شبکه بهداشت و درمان، دکتر سلیمانی رئیس نظام پزشکی و عبدالهی مدیر داخلی بیمارستان با خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش سقزرووداو؛ در ابتدای این نشست خبرنگاران سوالات خود را حول محورهای: بهره برداری از بیمارستان جدید، نارضایتی مردم از نحوه برخورد برخی پرسنل در بیمارستان، نحوه رسیدگی به شکایات مردمی از پزشکان و اماکن درمانی، سرنوشت پرونده مرگ خانم باردار سقزی در بیمارستان تامین اجتماعی، مشکلات بیماران سرطانی و لزوم راه اندازی مرکز شیمی درمانی، کاهش قرارداد پزشکان با بیمه ها، نبود کارتخوان در مطب برخی پزشکان، تفاوت قیمت دارو در داروخانه ها، عدم انجام غربالگری بارداری در برخی مراکز سونوگرافی، صف های انتظار نوبت دهیMRI و مشکلات نوبت گیری اینترنتی مطرح کردند.

نظارت بر بهداشت اماکن درمانی و نیز محیط های غذایی و آرایشگاه ها، لزوم دقت بیشتر پزشکان متخصص در روند درمان بیماران، راه اندازی مرکز ناباروری، هزینه های بالا در مواردی نظیر شکسته بندی، لزوم جذب بیشتر پزشکان متخصص و فوق تخصص، مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی در امورات درمانی، پیگیری استفاده از نیروهای بومی برای بیمارستان جدید، علت نپذیرفتن سونوگرافی و نوار عصب برخی مراکز توسط بعضی از پزشکان، لزوم نظارت بیشتر بر کادر درمانی و پیشگیری از اشتباهات پزشکی از دیگر مواردی بود که اصحاب رسانه به آن اشاره نمودند.

رسیدگی به تخلفات پزشکی

مدیر شبکه بهداشت سقز در این نشست با ارئه گزارشی از نحوه نظارت بر کار پزشکان و مراکز درمانی گفت: در یک سال گذشته پرونده ۵ مورد (لیزر، دندانپزشکی و حجامت) به دادستانی ارجاع که ۴ مورد پلمپ شدند، البته لازمست مردم از مراجعه به مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی برای امورات درمانی و پزشکی بطور جد خودداری کنند، انجام لیزر در آرایشگاه ها و مراکز زیرزمینی یا امورات دنداپزشکی در مراکز غیرمجاز خطرناک و عواقب ناگواری بدنبال دارد.

دکتر انور بهرامی افزود: ۵ مورد تخلف نیز به کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی ارجاع  و ۲۰ مورد تذکر درج در پرونده پزشکان و داروخانه ها و عطاری ها داشته ایم.

جذب ۱۲ متخصص

وی به افزایش ۱۲ پزشک متخصص از جمله ۳ متخصص طب اوژانس در سال ۹۷ اشاره و گفت: برای اصلاح روند نوبت دهی اینترنتی پیشنهاداتی به دانشگاه علوم پزشکی داده ایم و قضیه از اختیار ما خارج می باشد، اما تلاش کرده ایم با افزایش تعداد پزشکان متخصص و افزایش پذیرش ها، دوشیفته کردن MRI، گذاشتن ۲ پزشک در درمانگاه اوژانس و… صف انتظار بیماران را کاهش دهیم.

مشکلات حوزه درمان

بهرامی کمبود نیرو، پرداخت دیر هنگام کارانه و مزایای پزشکان و بیمارستان ها، افزایش معوقات بیمه ها را از مشکلات حوزه بهداشت خواند و گفت: علیرغم این مسائل پزشکان و بیمارستان به وظایف خود عمل نموده اند.

مدیر شبکه بهداشت سقز با اشاره به خرید تجهیزات و امکانات توسط وزارت بهداشت برای بیمارستان جدید، گفت: منتظر اتمام کار و تحویل آن توسط وزارت راه هستیم.

وی با بیان اینکه لازمست پزشکان و کادر درمانی برخورد مناسبی با بیماران و خانواده های آنان داشته باشند، افزود: اگر مراجعین از نحوه برخورد و خدمات دهی، نسخه نویسی و…شکایتی دارند به بخش نظارت بر درمان شبکه مراجعه نمایند.

بهرامی همچنین گفت: جهت جلوگیری از برخی اشتباهات مانند عمل سزارین اخیر تاکید شده که از انجام کارهای عملی توسط افراد دانشجو و کارآموز جلوگیری شود.

نتیجه بررسی پرونده مرگ خانم باردار

در ادامه رئیس نظام پزشکی سقز با بیان اینکه چندین تیم کارشناسی برای بررسی مرگ خانم باردار به سقز آمده و موضوع توسط تیم های تخصصی در استان نیز بررسی شد، در حکم اولیه  نظام پزشکی بخشی از مشکل مربوط به خود مریض بوده ضمن اینکه تقصیراتی متوجه پزشک و مامای اول و دوم شده، اما پرونده در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و باید منتظر نتیجه نهایی ماند.

دکتر سلیمانی گفت: داشتن کارتخوان در مطلب پزشکان یا برخی تجهیزات دیگر اختیاری است و نمی توان در این رابطه اجباری نمود.

وی با اشاره به معوقات زیاد طلب پزشکان از بیمه ها و بیمه تکمیلی گفت: به همین خاطر تمایل پزشکان به همکاری با بیمه ها کمتر شده و اگر این روند ادامه یابد وضعیت نامناسب تر هم می شود.

سلیمانی با هشدار نسبت به کاهش کیفیت بخش آموزش و تربیت کادر در حوزه درمان، خاطرنشان ساخت: باید سیتم آموزشی پزشکی و پرستاری مورد ارزیابی جدی قرار بگیرد و از افت کیفی آموزشی جلوگیری شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل