شما اینجا هستید
اجتماعی » وضعیت نامناسب ترمینال فعلی سقز/ ضرورت تسریع در بهره برداری از پایانه جدید

شهرستان سقز با جمعیت ۲۴۰ هزار نفری، قرار گرفتن بر روی کریدور شمالغرب به جنوب، توسعه شهری و مراودات بالای تجاری و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی آن با مناطق مختلف، نیاز به داشتن ترمینالی مجهز، مناسب و درخورشان مسافرین و شهروندان را دارد.

ترمینال را می توان بعنوان دروازه ورودی، نمادی از هویت و مبلمان یک شهر محسوب کرد و به مثابه بستری برای حفظ حقوق شهروندی و رعایت شان مسافرین به حساب آورد.

با وجود شروع ساخت ترمینال جدید سقز از سال ها پیش یک بار افتتاح ناتمام، هنوز بهره برداری از آن در هاله ای ازابهام بوده، برخی مشکلات و نارسایی ها، عدم توافق بر سر نحوه واگذاری، عدم اتمام محوطه سازی و…از موانع فراروی بهره برداری از این طرح اساسی و ضروری بوده؛ لذا ناچاراً از همان ترمینال نامناسب قبلی استفاده می شود.

وضعیت نامناسب و آشفته ترمینال قدیمی

ترمینال فعلی دارای وضعیت نامناسب بهداشتی، فاقد ظرفیت و ساختمان آن به لحاظ فیزیکی فرسوده و شبیه مخروبه است. از جمله مهمترین مشکلات آن می توان به نداشتن سالن انتظار و استراحتگاه درخورشان مسافرین، نبود اماکن مناسب جهت پذیرایی از شهروندان و مسافرین، وضعیت بسیار نامناسب و غیربهداشتی سرویس های بهداشتی، وضعیت نامناسب نظافت، فضای پوسیده داخلی، فرسودگی ساختمان، نداشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، وضعیت نامناسب محوطه و… اشاره کرد.

ساخت و افتتاح پایانه بزرگ مسافربری

پایانه بزرگ مسافربری مرکزی سقز در ۲ طبقه با ۳هزار و ۶۵۴ متر مربع زیربنا ساخته شده که طبقه یک ترمینال با ۲ هزار ۴۶۵ متر مربع زیر بنا دارای ۱۲ اتاق برای تعاونی ها و ۱۲ مغازه تجاری شامل: آرایشگاه، قنادی، پست، بانک، لوازم بهداشتی، اتاق مطبوعات و کتابخانه، تغذیه، سالن انتظار، سرویس های بهداشتی و بخش های دیگری است.

طبقه دوم آن نیز با هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارای اتاق های راهور، کلانتری، مدیریت، استراحتگاه رانندگان، نمازخانه، رستوران، بیمه و چند بخش دیگر است.

این پروژه در روز ۱۲ اردیبهشت ۹۶ با حضور مقامات استانی و شهرستانی افتتاح شد، افتتاحی که بیشتر مصلحت زمانی داشت و شرایط استفاده از آن هنوز فراهم نشده است.

مشکلات فراروی بهره برداری از پایانه

عدم توافق بین سازمان مجری و شرکت های بهره بردار یکی از مشکلاتی است که شرکت های تعاونی مسافربری بدان اشاره می نمایند.

یحیی محمدیان دبیر انجمن صنفی شرکت های مسافربری دراین رابطه گفت: هم اکنون ۱۲ شرکت مسافربری در ترمینال سقز مشغول خدمت هستند، اما وضعیت ترمینال فعلی بسیار آشفته و در شان مردم و مسافرین نیست، اضافه بر این وضعیت حمل و نقل جاده ای (مسافربری) دوران سخت و توام با رکود را می گذراند.

درخواست تجدیدنظر در قیمت های اعلام شده

وی در مورد علت عدم توافق بین شرکت ها و شهرداری سقز گفت: شهرداری پس از اخذ نظریه کارشناس رسمی، قیمت های سرقفلی اعلام شده را برای هر متر حدود ۱۲ میلیون تومان درنظر گرفته و با این حساب قیمت هر مغازه حدود ۵۰۰ الی  ۶۰۰ میلیون تومان می شود، که به نظر ما بسیار بالاست و امکان پرداخت آن برای شرکت وجود ندارد. در این بررسی به جایگاه و موقعیت مغازه ها توجهی نشدذه است.

رکود حاکم بر فعالیت شرکت های مسافربری

وی افزود: در حال حاضر رکود کاری، کاهش مسافر، افزایش هزینه ها، مشکلات معیشتی و به تبع آن افزایش مسافربرهای شخصی و… فعالیت شرکت های مسافربری راتحت تاثیر قرار داده و انتظار ماحمایت مسئولین و تجدیدنظر در قیمت های اعلام شده است تا بتوانیم به توافقی منطقی برسیم و ترمینال جدید مورداستفاده شهروندان قرار بگیرد.

توضیحات شهردار سقز: ترمینال جدید بزودی اماده بهره برداری می شود

شهردارسقز با بیان اینکه اقدامات عمرانی ساختمان جدید ترمینال تقریبا تمام شده و برخی کارهای جزئی باقی مانده، گفت: برای نحوه واگذاری نیز تاکنون ۴ جلسه با نمایندگان ترمینال داشته ایم و امیدواریم به توافقی مناسب برسیم.

چیاصالحی بابامیری افزود: ۷ دفتر فعلی ترمینال سرقفلی بوده که باید غرفه های جدید را نیز بصورت سرقفلی به آنان واگذار کنیم و برای بقیه غرفه ها نیز ما با ۲ صورت می توانیم این کار را انجام دهیم: سرقفلی یا اجاره ماهیانه براساس نظرات کارشناسان رسمی.

وی افزود: محوطه سازی و احداث پارکینگ ترمینال نیز در حال انجام بوده،قسمت عمده ای از کار انجام شده و درصددیم مجموعه ای مناسب و درخور شان مردم شهرستان و منطقه همراه با مبلمان زیبا و فضاهای تفریحی و خدماتی مناسب تحویل دهیم.

شهردار سقز در مورد حل مشکل سرمایشی و گرمایشی ترمینال گفت: مشکل سرمایشی ندارد، اما برای سیستم گرمایشی موتورخانه پیش بینی شده که به دلیل هزینه بالا، فعلا راه اندازی ان مقدور نیست و از سیستم جایگزین یعنی هیتر (بخاری بزرگ) استفاده خواهیم نمود و تلاش می کنیم در اولین فرصت ممکن در ماه های آینده از آن بهره برداری نمائیم.

صالحی بابامیری یادآور شد: ترمینال سرمایه عمومی و متعلق به مردم است، لذا باید با تعامل و همکاری برای بهره برداری بهینه از این فضا تلاش نمائیم.

  1. vidao.ir

    عالییییییییییییییییی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل