شما اینجا هستید
اجتماعی » چالش ها و چشم اندازهای حوزه بهداشت و درمان سقز

سقزرووداو : حق بر سلامت، یکی از مفاهیم بنیادین توسعه است، بدن معنا که هر کس حق دارد تا به بالاترین استاندارد سلامت فیزیکی و روانی دستیابی داشته باشد و این حق تمام خدمات پزشکی، بهداشت عمومی، غذای کافی، محیط کار سالم و محیط زیست مناسب را در برمی‌گیرد.

حوزه بهداشت و درمان یکی از حوزه های مرتبط و موثر بر زندگی سالم شهروندان بوده که عملکرد مناسب این حوزه و رفع مشکلات آن در تحقق این حقو موثر است.

برای بررسی وضعیت حوزه بهداشت، سلامت و درمان شهرستان سقز و شفاف سازی در مورد برخی مشکلات، مصاحبه ای را با دکتر انور بهرامی مدیر جدید شبکه بهداشت و درمان این شهرستان انجام داده ایم که به شرح زیر ازنظرتان می گذرد:

گفتنی است دکتر بهرامی متخصص داخلی بوده و حدود ۲ ماه است که این مسئولیت را برعهده گرفته است.

جذب ۹ پزشک متخصص

مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان سقز با بیان اینکه اقدامات و برنامه ریزی هایی برای حل مشکلات و ارتقای وضعیت این حوزه در ۲ دوره کوتاه و میان مدت شروع شده، گفت: برای رسیدگی به وضعیت بیماران اوژانسی، بهبود خدمات رسانی و تشخیص مناسب تر، ۳ متخصص طب اوژانس را جذب نموده ایم، همچنین برای جلوگیری از صف های طولانی انتظار در درمانگاه عمومی بیمارستان، تعداد پزشکان عمومی را در شرایط اضطرار به ۲ نفر افزایش می دهیم.

دکتر انور بهرامی درخصوص کمبود پزشک متخصص در برخی رشته ها گفت: در چند ماه گذشته ۹ نیروی متخصص براساس نیاز شهرستان جذب نموده ایم و از این لحاظ وضعیت مطلوب تری نسبت به گذشته داریم، اما تلاش می کنیم تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص را بیشتر جذب نماییم.

اقدامات انجام شده برای حل کمبودها و مشکلات درمانگاه تخصصی

وی در مورد اقدامات انجام شده برای حل مشکل درمانگاه تخصصی، بیان کرد: اعتباراتی برای راه اندازی آسانسور جذب شده و تجهیزات آن در حال نصب است، دستگاه ماموگرافی تمام دیجیتال فوجی برای راه اندازی مرکز غربال گری و پیشگیری از سرطان در اختیار درمانگاه تخصصی قرار گرفته و تا آخر بهمن ماه راه اندازی می شود و در تلاشیم ۲ دستگاه تکمیلی آن را نیز با مساعدت دانشگاه دعلوم پزشکی و وزارت بهداشت تا آخر سال خریدداری و راه اندازی نمائیم. همچنین تلاش شده نوبت دهی و ویزیت پزشکان متخصص و رسیدگی به وضعیت بیماران طی روند مناسب تری صورت بگیرد.

مشکل نوبت دهی MRI و سونوگرافی بیمارستان

مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان سقز در مورد مشکلات نوبت دهی MRI و سونوگرافی در بیمارستان، نبود آمبولانس بخش خصوصی برای اعزام بیماران داوطلب به سایر شهرستان ها گفت: در سقز تنها یکدستگاه MRI وجود دارد که با توجه به جمعیت شهرستان سقز و مراجعه شهرستان های اطراف با صف انتظار طولانی مواجه هستیم، راهکار حل مشکل با راه اندازی مرکز جدید MRI در سقز امکان پذیر بوده، که در این راستا از ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کنیم و اگر کسانی بخواهند در این حوزه مشارکت کنند حمایت های لازم را انجام می دهیم. درخصوص سونوگرافی هم باید بگویم دستگاه موجود در بیمارستان متعلق به دکتر حسینی بوده که هر هفته ۸۰ نفر را ویزیت می نماید، اما رایزنی هایی برای جذب یکدستگاه جدید سونوگرافی انجام داده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد. برای راه اندازی آمبولانس بخش خصوصی جهت اعزام بیماران به شهرهای بزرگ باید بخش خصوصی درخواست بدهد و ما هم قول می دهیم هرزکسی با داشتن امکانات لازم متقاضی راه اندازی آمبولانس باشد ظرف یک ماه مجوزهای لازم را برای وی می گیریم، تاکنون تنها موسسه خیریه باران رحمت درخواست داده که آمبولانس آنها استاندارد لازم را نداشت، اما هیات مدیره انجمن تلاش های مناسبی برای تهیه آمبولانس جدید با کمک خیرین انجام داده اند که امیدواریم به نتیجه برسد.

مشکلات اساسی حوزه بهداشت و درمان/ دعوت از خیرین و شرمایه گذاران برای حل مشکلات این حوزه

وی درخصوص سوال سقزرووداو در مورد مشکلات و چالش های حوزه بهداشت و درمان شهرستان سقز گفت: مشارکت پایین و عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه علیرغم ضرورت و نیاز مردم و اجر بالای معنوی، کمبود اعتبارات و  سقف بندی بیمه سلامت از مشکلات ما در این حوزه بوده که امیدواریم مردم، معتمدین و خیرین با رویکردی جدید به مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و درمان و کمک به حل مشکلات مردم بیندیشند و ما هم با تمام توان از سرمایه گذاری بخش خصوصی و فعالیت های خیرین حوزه سلامت آنان حمایت و استقبال می کنیم.

پاسخ به برخی انتقادات شهروندان/ تلفن ۱۹۰ آماده رسیدگی به شکایات مردم

مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان سقز در مورد طرح برخی مشکلات از سوی شهروندان همچون: “کمبود پزشک خانواده در مراکز سرا، شهر صاحب، درمانگاه نشمیلان و…”، “اقدامات غیرضروری درمانی برخی پزشکان متخصص و اجبار برای مراجعه بیمار به برخی مراکز خاص”، “تفاوت قیمت در برخی داروخانه ها و آزمایشگاه ها و دنداپزشکی ها”، “وجود مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی در حاشیه های شهر”، “تکریم ارباب رجوع در اوژانس بیمارستان” و…گفت: رسیدگی به شکایات و انتقادات شهروندان همچون افزایش دریافتی یا اقدامات اجباری و انحصاری درمانی، یا تفاوت قیمت و… از طریق بررسی موردی و اعلام شکایت شهروندان امکان پذیر است، در این راستا شهروندان هم از طریق مراجعه حضوری یا با شماره تلفن ۱۹۰ می توانند شکایت خود را مطرح کنند، البته بازرسین ما بصورت حضوری و غیرمحسوس موارد را بررسی می کنند. در مورد برخی اقدامات درمانی غیرضروری باید گفت اقدامات درمانی هم مقوله ای تخصصی است و بنا به تشخیص پزشک انجام می شود و حق انتخاب پزشک با خود بیمار است. در مورد کمبود پزشک خدمتتان باید عرض کنم برای پزشکان عمومی و خانواده ما هرماه از جمله سرا اعلام نیاز کرده ایم و در کلیه مراکز سلامت پزشک وجود دارد اما برخی روزها بصورت گردشی به روستاها مراجعه می نمایند، برای افزایش تعداد پزشکان از جمله مرکز شهر صاحب پیشنهادات خود را به استان ارائه داده ایم و آمادگی عقد قرارداد با پزشکان متقاضی برای داریم. درخصوص تکریم ارباب رجوع در اوژانس و محوطه بیمارستان با توجه به وضعیت بیماران و خانواده های آنان قبول دارم باید با سعه صدر بیشتری برخورد شود، مردم هم باید همکاری و همراهی داشته باشند تا روند تشخیص و درمان بصورت مناسب و جامعی پیگیری شود، مثلا برای ارائه اطلاعات و روند نهایی درمان، قانوناً پزشک اوژانس ۶ ساعت فرصت دارد و نباید در این کار تعجیل نمود. درخصوص مراکز غیرمجاز، بازرسین ما با چند مرکز غیرمجاز و غیربهداشتی برخورد نموده اند و این روند ادامه دارد، در مورد قیمت خدمات مراکز درمانی و پزشکی هم موظفند نرخ های اعلامی را جلو دید عموم نصب کنند و هرگونه اضافی دریافتی ممنوع می باشد و اگر این نرخ ها رعایت نشد مردم به ما اطلاع بدهند.

امیدواری برای راه اندازی “مجتمع عالی سلامت شهرستان سقز”

بهرامی در مورد اقدامات انجام شده برای راه اندازی “مجتمع عالی سلامت شهرستان سقز” با توجه به صدور مجوز آن در سال ۹۴، گفت: خوشبختانه کادر علمی این مرکز مشخص شده، یکی از مشکلات در گذشته کمبود فضا و امکانات بوده اما با تدابیری قضیه حل شده و یا حل خواهد شد، قرار بود امسال فعالیت این مرکز با پذیرش دانشجو در رشته فوریت پزشکی شروع شود، اما به تاخیر افتاده، ولی پیگیری موضوع جزو برنامه های ما بوده و برای اتخاذ تصمیمات نهایی و حل مشکلات بزودی جلسه ای با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، نماینده سقز و بانه، بنده و مسئولین مرتبط برگزاری خواهد شد.

راه اندازی بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی در سال ۹۸

مدیر شبکه بهداشت و درمان در پاسخ به این سوال که: بیمارستان جدید ۲۳۵ تختخوابی سقز چه زمانی راه اندازی خواهد شد؟، گفت: عملیات عمرانی و ساخت آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده، براساس آخرین بازدیدی که داشتم اعلام نمودند ساختمان حدود ۸۶% پیشرفت داشته و قول اتمام تا پایان سال را دادند، ولی برآورد بنده این است که در تابستان ۹۸ عملیات عمرانی به اتمام  برسد. مرحله بعد یعنی تجهیز بیمارستان برعهده وزارت بهداشت بوده که البته ما از هم اکنون نصب تجهیزات و تاسیسات ازجمله سیستم گرمایشی و سرمایشی را شروع کرده ایم و اگر مشکل اعتباری نباشد سال آینده قطعاً فعالیت آن شروع خواهد شد که در ارتقای وضعیت خدمات دهی درمانی در سطح تخصصی و حتی فوق تخصصی، حل مشکلات مردم منطقه، راه اندازی مجتمع عالی سلامت و مساله توریسم درمانی موثر خواهد بود.

مشکل تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کار پزشکان و پرستاران

بهرامی در مورد مشکل تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کار پزشکان و پرستاران گفت: تاخیر در پرداخت کارانه مشکلی کشوری است البته استان کردستان وضعیت بهتری از سایر استان ها را دارد، کارانه پزشکان عمومی تا شهریور امسال پرداخت شده اما تاخیر در پرداخت کارانه متخصصین بیشتر است. امیدواریم این کارانه و طلب پزشکان و پرستاران با تدابیر مسئولان استانی و کشوری بزودی حل شود و ما هم پیگیر هستیم.

پیگیری راه اندازی مرکز شیمی درمانی و درمانگاه خیریه بیماران سرطانی

این مقام مسئول در مورد افزایش آمار سرطان و برنامه های وی برای راه اندازی مرکز شیمی درمانی در سقز گفت: در این حوزه مشکلاتی داریم، بیماری سرطان علاوه بر درد و رنج، هزینه های زیادی هم دارد، مشکل اصلی برای راه اندازی مرکز شیمی درمانی در سقز نبود متخصص انکولوژی است، لذا پیگیری های زیادی برای حل مشکل صورت گرفته است. یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این حوزه که توسط “انجمن مردمی حمایت از بیماران سرطانی” انجام می گیرد، تلاش برای راه اندازی “درمانگاه خیریه بیماران سرطانی” است که ما هم آمادگی خود را برای حمایت از این اقدام اعلام کرده ایم. البته با توجه به موارد مطرح شده پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان و کاهش آن برنامه موکد شبکه بهداشت می باشد.

رسیدگی به وضعیت بیماران خاص با همکاری بهزیستی و انجمن ها

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز در مورد مشکلات درمانی بیماران خاص به سقزرووداو گفت: بیماران خاص تحت پوشش اداره بهزیستی و دارای بیمه درمان بوده و برخی دیگر نیز خدمات مستمر از شبکه بهداشت دریافت می کنند، اگر مشکلات خاص و موردی هم وجود داشته باشد با حمایت اداره بهزیستی و مددکاری بیمارستان حل شده است. اما در این بخش نیز فعالیت انجمن های مردمی و مشارکت خیرین می تواند در کاهش مشکلات و خدمات رسانی به بیماران خاص بسیار موثر باشد.

تغییر و تحولات مدیریتی

بهرامی درخصوص تغییر و تحولات مدیریتی را در شبکه بهداشت و زیرمجموعه ها گفت: مرکز بهداشت و بیمارستان ۲ بازوی اصلی شبکه هستند و بقیه واحدها زیرنظر آنان فعالیت دارند و سعی بر توسعه اختیارات آنان است، در برخی موارد تذکرات و پیشنهاداتی به این مجموعه ها برای اصلاح رویه ها و بهبود خدمات داده شده، اخیراً دکتر سالکی بعنوان رئیس بیمارستان منصوب شده، در کل اگر روند بهتر شود و برایند کار مناسب باشد، ادامه کار می دهیم و اگر بهتر نشود ممکن است تغییراتی داشته باشیم.

تعامل با رسانه ها

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز در بخشی از سخنان خود به نقش رسانه ها و خبرنگاران در بیان مسائل و مشکلات اشاره و گفت: امیدواریم با تعامل، پیگیری مناسب و شفاف سازی به ارتقای شاخصه های خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان و رضایت شهروندان کمک نمائیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل