برای اولین بار تجمعات مربوط به شهرهای وان، آگری و دیاربکر در ترکیه (باکور)؛ سنندج، کامیاران، روستاهای مریوان، قلعه کهن و صاحب در سقز در ایران بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و نشانه هایی از یک فرهنگ ترکیبی سنتی و مدرن را در کنار هم به نمایش گذاشت.جوانان کورد با هیجان خاصی مشعل های روشن را از بالای کوه منتهی به شهر آگری حمل نموده و وارد شهر شدند و در هولیر مسعود بارزانی به صورت نمادین مشعل نوروز را روشن نمود.
با بررسی مطالب منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی اکثریت شهرهای کوردنشین و روستاهای پرجمعیت این مراسم را اکثرا در روز بیست و نهم و تعدای از شهرها در روزهای بعد و یا قبل از آن برگزار نمودند.
گرچه این موارد به نوعی بازتاب فرهنگ چند هزار ساله کوردها در پاسداشت مراسم مربوط به نوروز بوده، اما چند مورد متفاوت قابل توجه است:
۱-برخلاف آنچه تصور و گفته می شد مراسم مربوط به نوروز و تجمعات و گردهمایی های همراه با موسیقی و رقص، در میان سایر ملیت ها یا اقوام دیگر در ایران به اندازه کوردها صورت نگرفت.
۲-به نظر می رسد سایر ملت ها یا اقوام صرفا به ارسال پیام و چیدن سفره هفت سین و البته روشن کردن آتش های کوچک خانوادگی در محل سکونت بسنده کرده باشند اما در میان کوردها آتش از کوچه و خیابان فراتر رفت و در مراسم های گسترده شعله ور شد.
این اقدامات نشان داد که نوروز در کنار اعیاد مذهبی به عنوان جشن اصلی ملی کوردها پذیرفته شده در حال فراگیری و مقبولیت عام و همگانی و در حال تبدیل شدن به یک مراسم همبستگی اجتماعی و هم افزایی فرهنگی است.
*دکتری تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه
- سقز رووداو
- کد خبر 15745
- بدون نظر
- پرینت