شما اینجا هستید
اجتماعی » افزایش شدید کرونا در کوردستان/ چه کسی مقصر است؟

براساس آخرین رنگ‌بندی عنوان شده توسط وزارت بهداشت، وضعیت کرونا در شهرستان‌های سنندج، سقز، قروه، دیواندره، بانه و بیجار قرمز؛ شهرستان‌های مریوان، کامیاران و دهگلان در وضعیت نارنجی و سروآباد از لحاظ کرونا در شرایط زرد می باشد.

در شرایطی که در زمستان ۹۹ تعداد مبتلایان به کرونا و شدت بیماری در استان کوردستان و اطراف کاهش یافته بود، علت افزایش و جهش این ویروس در شرایط کنونی چیست؟ نظر مردم و مسئولان چیست؟

 

مسئولان چه می گویند:

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کوردستان گفت: تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان به دلیل سرازیر شدن مسافران و گردشگران نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته‌های قبل پیش‌بینی شده بود و به کرات درخواست خودداری از حضور مردم در تجمعات و دورهمی‌ها، حتی به خواهش هم کشیده شد، افزود: متأسفانه کرونای انگلیسی در همه نقاط استان با شیوع بیشتر و به سرعت در حال گسترش و انتشار است.

دکتر فلاحی تصریح کرد: تغییر وضعیت شیوع کرونا و ادامه روند صعودی مبتلایان در استان زنگ خطر و حکایت از اوج‌گیری دوباره کرونا است یادآور شد: براساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی و آمارهای رسمی منتشره، وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا شکننده و خطرآفرین است.

دکتر فلاحی از افزایش چند برابری مراجعات کرونایی به بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: ازدحام بالای جمعیت در اماکن عمومی، میهمانی‌ها، مراسمات و دورهمی‌ها مهم‌ترین فاکتور در گسترش شیوع بیماری است.

 

از سوی دیگر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان بر لزوم جمع آوری دستفروشان و منع فعالیت آنان تا ۲ هفته اشاره و تاکید کرد: نمازهای جمعه و جماعت و همه مراسم‌های ملی و مذهبی هم تعطیل است و ائمه جمعه و جماعت همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.

زارعی با اشاره به کمرنگ شدن استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین مردم استان، تاکید کرد: در مریوان دچار مشکل حادتری نسبت به دیگر مناطق استان خواهیم شد چرا که کمترین میزان استفاده از ماسک را مشاهده می‌کنیم.

وی خواستار اعمال قانون و نظارت جدی تر بر منع تردد شبانه و بین شهری در استان شد و افزود: در روستاها هم باید نظارت‌هایی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری اعمال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای اقناع مردم ، اضافه کرد: در شرایط موجود باید همکاری، هماهنگی و تعامل برای پیشبرد مصوبات ستاد کرونا بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار گیرد.

زارعی گفت: مردم بی محابا در تعطیلات نوروز امسال به دید و بازدید نوروزی رفته و اقدام به مسافرت و دورهمی کردند و از سویی جشن های عروسی شلوغ برگزار شد که همه اینها در کنار ملاحظات خاص برای جبران ورشکستگی بخش خدمات و گردشگری، باعث شد تا کرونا دوباره اوج بگیرد.

 

 

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به کرونا در تجمع ها و طبیعت درگیر این بیماری شده‌اند، اضافه کرد: در پیک چهارم کرونا بیماران بدحالتر و درگیری زنان باردار و کودکان بیشتر شده است و هم اکنون چندین مادر باردار در بیمارستان ها بستری هستند.

دکتر انور بهرامی یادآور شده: ظرفیت بیمارستان شفا از سه روز گذشته تکمیل شده است و اگر مردم رعایت نکنند قطعا این آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش پیدا می کند.

این پزشک متخصص داخلی تجمع های خانوادگی و شب نشینی ها را یکی از کانون‌های اصلی مبتلا به کرونا برشمرد و گفت: از شهروندان می خواهیم بشدت تجمع ها و دورهمی های خانوادگی را کاهش دهند تا عامل اصلی کرونا نباشند و در تلاش برای قطع زنجیره آن باشند.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سقز بستری هستند، به شهروندان هشدار داد، مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از هرگونه تجمع های خانوادگی و مراسمات عروسی و عزا خودداری کنند تا به روزهای عادی چند روز قبل برگردیم.

 

مردم و فعالان اجتماعی چه می گویند:

در حالیکه مسئولان بیشتر علل افزایش کرونا را متوجه مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله فیزکی می دانند، اما آگاهان اجتماعی هم معتقدند در کنار برخی کم توجهی ها از سوی عده ای؛ عملکرد ضعیف، بی مبالاتی و کم توجهی مسئولان و نهادهای مرتبط در افزایش کرونا موثر بوده است.

صاحبنظران می گویند: الزام شهروندان به رعایت قواعد و مقررات اجتماعی و محدودیت ها نیازمند تدوین مقررات، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مستمر، اقدامات میدانی و اجرایی و حتی اعمال قانون در مورد معدود افرادی که محدودیت ها را رعایت نمی کنند، است اما فراز و فرودهای زیاد در عملکرد ستاد کرونا و دستگاه های اجرایی، بی تفاوتی برخی نهادها و تاخیر در تصمیمات و آینده نگری خصوصاً در ماه های گذشته در بروز وضعیت فعلی موثر بوده است.

بدون محدودیت رها کردن سفرهای نوروزی و تورهای داخلی و خارجی، برگزاری گسترده مراسمان عروسی در تالارها، خانه باغ ها و روستاها بدون کوچک ترین محدودیت از سوی نهادهای ناظر تاکنون، برگزاری مراسمات عمومی اداری و ختم ها، کمرنگ شدن توجه به پروتکل های بهداشتی در استان و هشدارهای بهداشتی و… مواردیست که جای سوال دارد که چرا ستاد کرونا، پلیس، دهیاران و بخشداران، مراکز بهداشتی در برابر آن مسامحه کاری یا سکوت کرده بودند؟

در این حوزه ناتوانی دستگاه های اجرایی از اقناع مردم هم قابل توجه است مثلا نهادهای مثل دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت شهرستان تاکنون چقدر تحلیل محتوای چندرسانه ای و مستند برای جلب همراهی مردم و رسانه ها داشته اند؟

 

مشکلات کلان

جدای از موارد فوق، مشکلات معیشتی و اقتصادی و ناچاری افراد از ادامه کسب و کارها، نبود واکسن کرونا، گسترش سفرهای نوروزی در سطوح داخلی و خارجی و…. در به وجود آمدن وضعیت فعلی تاثیرگذار بوده است.

لذا باید قبول کرد ۳ ضلع: ستاد کرونا و دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی  از سوی برخی از شهروندان و همچنین مشکلات کلان در چرخه کرونا و افزایش آن در جامعه نقش داشته اند که کنترل این وضعیت نیازمند نقش افرینی موثر هر ۳ ضلع و هم افزایی ظرفیت های موجود است.

ـ فردین مصطفایی، روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل