شما اینجا هستید
اجتماعی » بررسی راهکارهای ایجاد اشتغال برای کولبران/ کولبری زندگی در آستانه است

این اقتصاددان با بیان اینکه کولبری، زندگی در آستانه و میان معیشت و مرگ است، گفت: خطرات طبیعی و غیرطبیعی زیادی فراروی کولبران وجود دارد که ساکنان مرزی از روی ناچاری و بدلیل شرایط نامساعد معیشتی و کسب و کار به آن روی آورده اند.

دکتر آرزو عبدی گفت: باید تلاش کنیم با ایجاد فرصت های شغلی، تنوع بخشی به راه های کسب درآمد و ارتقای جایگاه معیشتی در نقاط مرزی و روستاها، افزایش سطح توانمندی و مهارت های شغلی برای کولبران و ساکنان مرزی و… قضیه کولبری را حل کنیم.

وی افزود: استفاده بهینه از پتانسیل ها و ظرفیت های بومی هر منطقه از جمله توجه به مسائل منابع طبیعی، دامداری، باغداری، بوم گردی و … در روستاهای منطقه، جذب سرمایه گذاری های متعدد در منطقه در صنایع مادر و زنجیروار، مشاوره با افراد متخصص برای شناخت بهتر پتانسیل های طبیعی و جغرافیایی و توانمندی منابع انسانی منطقه برای بالفعل ساختن آنها، دعوت از کارآفرینان خلاق و استقرار کسب و کارهای کوچک، مدرنیزه کردن کشاورزی و دامداری باید برای ایجاد فرصت های شغلی و درامدی در مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به موقعیت مرزی شهرستان های سقز، بانه و مریوان گفت: گسترش تجارت رسمی در مرزها و فعال ساختن بازارچه های مرزی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی، گردشگری چمدانی و…مزیت های موثری برای ایجاد اشتغال و کاهش مشاغل پرخطر همچون کولبری می باشد.

عبدی بر شناسنامه دار کردن روستاها و برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی برای روستائیان و حاشیه های شهرها تاکید و خاطرنشان ساخت: ایجاد زنجیره های تولید در روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی مواد لبنی، دامی و کشاورزی؛ ایجاد مراکز مشاوره شغلی و پشتیبان تولید، ارائه تسهیلات بلندمدت و با بهره پایین، رونق بخشی به صنایع دستی مانند فرش بافی و حمایت از تولیدگران، ایجاد تشکل های مدنی و اقتصادی و…برای تنوع بخشی به فرصت های شغلی و ارتقای درآمد روستائیان ضروریست.

وی به تبیین مقوله بوم کسب و کار پرداخت و افزود: تهیه نقشه راه اشتغال در مناطق مرزی، سوق دادن رویکرد و فعالیت دانشگاه ها و مراکز مهارت اموزی بسوی کارآفرینی، شناخت مزیت ها و رقابت ها در بازار کار، توجه به تجارت نوین و الکترونیکی، تامین سرمایه در گردش مراکز تولیدی، رفع بوروکراسی اداری فراروی تولیدگران و…باید مورد توجه نهادهای مرتبط قرار بگیرد.

در این نشست روژین طاوسی از دیگر فعالان اقتصادی نیز با اشاره به اشتغال بسیاری از جوانان تحصیلکرده به کولبری، گفت: در کنار مشکلات اقتصادی، نبود مهارت و تفکر کارآفرینی باعث این مساله شده که لازمست با اقدامات حمایتی و توسعه ای در جهت حل این مشکل حرکت نمود.

گفتنی است این وبینار توسط دانشگاه پیام نور استان کردستان و مرکز سقز برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل