روزنامه نگاری دارای شاخه ها و زیرشاخه هایی است که روزنامه نگاری مفاخر به عنوان یکی از زیرشاخه های گزارش نویسی و گزارش از اشخاص، نیازمند پرداختن بیشتر و تقویت آن است، چه مفاخر برجسته ای در استان ها زندگی می کنند و یا زیسته اند و در قید حیات نیستند که تاکنون رسانه ها سراغ آنان نرفته اند.
از وظایف رسانه ها، آگاهی بخشی و از سوی دیگر وقف واقعیت است که با معرفی درست از انحراف تاریخی نیز جلوگیری می کنند.
رسانهها؛ تلویزیون، رادیو، مطبوعات، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال، با تمرکز بر ابعاد خاصی از زندگی شخصیتها، مانند موفقیتها، ویژگیهای اخلاقی، زندگی شخصی یا فعالیتهای اجتماعی آنها، یک تصویر خاص از آنان در ذهن مخاطب ترسیم میکنند. این تصویر میتواند منجر به محبوبیت یا حتی انتقاد عمومی شود به همین علت، امروزه یکی از مهمترین کارکردهای رسانهها در این زمینه، برندسازی شخصیتی است.
بعد از ساخت سریال سنجرخان وزیری، آزادیخواه کورد اهل سنت و از فعالان مشروطه، به واسطه پردازش مناسب، دوباره این شخصیت به جامعه شناسانده شد و مردم کوردستان به وجود آن، افتخار نمودند.
پس رسانه ها با ایفای نقش انتقال میراث و فرهنگ و همچنین حضور مداوم و گسترده فرهیختگان در رسانهها و معرفی آنان، این شخصیت ها را به بخش جداییناپذیری از فرهنگ عمومی تبدیل خواهد نمود و این بزرگان، چراغ رهنما، امید آیندگان، دلگرمی کهن سالان و سرمایه های اجتماعی خواهند شد.
از سوی دیگر، رسانهها نهتنها واسطهای برای معرفی شخصیتها هستند، بلکه در بسیاری از موارد، خود خالق هویت و جایگاه اجتماعی آنها نیز محسوب میشوند، از اینرو، آگاهی از تأثیر رسانهها در این فرآیند برای مخاطبان و تحلیلگران فرهنگی اهمیت فراوانی دارد.
از دیگر سو، برندسازی شخصیتها، ایجاد الگوهای رفتاری، جهتدهی افکار عمومی، خلق شخصیتهای جدید و احیای شخصیتهای تاریخی یا فراموششده از دیگر جوانب رسانه ای است.
با این وجود، رسانه با مصاحبهها و گفتوگوها، گزارش (گزارش از شخص) و مستندها، تکنیک داستانپردازی، بازنمایی در آثار هنری مانند بازنمایی از طریق فیلم، سریال، انیمیشن، رمان، تئاتر یا بازی ویدیویی، تحلیلها و نقدها، استفاده از شبکههای اجتماعی، تبلیغات و برندسازی، تولید محتوای اختصاصی، پادکستها، وبسایتهای شخصی، بهرهگیری از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، مسئولیتپذیری اجتماعی، استفاده از داده و تحلیل مخاطب، می توانند برای معرفی شخصیتها تلاش کنند.
ـ چند نکته:
۱. نویسندگان در حوزه رسانه های مکتوب و غیرمکتوب، بایستی با زاویه خاص، بهره گیری از واقعیت، استفاده از فرصت های خاص و با برجسته سازی، نسبت به معرفی شخصیتها اقدام کنند.
۲. شخصیت های زیادی در کوردستان وجود دارند که با تهیه فیلم های کوتاه، کلیپ ها، می توان آثار برجسته آنان را بازنمایی و برای نسل ها معرفی نمود.
۳. تولید محتوای ویژه شخصیت ها بایستی در دستور کار انجمن های مفاخر، موسسه های فرهنگی و ادارات فرهنگی و آموزشی باشد.
۴. پرداختن به زندگی شخصیتها در زمان حیات آنها.
- سقز رووداو
- کد خبر 21158
- بدون نظر
- پرینت