شما اینجا هستید
اجتماعی » شروع بکار جمعه بازار در محل جدید زیر سایه باران و تردید/ ضرورت تسریع در ساماندهی محل+ تصاویر

جمعه بازار سقز که از سال ها پیش شکل گرفته و یکی از محل های خرید و فروش کالاها، کسب و کار موقت برای بسیاری از شهروندان می باشد که تاکنون چندین بار جابجا شده است.

به گزارش سقزرووداو؛ این بازار ابتدا در میادین اصلی شهر بود و سپس در پارک مولوی کورد، بلوار دانشجو، خیابان دکتر خالدی و  بلوار شورا در صالح آباد.

تعداد کاسبان جمعه بازار سقز هرسال افزایش یافته و غیر از ساکنان سقز، افرادی از شهرستان های اطراف از جمله: بوکان، تکاب، بانه، سردشت، دیواندره، ربط، میاندواب و… نیز در آن دیده می شود، البته شبیه همین بازار نیز در شهرهای اطراف وجود دارد.

مشکلات جمعه بازار سابق و دلایل جابجایی

اما آخرین ایستگاه جمعه بازار نیز با مشکلات زیادی همراه بود، قرارگیری بر سر راه بلوار شورا محله صالح آباد و ایجاد ترافیک شدید در مسیر بدلیل هم زمانی این بازار با نماز جمعه و مسیر بوکان و منبع آب و درنتیجه ازدحام جمعیت و پیک ترافیکی در ساعات وسط روز، ایجاد مزاحمت صوتی و زیست محیطی برای ساکنان صالح آباد، ایجاد مشکل و مانع بر سر امدادرسانی فوری در حوادث احتمالی، دوری این بازار برای برخی محلات بهارستان، قوخ، شریف آباد و…از جمله مواردی بود که در این رابطه مطرح می شد، لذا زمزمه جابجا شدن جمعه بازار از مدت ها قبل از سوی مسئولان مرتبط همچون: فرمانداری ویژه، شهرداری و شورای شهر و… مطرح شده بود.

ضرورت ساماندهی دستفروشان و کاسبان جمعه بازار

از سوی دیگر کسب و کار برای دستفروشان و ایجاد فضایی مناسب برای ساماندهی جمعه بازار نیز مقوله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، مکانی ثابت و مشخص در اختیار کاسبان قرار گیرد و مردم نیز بتوانند خریدهای خود را در آنجا انجام بدهند.

به عقیده بسیاری از شهروندان ساماندهی جمعه بازار امری ضروری است اما مکان و موقعیت جغرافیایی، دسترسی سهل و مناسب مردم، زیرساخت ها و امکانات آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

اقدامات شهرداری برای ساماندهی جمعه بازار جدید

براساس تصمیم کمیسیون مربوطه، باند قدیمی فرودگاه سقز واقع در پشت اداره راه و شهرسازی (نرسیده به پلیس راه سقز- سنندج) بعنوان محل جدید جمعه بازار درنظر گرفته شده است.

این محل از دو مسیر الف- جاده سقز- سنندج، جنب اداره راه و شهرسازی (نرسیده به هواشناسی) و ب- ابتدای جاده مریوان قابل دسترسی است. شهرداری اقداماتی نظیر: فنس کشی، خط کشی و غرفه بندی، شن ریزی جاده دسترسی، اختصاص تاکسی و اتوبوس برای جابجایی شهروندان از چند نقطه شهر به این محل، نام نویسی متقاضیان و… را انجام داده است تا انتقال جمعه بازار و ساماندهی آن به سرانجام برسد.

دغدغه های کاسبان و مشکلات فرارو

بررسی های میدانی و گفتگو با کاسبان و شهروندان در اولین روز کاری جمعه بازار جدید نشان می دهد:

یکی از مهمترین دغدغه های کاسبان جمعه بازار، دوری محل فعلی از داخل شهر و نبود مشتری و رکود بازار است؛ آنان معتقدند: این بازار در خارج از محدوده شهر قرار گرفته و بدون داشتن خودرو شخصی رسیدن به آن مشکل است، خصوصاً اینکه اقشار ضعیف جامعه بعنوان مشتریان بالقوه جمعه بازار کمتر خودرو شخصی دارند.

همزمان با شروع بکار این بازار زیر تردید و باران شدید، مسئولان شهرستان از جمله: فرماندار و معاونین، شهردار و مسئولان و عوامل شهرداری نیز در محل حضور یافته و از نزدیک در جریان مشکلات و درددل های کاسبان جمعه بازار قرار گرفتند.

قول مسئولان برای حل مشکلات و رونق جمعه بازار

این افراد با اشاره به دوری محل خواستار، اختصاص مکان بهتری برای جمعه بازار بودند، فرماندار و سایر مسئولان نیز با برشمردن مشکلات محل سابق جمعه بازار، قول مساعد برای حل مشکلات محل فعلی و ساماندهی آن، کمک به رونق بازارچه و متنوع سازی محصولات آن را دادند.

راهکارها

به عقیده کارشناسان؛ با توجه به کمبود امکانات در محل، تسریع در مشخص نمودن و پلاک بندی غرفه ها، ساماندهی صنف ها و مشاغل مختلف، توسعه حمل و نقل عمومی برای دسترسی مردم، راه اندازی سرویس های بهداشتی سیار، ترغیب شهروندان به تهیه برخی از کالاهای موردنیاز خود از این بازارها، حضور عوامل اجرایی شهرداری و پلیس راه جهت جلوگیری از سدمعبر و ترافیک در راه های دسترسی امری ضروریست.

از سوی دیگر استفاده از ظرفیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساماندهی این بازارها می تواند بسیار راهگشا باشد، در صورتی که اقدامات حمایتی انجام شود بخش خصوصی در ازای دریافت حق شارژ یا استفاده می تواند نسبت به سرمایه گذاری، توسعه بازار با کارکردهای مختلف در طول هفته، غرفه بندی، تامین زیرساخت ها و … اقدام نماید، که امید است مورد توجه قرار بگیرد.

از کاسبان جمعه بازار خرید کنیم

در کنار همه موارد فوق ما شهروندان نیز باید احساس مسئولیت کنیم؛ کاسبان جمعه بازار در هر جایی که باشند افراد شرافتمندی هستند که دنبال رزق و روزی حلال برای خانواده و اطرافیان خود هستند، لذا خرید از آنان و تبلیغ جهت رونق بازارشان را فراموش نکنیم.

ـ گزارشگر: فردین مصطفایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل