براین اساس، ۲۵ درصد علت مرگ گروه سنی پنج تا ۱۸ سال و ۳۰ درصد گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال در کوردستان مربوط به تصادفات است.
عوامل موثر بر تصادفات و راهکارهای پیشگیری
دانشیار اپیدمیولوژی، گروه پزشکی خانواده و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کوردستان، ۴ عامل عمده در تصادفات رانندگی را شامل عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط نام برد و اذعان کرد در این بین، نقش عوامل انسانی از بقیه پررنگتر است
دکتر خالد رحمانی افزود: بی توجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، خواب آلودگی، مصرف مشروبات الکلی و قرص های محرک، جر و بحث داخل اتومبیل و استفاده از تلفن همراه و یا ارسال پیامک همه از عوامل انسانی موثر بر تصادفات محسوب می شوند که مطالعات مختلف نیز آن را تایید میکنند.
وی به راهکارهای پیشگیری از تصادفات و رعایت نکات ضروری اشاره کرد و یادآور شد: رعایت سرعت مجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، پرهیز از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، پرهیز از جر و بحث در داخل خودرو، عدم رانندگی در حالت خوابآلودگی، توقف و استراحت در رانندگیهای طولانیمدت (حداقل ۱۵ دقیقه استراحت پس از هر ۲ ساعت رانندگی)، رانندگی بین خطوط، بهویژه در بزرگراهها، تمیز کردن شیشه و آینههای خودرو قبل از رانندگی و توجه به موتورسواران، دوچرخهسواران و عابران پیاده در پیشگیری از تصادفات حائز اهمیت است.
آمار نگران کننده تصادفات در کوردستان
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کوردستان، بیان کرد: در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۲۰ درصد از ۶۷ هزار و ۱۶۹ ماموریت اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی بوده است، ۷۵ درصد از جانباختگان و مصدومان ناشی از تصادفات مرد و ۲۵ درصد زن بودهاند.
جعفری ادامه داد: ۷۳ درصد از فوتیهای ناشی از تصادفات در جادهها و خارج از شهرها رخ داده است.
وی تصریح کرد: حوادث ترافیکی، نخستین علت مرگ گروه سنی پنج تا ۱۸ سال در کردستان است، یعنی ۲۵ درصد علل مرگ برای این گروه سنی را شامل می شود و ۳۰ درصد علل فوت گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال تصادفات هستند.
جعفری ادامه داد: طبق آمارها بیشترین تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد که بیشتر آن ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده است.
لزوم توجه به فرهنگ مناسب رانندگی و ایمنی جاده ها
این کارشناس افزود: فرهنگ رانندگی، صبر و مدارای رانندگان و آموزش در این زمینه بسیار موثر است باید با کمک اصحاب فرهنگ و رسانه، آگاهی شهروندان را در این زمینه افزایش دهیم، عابران پیاده، راکبین موتورسیکلت و دوچرخه و سرنشینان خودروها باید نکات ایمنی را رعایت کنند و کمربند ایمنی، مدیریت خستگی و خوابآلودگی، و ایمنی جادهها از جمله موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه شود.
جعفری خاطرنشان کرد: همچنین ایمنی و وضعیت هموار بودن مسیر جاده ها نیز در علل بروز تصادفات نقش مهمی دارد که باید ادارات راهداری، شهرداری ها و دستگاه های متولی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا با ایمنی سطح جاده ها در کاهش تصادفات جاده ای تاثیرگذار باشند.
لزوم آموزش رانندگان و طراحی مناسب خودروها در کاهش تصادفات
ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کوردستان با تأکید بر نقش آموزش در پیشگیری از تصادفات، گفت: آموزش رانندگان در مورد اصول ارگونومی، نحوه صحیح نشستن، تنظیم آینهها و استفاده از سیستمهای کمکراننده، میتواند به کاهش خطاهای انسانی و افزایش ایمنی رانندگی کمک کند
دکتر فرشاد ارغوانی نقش طراحی خودرو در ایمنی رانندگی اشاره کرد و گفت: طراحی مناسب صندلی، فرمان، پدالها و آینهها، میدان دید راننده را افزایش داده و از خستگی او جلوگیری میکند. همچنین، سیستمهای هشداردهنده و کمکراننده میتوانند به راننده در تشخیص و واکنش به خطرات کمک کنند.
وی به اهمیت طراحی جادهها و علائم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: جادههای استاندارد، علائم واضح و روشنایی کافی، به کاهش خطرات و افزایش ایمنی رانندگی کمک میکنند. همچنین، ایجاد محلهای استراحت مناسب در جادههای طولانی، از خستگی رانندگان جلوگیری میکند.
- سقز رووداو
- کد خبر 20736
- بدون نظر
- پرینت