شما اینجا هستید
اجتماعی » مسئولان پاسخگوی کیفیت و وضعیت آب شرب سقز نیستند

پس از بروز بیماری شبکه بهداشت و درمان و مدیرعامل آبفای سقز ضمن اعلام الوده نبودن آب شرب سقز، وعده بررسی و انجام آزمایش های ویژه را دادند، اما تا به امروز به صورت شفاف و صریح نتیجه آزمایشات و منشا بیماری را اعلام نکرده اند، روز گذشته سقزرووداو به صورت عمومی و همچنین تماس تلفنی و پیامکی از دکتر خسروپور مدیرشبکه بهداشت سقز خواستار شفاف سازی شد که متاسفانه وی با بیان اینکه نتیجه به فرمانداری و اداره آب اعلام شده از پاسخگویی خودداری کرد.

این عدم پاسخگویی برخلاف قانون گردش آزاد اطلاعات و همچنین مسئولیت اجتماعی مدیران است. وی باید بداند در چند سال گذشته و زمانی که مشغول طبابت بود این رسانه های جمعی شهرستان بودند که در کنار کادر بهداشت و درمان، فعالان مدنی و کمپین ها به صورت شبانه روزی و خودجوش حول بیماری کرونا و سایر مشکلات این حوزه مشغول اطلاع رسانی و تولید محتوا بودند، همچنین شفاف سازی و پاسخگویی به رسانه های رسمی وظیفه ای اجتماعی و قانونی است و نتیجه اعلام یک آزمایش هیچ گونه بار محرمانه و طبقه بندی ندارد.

البته تناقض گویی فرماندار سقز در این حوزه نیز جالب توجه است.

کامل کریمیان فرماندار ویژه سقز، که ارتباط وی با برخی از رسانه های شهرستان با مسائل حاشیه ای و جانبی همراه شده، در مصاحبه با ایرنا (۱۵ دی ۱۴۰۰) با بیان اینکه نتایج نهایی نمونه گیری های آب شرب سقز حاکی از سلامت و بهداشتی بودن آن است، گفته بود: شهروندان به شابعات توجه نکنند و نگران آب شرب سقز نباشند.

با این حال وی ۵ روز بعد در گفتگو با همان خبرگزاری گفته است: آزمایشات اولیه نشانه‌هایی از وجود میکروب در آب را نشان داد، علت اصلی موضوع در دست بررسی است، اما آنچه که معلوم بوده یا بر اثر شکستگی یا وارد مدار شدن آب یکی از چاه‌ها به شبکه این اتفاق افتاده است. تاکنون ۲ بار شبکه آب شُرب محله قه‌وخ شستشو داده شده است و در حال حاضر هیچگونه مشکلی در آب شرب این محله وجود ندارد.

باید تاکید کرد بروز حوادث یا مسائلی از این دست بدلیل فرسودگی سیستم آب و فاضلاب در برخی محلات دور از انتظار نیست، حال سوال اینجاست اگر اتفاقی ناخواسته افتاده یا آزمایشاتی انجام شده چرا برای تنویر افکار عمومی و شفاف سازی، نتیجه آن به صورت مستند به شهروندان اعلام نمی شود؟ آیا شهروندان حق ندارند بدانند از چه آبی و با چه کیفیتی استفاده می کنند؟ که بابت آن پول می پردازند، چرا باید متولی امور بهداشت شهرستان و همچنین مقام ارشد سقز ضمن تناقض گویی از تاکتیک قطره چکانی و انکار برای اطلاع رسانی در یک موضوع ساده استفاده کنند.

توصیه ای هم محض یادآوری، بجای مکاتبات جهت احضار و پاسخگویی برخی از خبرنگاران و متهم کردن آنان به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در این موضوع، پاسخگوی افکار عمومی و سوکارکردها در چندماهه گذشته در حوزه آب شرب سقز باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل