شما اینجا هستید
اجتماعی » نگاهی به وضعیت کروناویروس در سقز/ علت آمار بالای ابتلا و تلفات ناشی از آن

سقزرووداو- همه‌گیری کرونا ویروس در شهرستان سقز و سیر تصاعدی آن در بین استان های شمال غرب موجب نگرانی های زیادی شده است.

اقدامات متعدد براساس طرح فاصله گذاری فیزیکی (اجتماعی) از جمله تعطیلات بازار، مراکز عمومی و اداری (غیر از نهادهای خدمات رسان و بانک ها)، ممنوعیت و محدودیت ها سطح شهر و روستاها، ضدعفونی سطح شهر، تلاش کادر پزشکی و درمانی و ستاد مقابله با کرونا، اقدامات اجتماعی- حمایتی کمپین های مردمی، اطلاع رسانی و هشدار توسط رسانه ها و نهادهای بهداشتی و فرهنگی، تعطیلی اجتماعات، تجهیز بخش کرونا هر دو بیمارستان، غربالگری و سنجش سلامت خانواده ها و…صورت گرفته اما علیرغم افت و خیزها، ابتلای همشهریان به کرونا ادامه دارد و بنابه نظر متخصصین هنوز به مرحله کنترل و کاهش قطعی آن نرسیده ایم و بیشتر روی پیشگیری و درمان مبتلایان قرار داریم.

در ادامه این گزارش به مشکلات، آمارها و مباحث مرتبط می پردازیم:

آمار مبتلایان به کرونا در سقز

براساس آمارهای غیررسمی و داده هایی که از سوی منابع و کادر درمانی و مسئولان بدست خبرنگاران رسیده، علاوه بر ابتلا و قرنطینه شدن صدها نفر در بیمارستان ها یا خانه بدلیل مبتلاشدن به کروناویروس، تاکنون ۵۲ نفر سقزی به دلیل ابتلا یا داشتن علایم مشکوک به کرونا فوت کرده اند.

آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی داستان دیگری است، براساس این آمارهای این نهاد تاکنون ۱۸۲ نفر در سقز بصورت قطعی مبتلا به کرونا بوده و ۲۶ نفر نیز جانشان را از دست داده اند.

 

ثبت اولین شهید عرصه سلامت در شهرستان سقز

در تاریخ ۱۸ فرودین ۹۸، اولین کادر درمانی در استان کوردستان که به دلیل ابتلا به کروناویروس جانش را از دست داد، محمد یاراحمدی ۴۱ ساله و از پرسنل بیمارستان سقز بود که موجی از تاسف و تالم را در منطقه بدنبال داشت.

گفتنی است چند روز پیش نیز رشید شیخ آقائی بهورز بیمارستان بوکان در استان آذربایجان غربی بدلایل مشابه عرصه به شهدای مدافع سلامت پیوست.

 

علت افزایش کروناویروس و تلفات انسانی ناشی از آن در سقز

ارتباطات برخی شهروندان سقزی با شهرهای مرکزی و حضور آنان در برخی مراسمات ترحیم و عروسی در سقز و موقعیت جغرافیایی آن، کمبود امکانات بیمارستانی و درمانی نسبت به مناطق برخوردار، عدم قرنطینه کامل شهر در هفته های ابتدایی، جدی نگرفتن کرونا توسط برخی شهروندان و تعطیل نکردن دورهمی ها و تجمعات، باز بودن برخی ادارات و بانک ها، نبود پزشک فوق متخصص در رشته های ریه و عفونت، آمار بالای بیماری های زمینه ای در سقز نظیر بیماری های تنفسی و عفونی در میان افراد بزرگسال و ۵۰ سال به بالا، ناشناخته بودن بیماری و نبود واکسن و درمان مشخص و قطعی و…از مواردی است که می توان بعنوان دلایل افزایش ابتلا یا مرگ و میر ناشی از کرونایروس در سقز یاد کرد.

براساس امارهای وزارت بهداشت، میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونای قطعی  در کشور بین ۷-۶ درصد در استان نزدیک ۱۳ درصد و در سقز بر مبنای آمار رسمی حدود ۱۵-۱۴ درصد متغیر بوده است.

همه ما شاهد جانفشانی و مجاهدت های کادر پزشکی و درمانی برای معالجه بیماران کرونایی هستیم، لذا اگر بحثی در ارتباط با درصد بالا بودن مرگ و میر کرونا مطرح می‌شود نشانه‌ به سمت هیچ پزشک و پرستاری گرفته نشده و بخش زیادی مربوط به مسائل دیگر است.

دکتر بهرامی: میانگین مرگ مبتلایان به کرونا در سقز پایین تر از میانگین کشوریست

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز در این رابطه می گوید:  این آمارهای رسمی مبتلا به کرونا ملاک درستی برای سنجش مساله فوق نبوده، چون فقط از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها نمونه گرفته می‌شود، کمبود کیت تشخیص در هفته های اول در شهرستان ها وجود داشت، تعداد بیماران با علائم خفیف که به توصیه پزشکان در منزل قرنطینه شده و یا به پزشک مراجعه نکرده اند به مراتب بیشتر از بیماران بستری شده بخش قرنطینه کرونا در بیمارستان ها بوده است.

دکتر انور بهرامی افزود: اگر این آمار و محاسبه را براساس سی تی ها یا بیماران بستری شده در بیمارستان های سقز محاسبه کنیم درصد مرگ و میر مبتلایان به کرونا در سقز به مراتب کمتر از استان و کشور است.

وی افزود: تمام کادر بهداشت و درمان سقز با همه توان و تلاش شبانه روزی خود در حال ارائه خدمت به مبتلایان به این بیماری در بیمارستان‌ها هستند.

 

کارزار کمپین ها و انجمن های مردمی برای مقابله با کرونا

به موازات شروع کرونا در سقز، فعالان مدنی و اجتماعی، انجمن ها و خیرین از اقشار مختلف جامعه فعالیت های متعدد و شبانه روزی برای پیشگیری از کرونا آغاز نموده که می توان به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، تامین امکانات و ملزومات بهداشتی و بیمارستانی، جمع آوری کمک های خیرین و تقسیم آن بین نیازمندان و اقشار آسیب پذیر، ضدعفونی سطح شهر و روستاها و….اشاره نمود، اگرچه فعلا برآورد نهایی در این رابطه صورت نگرفته ولی میزان کمک های نقدی و غیرنقدی جمع اوری شده بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال بوده است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل