شما اینجا هستید
اخبار » یادبود سقز؛ اینجا بازار پنیر کوپه منطقه است

سقزرووداو: میدان یادبود یا استقلال نامی آشنا برای شهروندان سقزی می باشد. نام این میدان با لبنیات محلی و فروش محصولات تازه و ارگانیک کشاورزی، باغی و دامی گره خورده است.

این میدان خصوصاً اطراف پاساژ قدمی از سالیان دور تاکنون به محل عرضه پنیر محلی (کوپه و سه لک)، ماست، کره و روغن حیوانی، کشک، شیر، دوغ، عسل و … تبدیل شده است.

روستائیان محصولات خود را صبح ها به این میدان آورده و عده ای از دستفروشان آن را خریدداری نموده و همانجا به فروش می رسانند.

رضایت مشتریان از محصولات لبنی باکیفیت میدان استقلال

استقبال و رضایت مشتری از محصولات عرضه شده در این بازارچه غیررسمی را می توان خیلی زود درک کرد.

کاک محمود یکی از پنیرفروشان قدیمی این بازار می گوید: محصولات لبنی این میدان تازه و کاملا طبیعی و ارگانیک است و مستقیماً از روستائیان خریدداری می شود، لذا این مزایا باعث جلب اعتماد مشتریان شده است.

تاثیر رکود اقتصادی بر بازار پنیرفروشان

وی می گوید: وضعیت نامناسب معیشتی و عرضه انواع لبنیات کارخانه ای تاحدودی بر فروش ما تاثیر گذاشته و باعث کاهش درآمد ما شده است.

مشکلات پنیرفروشان

کاک سعید یکی دیگر از شاغلان به قدمت بازار لبنیات یادبود اشاره می کند و می افزاید: بازار ما بیشتر ساعت ۸ صبح تا ۱۳ می باشد، اکثر ما دستفروش هستیم و فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: نبود محلی مناسب برای استقرار دستفروشان یکی دیگر از مشکلات ماست، در حالیکه اگر چند دکه مناسب در اختیار دستفروشان قرار بگیرد و تبلیغات مناسبی در مورد خواص و کیفیت لبنیات عرضه شده در این بازار خصوصاً پنیر و کره آن صورت بگیرد، قطعاً مشتریان زیادی را نه تنها در داخل شهر، بلکه از شهرستان های دیگر نیز جذب خواهد نمود.

قیمت های منصفانه اینجاست

وی در مورد افزایش قیمت پنیر و محصولات دیگر در این بازار گفت: در حالیکه قیمت ها در چند ماه گذشته ۲ برابر و بیشتر شده، قیمت لبنیات در میدان یادبود افزایشی کمتر از ۲۰% داشته و در واقع قیمت های منصفانه اینجاست، قیمت پنیر کوپه ۳۵-۳۰ هزار تومان، پنیر سه لک ۱۲-۱۰ هزار، کشک ۲۰-۲۲ هزار، روغن حیوانی محلی ۶۵-۶۰، دوینه ۱۰ هزار و قیصی ۱۴-۱۰ هزار تومان می باشد.

اما جدای از لبنیات برخی هم به فروش حبوبات، دوینه و…مشغولند، برخی هم در عرصه خرید و فروش پشم و پوست گوسفند و بز فعالیت می کنند و محصولات را به سوی بازار شهرهایی مثل تبریز روانه می کنند.

استقبال مردم از پنیر کوپه بیشتر شده

«میرزا» یکی از فروشندگان پنیر کوپه، ماندگاری و طعم متفاوت آن را از مزایای این پنیر معرفی می‌کند و می‌گوید: استقبال مردم در سال‌های اخیر از پنیر کوپه بیشتر شده و مصرف آن همراه گردو، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده، ولی لازم‌ است این مساله بیشتر برای مردم تشریح شود.

وی می‌افزاید: اگر این پنیر بتواند به بازار شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان و یا خارج از کشور راه پیدا کند، قطعاً با استقبال بالایی مواجه می‌شود و در کسب درآمد و ایجاد اشتغال موثر است، اما این نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارد و لازم‌ است نمایشگاه‌هایی در این زمینه در شهرهای بزرگ دایر شود.

پتانسیل های سقز در حوزه لبنیات سنتی/ نیاز پنیر «کوپه» به برند‌سازی

بررسی ها نشان می دهد شهرستان سقز پتانسیل های مناسبی در حوزه تولید لبنیات سنتی دارد، روستاهای و مناطق پیرامونی آن در تهیه و تولید پنیر کوپه و حتی روغن و کره حیوانی در سطح منطقه و جهان سرآمد هستند، لذا اقدامات حمایتی در زمینه تهیه و تولید و بسته بندی پنیر کوپه و ایجاد برند تجاری امری ضروری و مناسب به نظر می رسد.

میدان یادبود نقطه مناسب برای توسعه بازار لبنیات سنتی

در صورت توسعه تولید و تبلیغات مناسب همراه با بسته بندی می‌توان آن را به کالا یا برندی معتبر به داخل و خارج از کشور معرفی و عرضه و زمینه را برای صادرات آن به نقاط مختلف دنیا، جذب توریست به منطقه وجذب درآمدهای ارزی فراهم کرد.

توسعه صنایع تبدیلی و نیز حمایت جهادکشاورزی، سازمان تعاون روستایی و شرکت‌های تعاونی وابسته و وزارت بهداشت از تولید این محصول برای افزایش تولید و عرضه پنیر کوپه در بازارهای داخلی و خارجی ضروری است.

با این حال همان میدان یادبود سقز و ساماندهی آن می تواند نقطه شروع برای توسعه بازار لبنیات سنتی سقز خصوصاً پنیر کوپه باشد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل