شما اینجا هستید
اجتماعی » آسیب شناسی بازار مسکن و زمین در سقز/ سرمایه گذاری در بخش مسکن و زمین به صرفه است یا نه؟

سقزرووداو: بازار مسکن در سقز همچون سایر شهرستان ها با نوعی سردرگمی و بی ثباتی همراه شده است. گرانی مصالح ساختمانی، ناتوانی مشتریان از خرید املاک (خصوصاً اقشار متوسط و پایین جامعه)، کمبود ساخت و ساز و ملک برای فروش، نبود چشم‌انداز مناسب از آینده و…بر پیچیدگی های موضوع افزوده است.

این در حالیست که صاحبنظران از صنعت ساختمان بعنوان محرک و مادر اصلی فعالیت های تولیدی و اقتصادی یاد می کنند، زیرا رونق و یا رکود حاکم بر آن بر وضعیت تولید صدها محصول دیگر، فضای کسب و کار، اشتغال، حمل و نقل و… تاثیر مستقیم و غیرمستقیم می گذرد. همچنین مسکن یکی از اساسی ترین نیاز خانواده هاو به نحوی عاملی مهم در امنیت اقتصادی و امید به آینده آنان محسوب می گردد.

لذا آسیب شناسی علل و عوامل موثر بر رکود بازار مسکن و زمین و ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی جهت رونق بخشی به این مسئله از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار می باشد.

برای بررسی بهتر موضوع مصاحبه ای را با محمد سلطانی کارشناس و مدیر بنگاه املاک شایان و سامان عارف پناه مدیربنگاه املاک  سقز انجام داده ایم، که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

علت و میزان گرانی در بخش مسکن و اجاره؟

محمد سلطانی: میزان افزایش قیمت در بخش مسکن و آپارتمان از اوایل سال ۹۷ تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰% و در بخش زمین حدود ۱۵ تا ۲۰ % بوده است. ریشه‌ی اصلی افزایش قیمت مسکن را می‌توان در عواملی مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رشد قیمت در بازارهای موازی و دنباله‌روی مسکن از سطح عمومی قیمت‌ها، ثبات قیمت مسکن در سال‌های پیشین، ساختار بازار مسکن (به‌طور مثال: عدم تقارن اطلاعات، زمان‌بر بودن ساخت‌وساز)، کاهش عرضه‌ی واحدهای کوچک‌ متراژ، افزایش هزینه‌های تولید، نقش عوامل روانی و …جستجو نمود و اگر این روند ادامه یابد احتمالاً تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۸ این افزایش قیمت ها از ۳۰ %فعلی به حدود ۵۰ % برسد.

در بخش اجاره هم میزان افزایش ها حدود ۱۰ تا ۱۵% بوده، که البته قاعده و قانون مشخصی ندارد و بیشتر براساس توافق مستاجر و موجر نرخ ها تعیین می شود.

سامان عارف پناه: میزان افزایش قیمت در بخش مسکن و آپارتمان از اوایل سال ۹۷ تاکنون بطور متوسط حدود ۴۰% و در بخش زمین حدود ۲۰% و گاهاً بیشتر بوده است.

در بخش اجاره هم فعلا قیمت ها خیلی مشخص نیست ولی احتمالاً افزایشی ۲۰% داشته باشیم، البته مکانیسم تعیین کننده در این بخش براساس میزان تقاضا و عرضه می باشد.

علت اصلی افزایش قیمت ها به افزایش سطح عمومی قیمت ها، افزایش نیاز مردم به خانه سازی جدید و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، هزینه های بالای ساخت و ساز و… برمی گردد.

آیا بازار مسکن در حال حاضر همراه با رکود است یا رونق؟

محمد سلطانی: روال بازار عادی است، نه رکود حاکم است و نه رونق. اما یکی از مسائل قابل تامل رفتار مشتریان است که بیشتر جستجوگر بوده و تمایل به خرید دارند در مقابل میزان فروش کمتر است که دلیل اصلی آن نااطمینانی نسبت به آینده و ترس از افزایش قیمت ها و کاهش ارزش پول نقدی می باشد.

سامان عارف پناه: نوعی سرگردانی بر بازار حاکم است و افراد کمتر ریسک پذیرند، درصد پایینی از مردم تصمیم قطعی برای فروش ملک و یا خرید می گیرند، که این عدم قطعیت ناشی از نوسانات گسترده قیمت ها و عدم چشم انداز روشن فراروی بازار مسکن است. همچنین مورد دیگری که جای سوال دارد افزایش خریداران و کاهش فروشندگان است که بخشی به کاهش ساخت و سازها در سال های گذشته برمی گردد و بخشی هم حفظ سرمایه مسکن فعلی بعنوان اندوخته ای اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش مسکن را قابل اعتمادتر از سایر بازارها می دانند.

علت رکود در بخش ساخت و ساز چیست؟

محمد سلطانی: در بخش ساخت و ساز با رکود مواجه هستیم که تبعات زیادی از جمله: کمبود مسکن، افزایش بیکاری و رکود کسب و کارهای مرتبط، کاهش درآمد شهرداری ها و نهادهای مرتبط و…را بدنبال دارد، بهرحال کاهش ساخت و ساز باعث بیکاری تعداد زیادی از فروشندگان مصالح، عوامل توزیع و حمل و نقل، استادکاران و کارگران ساختمانی، کاهش درآمد بنگاه های املاک و پیمانکاران و… شده است. طبیعی است نبود برنامه های زیرساختی، هدفمند و بلندمدت در بخش مسکن در تمامی جوامع ضررهای هنگفتی به بار می­آورد.

عدم وجود وام های کم بهره و گران بودن صدور پروانه ساختمانی از سوی عوامل مرتبط نظیر: نظام مهندسی و شهرداری، تعیین جریمه بالا برای اضافه ساخت و در نتیجه کاهش تمایل انبوه سازان به فعالیت در این حوزه و … و همچنین کمبود نقدینگی در بازار املاک یا به عبارتی کوچ سرمایه از بخش مسکن به سوی بازارهایی همچون دلار را می­توان از دلایل اصلی رکود بازار مسکن دانست.

سامان عارف پناه: تداوم رکود در بخش ساخت و ساز موجب بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن، افزایش اجاره بها در سال های آینده، کاهش سرمایه در گردش بخش مسکن و … می شود.

صنعت ساختمان پایه اقتصاد هر جامعه ای بوده و با بیش از ۸۰ شغل و صنعت دیگر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط می باشد، لذا رکود در این بخش بر صنایع تولیدی، حمل و نقل، بازار کار و امثالهم اثرات منفی خواهد گذاشت.

راهکار رونق بازار مسکن و ساخت و ساز چیست؟

محمد سلطانی: راهکارهای زیادی می­توان ارایه داد از جمله اعطای تسهیلات کم بهره و ارزان با بازپرداخت طولانی مدت برای خریداران و سازندگان، تسهیل در صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری و خصوصاً نظام مهندسی در زمان کم و پرهیز از بوروکراسی، کاهش جریمه های انبوه سازی، کمک به تسریع در اعطای مجوز و ساخت و ساز در شهرک های جدید، کنترل بازار مصالح ساختمانی، درنظر گرفتن تسهیلات و مشوق های قانونی برای بازسازی بافت های فرسوده توسط اداره راه و شهرسازی، شهرداری و بانک مسکن، ساخت مسکن (آپارتمان با قطعات کوچک) اجاره بصورت انبوه توسط نهادهای اداری یا شرکت ها و تعاونی های سرمایه گذار و….

در تمام دنیا مسکن جزو حقوق ضروری افراد جامعه است، لذا برنامه ریزی و کنترل دولت در این بخش و اتخاذ سیاست های رونق بخش بازار مسکن امری ضروریست.

سامان عارف پناه: کنترل نوسانات بازار و مقابله با گرانی های افسارگسیخته، ارائه وام و تسهیلات بلندمدت به سازندگان مسکن، فرهنگ سازی جهت بازگشت سرمایه ها از بخش دلار به بخش های تولیدی مانند بخش ساختمان سازی، برنامه ریزی دولت برای خانه دار شدن جوانان و افراد فاقد مسکن، اهتمام داشتن ادارات و حمایت از نوسازی بافت های فرسوده، ترسیم افق چشم انداز توسعه شهر سقز برای جذب سرمایه و انبوه ساز از شهرهای اطراف و… از راهکارهایی است که برای عبور از رکود ساخت و ساز می توان به آن اشاره نمود.

تحقق این مساله همت مردم، ادارات مرتبط، بانک ها، اتحادیه های و نهادهای مردمی را می طلبد.

بالاخره سرمایه گذاری در بازار مسکن را توصیه می کنید؟

محمد سلطانی: بررسی ها نشان می دهد مطمئن ترین بازار در جامعه ما، بازار مسکن است و صنعت ساخت و ساز یکی از چرخه های مهم اقتصادی است که با ۸۵% سایر صنایع ارتباط مستقیمی دارد، لذا به نظر می رسد بعد از فروکش کردن تلاطم سایر بازارها نظیر ارز و سکه، بخش عمده ای از این سرمایه ها مجدداً به بخش مسکن باز خواهد گشت. لذا به نظر می رسد سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساخت و ساز از اطمینان، صرفه اقتصادی و سودآوری بهتری برخوردار باشد، بشرط اینکه دولت و متولیان امر در این بخش برنامه و راهبرد داشته باشند.

سامان عارف پناه: معمولاً بازار مسکن و املاک نسبت به سایر بازارها از ثبات، سود و ارزش افزوده بیشتری در بلندمدت برخوردار است، وضع نامشخص فعلی کاهش و یا پایان می یابد، سرمایه های سرگردان به سوی بخش ساختمان برخواهند گشت و به نظر بنده سرمایه گذاری در بخش مسکن بهتر از اکثر بخش های اقتصادی دیگر است.

با سپاس از شرکت این عزیزان در مصاحبه فوق.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل