شما اینجا هستید
اجتماعی » آوار سنگین سوء مدیریت آب و فاضلاب شهری بر شانه های مردم شهر صاحب/ کامل سوسنی*

بنابر مشکلات موجود شهر صاحب در زمینه تامین آب شرب برای همشهریان تا حدی قابل پیش بینی بود. ولی با نگاهی هرچند گذرا به زیرساخت ها و نحوه مدیریت آب و فاضلاب شهری متوجه می شویم که قطعی و مشکل افت فشار آب در شهر صاحب ربطی به کم آبی و پایین بودن میزان بارندگی ندارد، بلکه مشکل به ضعف زیر ساخت ها و ضعف مدیریتی و همچنین بی تفاوتی مسئولین مربوطه در چند سال گذشته برمی گردد. مشکلی که در سال های قبل هم وجود داشته و در سایه بی توجهی مسئولین بصورت آوار بی تدبیری بر سر مردم شهر صاحب فرو ریخته است.
حال برای روشن تر شدن موضوع، نگاهی به این مشکلات می ندازیم:

– همزمان با قطعی برق در شهر صاحب با افت فشار آب هم مواجه هستیم، یعنی در صورتی که قطعی برق بیش از ۲ ساعت ادامه داشته باشد کم کم با افت افشار و در ادامه قطعی آب در طبقات بالاتر خانه ها و محلات بالا دستی مواجه می شویم. سیستم آب شهری صاحب فاقد برق اضطراری می باشد و با قطع شدن برق پمپاژ آب به منبع آب نیز قطع می گردد. یعنی نبود برق اضطراری عامل اصلی قطعی و افت فشار آب در شهر صاحب می باشد.

– یکی دیگر از مشکلات سیستم آب شهری در این شهر، کوچک بودن محل ذخیره یا همان منبع آب است. به گونه ای که بعد از قطعی برق و قطع پمپاژ منتج از آن، براحتی سطح ذخیره پایین آمده و افت فشار و قطعی آب را برای بسیاری از شهروندان شاهد هستیم.
واقعیت این است که منبع فعلی توسط آب و فاضلاب روستایی و زمانی احداث شده است که فقط ۴۰ امتیاز آب فروخته شده بود و این منبع برای حداکثر ۲۰۰ امتیاز پیش بینی شده بود ولی امروز حدود ۸۰۰ امتیاز فروخته شد و هر روز نیز به تعداد مشترکین افزوده می شود و در سال های گذشته اقدامی جهت توسعه منبع آب علیرغم علم به مشکل انجام نشده است.

– یکی دیگر از مشکلات قطعی آب عدم تناسب ورودی و خروجی آب در منبع ذخیره آب می باشد، یعنی سیستم پمپاژ همان سیستم قدیمی با لولە ۴ اینچ بوده که به دلیل فاصله زیاد ورودی آب به منبع به سه اینچ و کمتر می رسد. به گونه ای که بعد از وصل شدن برق و از سرگیری پمپاژ به دلیل دیر پر شدن منبع در برخی مناطق بیش از ۶ ساعت طول می کشد تا افت فشار مرتفع گردد.

به طور خلاصه می توان اشاره کرد که سیستم آب شهری صاحب همان سیستم قدیمی ساخته شده توسط آب و فاضلاب روستایی است و در سال های اخیر هیچ اقدامی جهت تجهیز، بهسازی و توسعه آن صورت نگرفته و به همین دلیل هم، روز به روز بر نارسایی های آن در زمینه تامین آب شرب افزوده می شود، اما متاسفانه مسئولان مربوطه در سالیان اخیر هیچ اقدام در خوری برای رفع این مشکل انجام ندادە اند. بە گونە ای کە حتی در شرایط کنونی نیز که قطعی برق مشکل را دو چندان کرده حاضر نشده اند که با حداقل هزینه در حد بکارگیری یک نیروی مازاد پاره وقت و یک دستگاه موتور برق دیزلی مشکل مردم شهر صاحب را حل کرده و از یاس و ناامیدی مردم بکاهند.

*مدیر عامل انجمن ارتقای فرهنگ شهروندی ئاسۆی ژیار صاحب

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل