شما اینجا هستید
اجتماعی » آگاهی‌ بخشی و مهارت‌افزایی راهکار کاهش گرایش به دخانیات / تلاش نامحسوس شرکت‌های دخانی برای جذب جوانان

امسال شعار جهانی این روز “دخانیات تهدیدی برای سلامت و محیط زیست” تعیین شده و این نام‌گذاری به این دلیل است که تولیدات دخانی در چرخه تولید تا مصرف موجب مسمومیت کره زمین شده و عوارض محیط زیستی زیادی دارد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کوردستان در این رابطه گفت: مواد دخانی حجم گسترده‌ای از مزارع و منابع را به خود اختصاص داده و تا پایان مصرف همچنان آسیب زدن آنها به محیط زیست ادامه دارد به همین دلیل تعیین شعاری متناسب با این مسئله ضروری به نظر می‌رسید.

به گفته دکتر زمستانی، درصدی از افراد می‌توانند از این آگاهی‌ها استفاده کنند که در کنار آن، مهارت‌های کنترل هیجانات، مهارت‌های زندگی و … را آموخته باشند تا بدانند که در شرایط دلتنگی و نشخوار فکری راه‌های دیگری بجز گرایش به دخانیات وجود دارد.

وی تاکید کرد: اقدام مهم در این راستا بکارگیری اطلاعات و آگاهی‌ها توسط افراد است زمانی‌ که بتوانیم این آگاهی افزایی را در راستای کاربست واقعی آن پیاده کنیم، به اهداف اصلی خود دست پیدا کرده‌ایم.

زمستانی، پذیرفتن هیجانات و حالات ناخوشایند درونی و مدارا کردن با آنها را موجب رفع زودهنگام آنها و جلوگیری از تشدید و تداوم آنها دانست و یادآور شد: اگر جوانان یاد بگیرند به صورت تکانشی عمل نکنند و برای حل مشکلات صبور باشند و به خود زمان بدهند، حالت‌های هیجانی و احساسی خفیف‌تر شده و منجر به گرایش به مواد دخانی نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیک مصرف دخانیات در سنین نوجوانی و جوانی است، عنوان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آمار مصرف‌کنندگان بزرگسال کاهش پیدا کرده که علت آن یا ترک آگاهانه این افراد یا ابتلا به بیماری‌های مختلف بوده است.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کوردستان ادامه داد: چون آمار مصرف بزرگسالان رو به کاهش است، نوجوانان و جوانان به عنوان اهداف اصلی شرکت‌های دخانی جایگزین افراد بزرگسال می‌شوند و این شرکت‌ها از شیوه‌های تبلیغاتی مختلف و با هزینه‌های هنگفت استفاده می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند.

وی به روش‌های تبلیغاتی شرکت‌های دخانی برای جلب نظر نوجوانان و جوانان نیز گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه در صنعت رسانه تبلیغات نامحسوس از تبلیغات مستقیم اثرگذاری بیشتری دارد، عمده تبلیغات این شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم و نامحسوس یا زیرآستانه‌ای صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه به شیوه‌های ایجاد تداعی یا اصل مجاورت در تبلیغات اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت‌های دخانی از طریق تبلیغات جذاب به دنبال جلب نظر قشر جوان و نوجوان هستند و در این راه از الگوهای جوانان و بویژه سلبریتی‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند.

دکتر زمستانی عنوان کرد: معمولا کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند افراد خاصی برایشان الگو بوده و همین باعث سوق پیدا کردنشان به سمت سیگار شده است و تاثیر الگوپذیری از افراد نیز یکی دیگر از انگیزه‌های افراد برای مصرف دخانیات است.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل