شما اینجا هستید
اجتماعی » اتمام کمربندی سقز- بوکان لنگ بودجه است

کنارگذر سقز- بوکان یکی از طرح های مهم و اساسی شهرستان سقز است که با اجرای آن ضمن کمک به رفاه و آسایش مردم و روان سازی ترافیک موجب کاهش تصادفات و حوادث و خسارات ناشی از عبور ماشین های سنگین از داخل شهر سقز، ارتقای ایمنی جاده ای و… شده و در کاهش آلودگی های صوتی و زیست محیطی موثر است.

طول این مسیر ۹ کیلومتر و نیم بوده که عملیات اجرایی ساخت کنار گذر سقز در قالب طرح دو بانده کردن محور سقز به بوکان از سال ۸۷ آغاز شد و قرار بود در مدت ۳- ۴ سال به بهره برداری برسد. با این حال کمبود اعتبارات، ضعف پیمانکار اولیه، تملک اراضی و… موجب وقفه هایی در کار شد و در مهرماه ۹۵ یک لاین آن با حضور عده ای از مسئولین افتتاح شد، اما این مساله نیز دیری نپایید و بعلت آماده نبودن مسیر و اتخاذ نشدن تمهیدات مناسب مجدداً مسیر تاکنون بسته شده و شهر سقز همچنان از تردد ماشین های سنگین از داخل شهر و مشکلات ناشی از آن رنج می برد.

براساس بررسی ها و اخبار رسیده به سقزرووداو، برای ساخت این این پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۱۰ میلیارد تومان آن نیز برای اتمام قطعی آن نیاز است.

این پروژه همچنان مشکلاتی دارد، هنوز اقدامات عمرانی تقاطع ورودی و خروجی آن تمام نشده است. استارت اولیه ساخت پل تقاطع اولیه زده شده و تقاطع انتهایی نیز که رمپ های آن در حدود ۵ کیلومتر است و ساخت پل و…، که متولیان کار مشغول تملک اراضی آن می باشند و برخی تابلوها و علائم ایمنی ان باقی مانده که در صورت تامین اعتبار و تزریق بودجه می تواند در ۱۸-۱۲ ماه آینده کامل به بهره برداری برسد.

یکی از مشکلات فراروی طرح بدهی بالای وزارت راه به پیمانکار به میزان ۱۲ میلیارد تومان قطعی و حدود ۳ میلیارد صورت وضعیت شده و کمبود نقدینگی برای پرداخت مالکان زمین ها (جمعا ۲۵ میلیارد تومان) می باشد که پرداخت این طلب و تسهیلگری در امورات اداری نیازمند همت و پیگیری جدی مسئولان است.

در کل شاخص کیفیت کار و اقدامات عمرانی طرح به شیوه مناسبی انجام شده، اما عدم پیش بینی زیرگذر و روگذر برای روستای کهریزه با ۵۰۰ خانوار جمعیت، عدم تعبیه دور برگردان در طول مسیر، عدم تامین روشنایی مسیر در طرح اولیه و… از مشکلات آن است، که درصورت تغییر مفاد قرارداد امکان حل این مشکلات برای عبور و مرور ایمن تر وجود دارد.

زمزمه هایی مبنی بر بهره برداری از آن در ماه های آینده تا زمان اتمام نهایی شنیده می شود، هرچند این امر مشکلاتی دارد ولی عده ای معتقدند به شرط رعایت مردم می توان با همین وضعیت از کنارگذر  استفاده نمود.

باید یادآوری نمود شهرستان سقز با داشتن جمعیت بیش ۲۴۰ هزار نفر، پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب ایران محسوب می شود. این شهرستان دارای مرز مشترک با اقلیم کوردستان، جاذبه های گردشگری و بازار بزرگ تجاری می باشد و به همین دلیل به یکی از مسیرهای پرتردد حمل و نقل در این منطقه تبدیل شده و قرار گرفتن در کنار سایر شهرهای مرزی و تجاری به اهمیت آن افزوده و این مسائل لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان سقز از جمله راه های ارتباطی مثل احداث کمربندی و کنارگذرهای شهری را دوچندان کرده است، که تسریع در ساخت کنارگذر سقز- بوکان ضرورتی اساسی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل