شما اینجا هستید
اجتماعی » اجرت طلا در برخی طلافروشی های سقز؛ اقدام قانونی یا سلیقه ای؟

براساس دریافت گله مندی های شهروندان و بررسی های میدانی خبرنگار سقزرووداو، قیمت طلا در برخی طلافروشی ها چیزی بیش از نرخ روی تابلو برای خریداران آب می خورد و هنگام خرید طلا، طلافروشان مواردی مانند اجرت ساخت را نیز در قیمت نهایی محاسبه می کنند.
اینکه نحوه صحیح محاسبه قیمت خرید طلا، موردی تحت عنوان اجرت و… از طلافروشی ها به چه صورت است سوالیست که ذهن بسیاری از مشتریان ما را درگیر کرده است؟
برای نمونه فرض کنیم قیمت هر گرم طلا یک میلیون و پانصد هزار تومان است در برخی طلافروشی ها خصوصا بازار بالا معمولا درصدی بین ۴ تا ۱۸ درشد اضافی تحت عنوان اجرت به قیمت اصلی اضافه می کنند که هیچگونه معیار یا اصولی برای نحوه تعیین این اضافه دریافتی اعلام نمی کنند جز اینکه می گویند این بخاطر ظریف و کارهای تزئینی اجرت دارد.
اما برای نمونه یک نوع گردنبند را درنظر گرفتیم در بازار پایین بدون اجرت، در یک طلافروشی در بازار بالا ۸ درصد و در طلافروشی دیگری ۱۲ درصد اجرت تعیین می کرد، یا مثلا دستبند کارتیر در یک طلافروشی عمده در بازار پایین بدون اجرت اما در یک طلافروشی دیگر در بازار پایین ۲ درصد و در یک طلافروشی در بازار بالا ۱۲ درصد اجرت تعیین یا یک گردنبند در بازار بالا حدود ۱۸ درصد اجرت به قیمت آن اضافه می کردند.

 

اجرت ساخت طلا چیست؟
اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز بابت ساخت طلا دریافت می کند و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می شود، مقدار اجرت ساخت طلا برای مدل طلاهای مختلف متفاوت است و بستگی به نوع طراحی، نحوه تراشکاری و داشتن نگین و سنگ روی یک قطعه طلا دارد.

 

لزوم نظارت و شفافیت در فروش طلا
آنچه که به عنوان قیمت طلا در بازار سقز اعلام می شود قیمت خام نیست بلکه حق ساخت، مالیات و سود هم به آن اضافه شده، لذا اجرت متفاوتی که علاوه بر آن در برخی طلافروشی ها دریافت می شود، هرچه ما بررسی کردیم معیار و اصول محاسبه ای دقیق و منطقی نداشته و به نظر می رسد بیشتر سلیقه ای بوده و تنها به برخی فاکتورها اکتفا می شود که بحث روی آن هم جای خود دارد.
به نظر می رسد بخشی از این رویکرد در بازار طلافروشی، ناشی از عدم نظارت و کنترل لازم از سوی نهادهای مرتبط بوده و بخشی هم به عدم مطالبه گری شهروندان و درخواست شفافیت در مورد چرایی تعیین این اجرت هاست که لازمست تدبیری برای آن اندیشیده شود.
انتظار می رود طلافروشی ها، وضعیت شهروندان سقز خصوصا زوج های جوان را درنظر گرفته و از تحمیل هزینه اضافی به آنان خودداری نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل