شما اینجا هستید
اجتماعی » از آموزش و پرورش منطقه زیویه چه خبر؟

در این سازمان توجه به بعد پیامدهای عملکرد مدیر یعنی دستیابی به اهداف و اثربخشی سازمانی، کارایی درونی و برونی، رضایت و تعهد سازمانی کارکنان، بازدهی اجتماعی (رضایت جامعه) وضعیت دانش آموختگان و نرخ گذر از مهم ترین عواملی است که ضرورت دارد به طور منظم و مداوم مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.

منطقه زیویه در شهرستان سقز با حدود ۵ هزار دانش آموز به دلیل محرومیت ها و مسائل خاص جغرافیایی نیازمند توجه ویژه مسئولان امر می باشد، اما بررسی ها نشان می دهد که در این حوزه ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد، لذا در همین راستا موارد و پرسش های ذیل از مسئولین محترم شهرستانی و استانی مطرح است:

ـ مسئولین محترم آیا از خود پرسیده اید در آموزش و پرورش منطقه زیویه که بعد از بازنشسته شدن مدیر قبلی قریب به ۶ ماه است توسط سرپرست اداره می شود، چه می گذرد؟ آیا این اداره بدون رئیس و معاون رسالت خود را به درستی انجام داده است؟

ـ آیا اطلاع دارید که عدم آینده نگری و بیگانگی با فرایندهای برنامه‌ریزی  به وضوح قابل مشاهده است؟ چون بدون در نظر گرفتن تراز نیروی انسانی اقدام به انتقال نیرو در مقطع ابتدایی شده و از سر ناچاری تعدادی کلاس به صورت اضافه تدریس در نوبت بعداز ظهر سازماندهی شده است و در مواردی ۴ روستای صعب العبور توسط یک معلم پوشش داده شده می شود. در همین راستا در تعدادی از مدارس طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، قابلیت اختصاص نیروی بیشتر وجود دارد اما به دلیل کمبود یا موافقت با انتقال نیروها، امکان پایین آوردن تراکم کلاس ها و توجه به عدالت آموزشی میسر نمی باشد.

ـ در مقطع متوسطه دوم که امتحانات نهایی نقش اساسی و ویژه در پذیرش دانش آموزان در کنکور دارد نیاز به وجود نیروهای متخصص وجود دارد، لذا موافقت با انتقال نیروهای باتجربه و تخصصی در این حوزه ضمن اینکه آثار منفی برای دانش آموزان و رتبه قبولی آن در کنکور دارد با عدالت آموزشی نیز همخوانی ندارد.

ـ سوال دیگری که مطرح است آیا موافقت با انتقال نیروهای  غیر بومی باسابقه ی در حد ۳- ۲ سال  (مخصوصا در رشته تربیت بدنی، که در آزمون استخدامی از سهمیه این منطقه استفاده نموده اند و حق جوانان تحصیل کرده بومی را ضایع کرده اند) و سازماندهی نیروی آموزگار دوره ابتدایی به جای آنها، کاری اصولی و هدفمند است؟

ـ آیا پروژه های عمرانی  شروع شده دوره مدیر قبلی به اتمام رسیده است؟ اگر در این حوزه تاخیری وجود دارد علت چیست؟ روستاهای قلعه جغه تیلکو، قامیشله، گاوکج سفلی فاقد مدرسه مناسب هستند و دانش آموزان این روستا ها سال تحصیلی را در مکانی غیر از مدرسه یا مدارس غیرایمن شروع کرده اند.
گفتنی است در چند ماه اخیر شاهد تغییرات فراوانی در این منطقه بوده ایم که انشاالله هدف تخصص گرایی و استفاده از نیرو ها کارآمد تر بوده باشد ، که در غیر این صورت آسیب‌های تصمیمات اشتباه را فقط دانش آموزان این منطقه روستایی و محروم می بینند .

بنابر موارد فوق، مدیریت آموزش و پرورش این منطقه از نظر اجرای کارکردهای مدیریتی (برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، رهبری آموزشی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی) و از نظر اجرایی فرایندهای آموزشی و پرورشی و مدیریت نیروی انسانی نارسایی و ضعف هایی دارد.
شکی نیست که مدیران نقش اساسی و تعیین کننده در اثربخشی سازمان ایفا می‌کنند لذا بایستی انتخاب مدیران بر اساس معیارهای اصولی و منطقی و قابل اندازه‌گیری صورت پذیرد. بنابراین می‌طلبد در انتخاب مدیر، مسئله کارآمدی و شایستگی های حرفه ای، ارتباطات درون سازمان و برون سازمانی، داشتن برنامه و رویکرد توسعه ای  لحاظ گردد و در جهت ارتقای سطح دانش و منابع انسانی کارآمد و متخصص تلاش نماید نه اینکه با کاهش سطح اثرگذاری و تضعیف منابع انسانی سازمان مواجه باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل