شما اینجا هستید
اجتماعی » اعلام دستاوردهای سفر جهانگیری به کوردستان/ سهم سقز تقریبا هیچ!

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کوردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

بنابر این گزارش، تفاهم نامه احداث پتروشیمی بعثت کوردستان و احداث کارخانه لاستیک رازی از دیگر دستاوردهای این سفر بوده است.

برای احداث پتروشیمی بعثت کوردستان ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که در ۵۰ هکتار زمین اجرا و با بهره‌برداری از این طرح صنعتی، برای ۸۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد و همچنین برای احداث کارخانه تایر رازی هم ۵۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار اجرا خواهد شد و برای یک هزار و ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.”

بررسی محتوای این گزارش نشان می دهد که در این سفر هیچ امتیاز یا طرح خاصی برای سقز بعنوان دومین شهرستان بزرگ استان در نظر گرفته نشده است.

۲ طرح بزرگ پتروشیمی و لاستیک سازی به شهرستان های سنندج و بیجار رسیده، بر توسعه و ساماندهی تجارت مرزی حول بازارچه های باشماق مریوان و سیرانبند بانه تاکید شده و عملاً اسمی از بازارچه مرزی تعطیل شده شهرستان مظلوم و بی پناه شهرستان سقز برده نشده است، ضمن اینکه طرح خاصی هم برای رفع تبعیض ها و حل بیکاری یا ایجاد سرمایه گذاری در سقز تصویب نشده است.

سایر موراد مانند گازرسانی به چند روستا، افتتاح آبیاری تحت فشار یا احداث چند واحد مسکونی روستایی اگر سهمی هم به سقز رسیده باشد باید گفت این موارد جزو امور عادی و جاری بوده و نمی تواند بعنوان دستاورد یا تصمیمات مهمی از آن یاد نمود.

لذا امروز باید از نماینده سقز و بانه، استاندار کوردستان و معاونین وی، فرماندار ویژه سقز، امام جمعه و شوراهای شهر و شهرستان باید پرسید: آیا این رفتارهای دولت فعلی خصوصاً استانداری کوردستان و ریاست جمهوری با شهرستان سقز منطقی و عادلانه است؟

چرا برای بازگشایی بازارچه مرزی تعمداً در حق شهرستان سقز از سوی دولت و وزارت کشور اجحاف و کم کاری می شود؟ در حالیکه نهادهای متولی مرز اعلام کرده اند موافق بازگشایی مرز هستند.

احداث مجتمع پتروشیمی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان سقز، تعیین تکلیف و تسریع در ساخت پروژه های راه سازی بین شهری سقز، احداث دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی، سرمایه گذاری های کلان در سقز و…. چرا به فراموشی سپرده شده است؟

باید خاطرنشان ساخت افکار عمومی بسیار آگاهانه و دقیق عملکردها را رصد می کند چه کم توجهی ها و تبعیض های مسئولان استانی و کشوری و چه سکوت مسئولان محلی را.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم — تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل