اگرچه ساخت فرودگاه در سقز آرزوی دیرینه و کلید توسعه منطقه می تواند باشد و از دهه ۸۰ تاکنون افراد و مدیران زیادی برای این پروژه زحمت کشیده اند، اما بهره برداری های ظاهری و جناحی از موضوع و نیمه کاره افتتاح کردن آن هم می تواند تبعات و مسائل احتمالی و پیش بینی نشده هم بدنبال داشته باشد.
این پروژه یکی از طرح های کلان و راهبردی در شمال غرب کشور و کلید توسعه این منطقه است؛ امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های کوردستان و آذربایجان غربی از جمله بانه، مریوان و دیواندره، سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب، نزدیکی به مرز اقلیم کوردستان و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب، دوری از مرکز استان و شهرهای دارای فرودگاه (حداقل شعاع ۲۰۰ کیلومتر از اسراف)، جمعیت بالای منطقه (امکان پوشش هوایی حدود یک و نیم میلون نفر)، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی، تجاری و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز و شهرهای اطراف از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو و تخت سلیمان، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری در این مناطق در آینده ای نزدیک و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای تسریع در اتمام و راه اندازی این پروژه ملی می باشد، لذا توحجه به کیفیت و آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
با این حال بررسی های میدانی حاکیست ترمینال فرودگاه، سالن انتظار و برج مراقبت تکمیل نشده و علاوه بر آن دکل های فشار قوی برق جابجا نشده که می تواند موانع یا مزاحم پروازی به حساب می آیند، امتیازات برق و فیبر نوری فرودگاه هنوز کامل انجام نشده و حتی قرار است فعلاً از برق ژنراتور در روز افتتاحیه استفاده شود.
محوطه سازی و حصارکشی فرودگاه در ابتدای کار قرار دارد و زمین های حریم فرودگاه تملک نشده اند، تجهیزات و دستگاه های اصلی نصب نشده اند، هنوز نیروی انسانی آن جذب نشده و…
براساس اعلام غیررسمی، میزان پیشرفت فرودگاه حدود ۸۵ درصد)، ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه ۹۰ درصد و توسعه سطوح پروازی ۶۵ درصد پیشرفت دارد.
باید خاطرنشان ساخت تامین ایمن و توام با امنیت پرواز در فرودگاه ها از همه موارد مهمتر بوده و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، لذا کوچک ترین ضعف یا کمبود فنی ممکن است تبعات ناگواری بدنبال داشته باشد.
از این رو به عقیده کارشناسان، پافشاری بر افتتاح نمادین و زودهنگام این پروژه امری منطقی نیست و بیشتر جنبه رزومه سازی و بهره برداری سیاسی- جناحی دارد، لذا تبعات و کمبودهای احتمالی این موضوع برعهده افتتاح کنندگان خواهد بود، مساله ای که باید مورد توجه افکار عمومی و دستگاه های نظارتی باشد.
- سقز رووداو
- کد خبر 14501
- بدون نظر
- پرینت