علی اکبر کمالان اظهار داشت: از فرودگاه سقز نیز روزهای پنجشنبه هر هفته یک پرواز توسط شرکت هواپیمایی”ایران ایر” انجام می شود.
ضرورت اتخاذ راهبردهای توسعه ای برای فرودگاه سقز
حمل و نقل هوایی به عنوان موتور محرک توسعه مناطق محسوب می شود و بستر گسترش و تسهیل ارتباطات در حوزه های مختلف را فراهم می نماید.
به نظر کارشناسان، فعالیت فرودگاه سقز را باید نقطه عطفی و محرک توسعه برای شمال استان کوردستان و جنوب استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی درنظر گرفت. امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های سقز، بوکان، بانه، مریوان، دیواندره، سردشت، مهاباد، تکاب و شائین دژ (امکان پوشش هوایی حدود یک و نیم میلیون نفر)، نزدیکی به مرز اقلیم کوردستان و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب، دوری از مرکز استان و شهرهای دارای فرودگاه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و معادن کلان حوزه فوق، تجاری و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز و شهرهای اطراف از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو و تخت سلیمان، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، زیرساخت اساسی برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری کوردستان و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای توسعه و تجهیز این پروژه کلان می باشد.
لذا توجه به موارد زیر حائز اهمیت اساسی می باشد:
۱ـ توسعه شبکه پروازی:
از مهم ترین مواردی که مدیران فرودگاه ها و مسئولان می بایست در دستور کار قرار دهند توسعه شبکه پروازی، تنوع مقاصد پروازی و شرکت های هواپیمایی است، در مورد فرودگاه سقز توجه به چند مساله بسیار مهم است:
الف- مطالبه اکثریت مسافران و مردم افزایش تعداد پروازهای سقز – تهران به ۲ پرواز در هفته است، برای مثال یک پرواز در اوایل هفته و امکان داشتن فرصت زمانی برای کارهای اداری، تجاری و پزشکی و پرواز دیگر در روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه جهت بازگشت.
این فرودگاه زمانی تاثیرگذاری دارد که حداقل ۲ پرواز در هفته را داشته باشد.
ب- با توجه به حضور تعداد زیادی از کاسبان، مهندسان و تاجران منطقه در مناطقی مانند کیش، قشم و عسلویه و…، مقاصد گردشگری این بنادر و سایر موارد مرتبط، راه اندازی یک پرواز سقز – کیش هم یکی دیگر از پیشنهادات کارشناسان می باشد.
ج- با توجه به محدودیت های فرودگاه سنندج، برنامه ریزی برای راه اندازی پرواز سقز- سلیمانیه در آینده با مشارکت بخش خصوصی یا سرمایه گذاران اقلیم کردستان برای توسعه روابط اقتصادی و گردشگری می تواند حائز اهمیت باشد.
۲ – ارتقای سطح خدمات شرکت های هواپیمایی و رضایتمندی مسافران:
توجه به نیازهای گوناگون مسافران، نظم و آراستگی ترمینال ها، دسترسی آسان به فرودگاه، کاهش زمان ایستایی، رفتار متفاوت و فرهنگ مدار پرسنل فرودگاهی و.. جهت اقناع و رضایت مسافر بسیار موثر می باشد.
۳ – افزایش ظرفیت:
هواپیمای ATR که در فرودگاه سقز استفاده شود ظرفیت مسافری و باری آن محدود بوده و در آینده نمی تواند پاسخگوی گردشگری تجاری باشد و از نظر آب و هوایی هم محدودیت هایی دارد.
بهتر است زمینه استفاده از هواپیمای آرجی و یا فوکر ۱۰۰ فراهم شود که ظرفیت ۱۰۰ نفر مسافر را دارد و سرعت و سازگاری بهتری هم دارد.
۴– استراتژی تجهیز و توسعه:
تجهیز برج مراقبت و امکانات ضروری در شرایط ویژه برای فرودگاه سقز باید مورد اهتمام قرار گیرد.
از سوی دیگر مبحث محوطه سازی و تهیه چشم انداز توسعه طرح و ایجاد کاربری های جانبی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
الحاق سقز و فرودگاه آن به منطقه آزاد جهت تسهیلگری در امورات، ضروریست.
۵– استقرار سیستم اداری و تبلیغات:
فرودگاه سقز پروژه ای فراشهرستانی و کلان است جهت پیشبرد امورات و هماهنگی های لازم، جلب مشارکت و همراهی در شهرستان های اطراف نیازمند استقرار سیستم نمایندگی و اداری (از جمله مدیریت و کادر اداری) و اقناع و تبلیغات لازم است.
- سقز رووداو
- کد خبر 19863
- بدون نظر
- پرینت