شما اینجا هستید
اجتماعی » اولویّت آموزش خطرات مین

عثمان مزیّن وکیل دادگستری

بدلیل آلوده بودن پنج استانِ آذربایجان غربی، کوردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان به مین‌های باقی‌مانده از دوران جنگ قطعاً مردم و مسئولین این استان‌ها با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید دیگر استان‌ها جز در موارد محدود اصلاً خطر مین را احساس نکرده باشند. اما گسترده نبودن مناطق درگیر با آن نباید موجب بی‌توجّهی نسبت به ابعاد مین در جامعه گردد. زیرا استان‌های دیگر هم به انحای مختلف ولو بصورت محدود با مین مواجه شده‌اند.
از آنجا که معضل مین یک مساله سراسری نبوده و کلیه مناطق و استان‌های ایران با آن مواجه نبوده‌اند، لذا معضلات قربانیان مین و بررسی راه‌های حمایت از آنان و چگونگی کاهش قربانیان و اختصاص بودجه کافی جهت پاکسازی مناطق آلوده و آموزش سکنه آنجا خصوصاً کودکان و نوجوانان برای نحوه مواجهه با مین
چندان مورد توجّه واقع نشده است.

عدم ارائه آموزش نسبت به خطرات مین موجب افزایش آمار قربانیان آن خصوصاً کودکان گردیده است که با شروع فصل بهار به لحاظ افزایش حضور در دامن طبیعت و مناطق کوهستانی و اطراف شهرها و روستاها این آمار در ماه‌های نخست سال افزایش چشمگیری دارد و این چرخه ناگوار هر سال تکرار می‌شود.
هر منطقه دارای ویژگی‌های خاص خود از حیث میزان برخوداری از امکانات علمی، رفاهی و ..‌ بوده و همان‌طور که در زمینه توسعه کشاورزی و صنعت باید شرایط هر منطقه را در امر برنامه‌ریزی در نظر داشت در مورد ایمن‌سازی و استاندارد نمودن مناطق برای زندگی و رفت و آمد مردم نیر باید این ویژگی‌ها مورد توجه قرار گیرند. همان‌طور که تمام افراد دارای حق رفت و آمد در سرزمین خود بوده و در دیگر استان‌های کشور خطر انفجار مین و از دست دادن جان و نقص عضو آنان را تهدید نمی‌کند، به همان صورت نیز باید سکنه پنج استان آلوده به مین نیز واحد چنین حق مسلّم و امنیت ذهنی در زمان تردّد در مناطق روستایی و شهری باشند.
اعلام رسمی مقامات مسئول و انتشار اخبار گاه و بیگاه انفجار مین در مناطق مزبور، موید آن است که علیرغم گذشت بیش از سه دهه از خاتمه جنگ و فقدان دلیل توجیهی منطقی برای وجود مین ‌ها در این مناطق، تا کنون اقدامی برای جمع‌آوری تعداد کثیر آنها و ایمن سازی این مناطق صورت نگرفته و این امر به وضوح نشان می‌دهد که متاسفانه این مناطق ایمن نبوده و مردم با نگرانی و ترس در این مناطق گام برمی‌دارند. بالتبع زمین‌های مستعد فراوان کشاورزی بدون استفاده شده و مردم نمی‌توانند از مراتع هم به طور کامل و استاندارد استفاده کنند.

همه این موارد و دهها مضرات دیگر اهمیّت تسریع و جدیّت در جمع‌آوری مین‌ها را بیان می‌کند که قبل از آن به منظور کاهش خطرات مین باید آگاهی‌های لازم در مورد نحوه مواجهه با مین را برای مردم خصوصاً کودکان و نوجوانان آموزش داد با این امید که سلامت جسمی و ذهنی شهروندان این مناطق تامین گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل