شما اینجا هستید
اجتماعی » این اعتبارات کجاست؟

سقزرووداو ضمن بررسی، مواردی را جهت پاسخگویی و شفاف سازی مسئولان مرتبط، به شرح زیر اعلام می دارد:

الف ـ هزینه کرد سهم دولت از معادن کوردستان

پرداخت حق دولتی یکی از مهم‌ترین تعهدات دارندگان مجوز فعالیت معدنی است، اما در نحوه پرداخت و هزینه کرد این حقوق دولتی در کوردستان و خصوصاً شهرستان سقز ایراداتی مطرح است.

حقوق دولتی معادن حقوقی است که بر اساس ماده ۱۴ قانون معادن در راستای توسعه صنایع معدنی، فعالان حوزه معادن را به پرداخت مبلغی به عنوان مالیات موظف می‌کند، هرچند در نحوه محاسبه و پرداخت حقوق دولتی، کنترل صحت واریزی ها، خسارت تاخیر و تعویق در پرداخت، میزان واقعی این حقوق و… از چالش‌های این حوزه می باشد.

با این حال گفته می شود سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد سهم دولت از معادن کوردستان بوده که باید عادلانه بین شهرستان های استان تقسیم و صرف موارد مقرر براساس قانون شود.

اما طبق خبرها این مبلغ در سال ۱۴۰۰ براساس تصمیم مقامات وقت استان (استاندار سابق و معاونین وی و…) تنها در مسیر بیجار- همدان هزینه شده و سهمی به سایر شهرستان ها همچون سقز تعلق نگرفته در حالیکه وضعیت نامناسب برخی از مسیرها همچون: صاحب – گلتپه، سقز- حسن سالاران و…. میراث فعالیت همین معدن هاست، باید مقامات مرتبط در این راستا شفاف سازی نموده و از سوی دیگر می طلبد نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی به این مساله تبعیض آمیز ورود کرده و به این روند خاتمه دهند.

گفتنی است فلسفه اخذ حقوق دولتی معادن این است که اولاً معادن ثروت‌های ملی یک کشور هستند و باید عموم جامعه از منافع آن منتفع شوند، ثانیاً توسعه معادن نیازمند زیرساخت هایی همچون: جاده، ریل، بنادر تجاری و منابع انرژی است که دولت باید آن را فراهم کند، ثالثاً فعالیت‌های معدنی آسیب‌هایی را متوجه محیط زیست، منابع طبیعی و جوامع محلی می‌کند که باید جبران شود.

 

ب ـ میزان و کجایی اعتبارات راه روستایی سقز

سال گذشته برخی مسئولان شهرستانی از جمله نماینده مجلس، فرماندار سابق، معاون عمرانی و فنی فرمانداری ویژه سقز  بارها ضمن اذعان به وضعیت نامناسب جاده های روستایی اعلام نمودند که ۷۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اسفالت این مسیرها اختصاص یافته است.

سال ۱۴۰۰ تمام شد و بیش از ۲ ماه و نیم نیز از سال جدید می گذرد و چند روز بیشتر تا پایان سال مالی گذشته باقی نمانده، اما بررسی ها نشان می دهد که هیچ گونه اقدام یا پروژه ای در این حوزه شروع نشده است؛ لذا برای افکار عمومی شفاف سازی نمایند این اعتبارات اگر تخصیص یافته، کجاست؟ چرا پیمانکاران مستقر و تجهیز کارگاه نشده اند؟ چرا عملیات اجرایی شروع نشده است؟

گفتنی است میانگین اسفالت راه های روستایی در کل کشور بیش از ۶۲% و در استان کوردستان بیش از ۵۰% درصد بوده اما در شهرستان سقز با حدود ۲۹۰ روستای دارای سکنه و بیش از یک هزار کیلومتر راه روستایی حدود ۳۵% می باشد و براین اساس سقز جزو محروم ترین شهرستان های کوردستان و ایران از لحاظ راه روستایی می باشد و این کم کاری، ضعف و ناتوانی مسئولان مرتبط را در چند دهه گذشته تاکنون می رساند.

 

ج ـ سرنوشت ۲۰ میلیارد تومان برای جابجایی دکل های فرودگاه

سال گذشته چندین بار از سوی استاندار سابق، رئیس سابق سازمان مدیریت، فرماندار سابق، نماینده مجلس و…. اعلام شد که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای جابجایی دکل های برق فشار قوی محوطه فرودگاه سقز اختصاص یافته است و آن را نیز در قالب مصوبات سفر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه اعلام نمودند.

اما بررسی ها نشان می دهد که تاکنون این مساله تحقق پیدا نکرده و اخیرا نماینده مجلس در مکاتبات خود به مسئولان کشوری لزوم جابجایی این دکل ها را مطرح کرده است.

باید سازمان مدیریت شفاف سازی کند که آیا این اعتبار تخصیص یافته یا نه فقط در قالب خبر بوده؟ و اگر اختصاص یافته چرا هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل